Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 18:17 Der er 22 kommentarer

Problem med en Harddisk

Har 2 USB harddiske, hvor computeren kan se den ene med det samme i ”denne computer”, den anden kan jeg overhovedet ikke se, før jeg kommer ind i XP – værktøjer håndtering – kan se den her og når jeg så skifter drev bogstav kan jeg se den og arbejde på Harddisken – det gælder både på min maskine med Windows 7 og maskine med Windows 8.

Problemet er at jeg skal gøre det hver gang, jeg sætter det USB drev til – er irriterende – nogen der ved, hvad jeg kan gøre

Hilsen Per
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2017 - 18:32 #1
Er der forskel på størrelsen af de to diske?
Tænker om den den ikke kan se er større end den anden?
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 18:43 #2
Har du læst linket herunder om tildeling af drevbogstaver:

https://www.howtogeek.com/96298/assign-a-static-drive-letter-to-a-usb-drive-in-windows-7/

Så vidt jeg husker, så kan et problem som dit opstå, hvis man forsøger at koble flere forskellige USB-enheder til den samme USB-port (selvfølgelig ikke alle på samme tid).  Igen, så vidt jeg husker, kan problemet i mange tilfælde løses ved at man tildeler dem drevbogstaver i den sidste ende af alfabetet, men selvfølgelig ikke det samme for dem alle. Eller, man kan forsøge altid at koble den ene til een bestemt USB-port, og en anden altid til en anden port.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2017 - 18:46 #3
#2 Derfor det er vigtigt at man så vidt det er muligt at bruge sikker fjernelse af disken så Windows kan se hvilken der er monteret i stikket.
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 18:49 #4
Hej Milter

De er på hver sin port og de kunne begge ses, men pludselig forsvandt den ene og skal hele tiden indlæses på mine 3 maskiner, undrer mig, arbejdet med computere i mange år, men ikke oplevet dette før.

Hilsen Per
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. november 2017 - 18:57 #5
#2
Jeg har to interne SSD´er i min computer (C) og (D) samt tre eksterne som jeg har givet drevbogstaverne (I) (S) (T) og (V) T og V lille på to partioner på samme harddisk. To af disse eksterne harddiske er forbundet computeren med en USB-hub, og dette fungerer helt fint - der er ikke noget med at computeren ikke kan "se" disse.
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 19:01 #6
Undrer mig over den ikke kan huske bogstav tildelingen, når dem tilsluttes igen, som sagt aldrig oplevet, i de nogle af 20 år, jeg har arbejdet med computere.

Hilsen Per
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 19:31 #7
Har jeg forstået dig korrekt, hvis det hele hænger sådan sammen: Du har tre computere med hhv. Windows XP, 7 og 8 og eksterne harddiske A og B. Den ene harddisk, A, kan uden problemer straks ses på både XP, 7 og 8, når den kobles til. Den anden , B, kan slet ikke ses nogen steder i Windows 7 eller 8, men i XP kan den ses i Diskhåntering, og når du her ændrer dens drevbogstav, så kan den også pludselig ses på maskinerne med Windows 7 og 8.

Har jeg misforstået dig, eller ...?
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 19:49 #8
Hej Milter

Ingen XP ellers rigtig nok.
Men det eneste sted jeg kan se den og tildele den et bogstav er i noget, hvor der står XP værktøjer håndtering på alle 3 maskiner, 2 med Windows 7 og en med 8

Hilsen Per
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 20:30 #9
Hej pergeer.

Du skriver, at du har prøvet at skifte drevbogstav i "XP – værktøjer håndtering ". Kan du se disken i BIOS eller i "Diskhåndtering"  i nogen af maskinerne:

https://it-artikler.dk/2011/06/11/skift-drevbogstav-p-dine-harddiske-windows-7/

Drevet burde dukke op der, så prøv at ændre drevbogstav der i stedet for via "XP – værktøjer håndtering ".
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2017 - 21:26 #10
Hvad i alverden er XP – værktøjer håndtering i  W 8 og 8 ?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2017 - 21:32 #11
Rettelse W7 og 8 :-(
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 21:43 #12
Kan godt se disken i enhedshåndtering, men kan ikke tildele den et bogstav der, så kan ikke komme i kontakt med den fra windows af,
Kan kun ændre det fra det sted "XP – værktøjer håndtering ".

Hilsen Per
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 21:45 #13
"XP – værktøjer håndtering " findes ved computeradministration - lager - diskhåndtering - står "XP – værktøjer håndtering ". nogle gange - her kan jeg ændre det og komme i kontakt med drevet
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2017 - 21:59 #14
Er det denne her du mener?
https://ibb.co/bvR5hm
Windowstasten + X
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 22:08 #15
Ja, det er den - det neste sted jeg kan komme i kontakt med Harddisken - lige sat den igan med en større formatering - har formateret den alminderlig et par gange - får se. men da et irriterende problem

Hilsen Per
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 22:12 #16
#12.

Drevet har vel ikke været koblet til en Mac? Prøv også at kigge på linket herunder > Afsnittet: "Why Can't Change or Add A Letter As Wanted?"

https://www.partition-tool.com/resource/manage-partition/fix-unable-to-change-letter-nor-assign-drive-letter.html
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2017 - 22:17 #17
OK men for en anden gangs skyld, så kald den bare "Diskhåndtering" det gør alle andre. :-)
Men du kan ikke gøre andet end hvad du allere har gjort. Valgt et af side sidste drevbogstaver. Det burde virke.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2017 - 22:20 #18
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2017 - 22:34 #19
Hopper af tråden her igen. Jeg må være usynlig for spørgeren ;-)
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 23:17 #20
Nej, den har ikke været koblet til en Mac, tak for henvisningen.

Vedr, diskhåntering, så er der 2 steder - der hvor jeg plejer at gå ind, kan jeg intet ændre (nyt bogstav) - det andet sted kan jeg - derfor jeg kalder det 2 forskellige ting.

Og ja virker , når jeg har været inde at vælge - piller jag HD fra, har den glemt den - ingen bogstaver - sker på alle 3 computere.

Prøvet jeg ved ikke hvor mange ting her tl aften og  er vant til at arbejde med computere genne mange år, så været mange steder uden held.

Kigger lige kort på den henvisning, Valby 1 i 10 min., så er det sengetid - atk foreløbig til dem, som har forsøgt at hjælpe - undrer mig selv over det - er ligesom den ikke automatisk finder et drev bogstav og kan læses/ skrives på, øv.

Hilsen Per
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 23:19 #21
220661 - så godt det du skrve, vidste bare ikke lige hvad jeg skulle sige til det.
Avatar billede pergeer Novice
20. november 2017 - 23:22 #22
Valby 1 - desværre heller ikke noget jeg kan bruge - vil sove på det og tænke videre i morgen - nat nat til alle og foreløbig tak for hjælpen

Hilsen Per