Avatar billede lurup Ekspert
29. november 2017 - 10:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Synology DS 415

Er har en venlig person som vil hjælpe mig med at få gjort Web station færdig så jeg kan kører en fil fra nas ??
Det er en Synology  DS 415+.....har installeret Webstation og phpmyadmin

Skal køre en dvd fil på 40 mb der startes med Index.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2017 - 10:24 #1
Du skal nok beskrive dit setup noget mere nøje... - har du et gyldigt domænenavn og certifikat tilknyttet, eller skal det køres rent "internt" på netværket?

...En "DVD" fil?? - det er der ikke noget der hedder - eller jo, men så kunne det lige så godt være "en harddisk fil"... - en DVD er et lagermedie, og selvfølgelig kan du mene de "native" MPEG2/vob/sub filer - men så snakker vi filer, og ikke bare én fil...

Hvilken filtype er det?

Jeg kan hjælpe dig med selve NAS´en, men forstår mig desværre ikke meget på HTML kode... - med mindre der dukker en anden op med den viden, vil jeg anbefale dig at finde en HTML/web editor: https://www.thoughtco.com/best-free-html-editors-for-windows-3471313
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2017 - 11:52 #2
du skal gennemføre NAS setup som den står i dens manual.
så skal du logge ind på NAS hjemmesiden som manual siger, og konfigurere.

herefter kan du lagre filer
og husk at oprette et netværksdrev til din NAS når den er færdig (til en mappe på den)

min NAS er kun til backup, og mit Z: linker til /backup/
Avatar billede lurup Ekspert
29. november 2017 - 13:56 #3
Jeg fik nok skrevet det lidt forkert men det er til terminsprøven hvor vi har opgaven på en dvd.
Den skal jeg have til at køre på min NAS så eleverne kan se opgaven der . der er både billede og lyd med.  der er 4 mapper og en fil på dvd.
Filer
CSS
Files
Images
JS
samt en fil der hedder INDEX.html
Når jeg klikker på Index.html starter opgaven med at køre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2017 - 14:56 #4
Igen - jeg er ikke HTML/Web-haj, men jeg vil mene du skal lægge alle filerne i roden af WEB folderen (den er kommet, efter du installerede Web Station).

Index.html er en "rod-fil", som automatisk startes, når du nu går ind på webserver-roden.

D.v.s. at du, igen afhængig af om det er internt eller eksternt, skal kalde IP-adressen - eks:
http://192.168.0.10 (for intern adgang)
eller
http://lurup.synology.me (for ekstern adgang).

For ekstern adgang gælder det også at:

* Du skal have aktiveret DDNS (se https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_ddns ) - ELLER konfigureret dit eget domænenavn op, inklusiv certifikat (kan udelades, men så virker det ikke fra en del webbrowsere).
* Du skal have åbnet for TCP port 80 indgående på din router
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2017 - 15:04 #5
...Det KAN ske du skal kalde index.html filen direkte i URL´en - altså:

http://192.168.0.10/index.html

Hvad Certifikat og sikkerhed angår, understøtter DS415 "Let´s Encrypt" certifikatudstedning. Formålet er at man fremover vil kunne tilgå via krypterede forbindelser - altså https:\\ - og en større andel browsere efterhånden ikke understøtter ukrypterede forbindelser, samt "selv-signerede" certifikater.

Så hvis det er en løsning du skal genbruge eksternt, kan du tage et kig på https://stefandingemanse.nl/how-to-use-lets-encrypt-ssl-certificate-on-synology-dsm/
Bagefter skal du sørge for at slå HTTPS/SSL til på Synology NAS´en, og åbne for port 443 i din router.
Avatar billede lurup Ekspert
29. november 2017 - 16:14 #6
Jeg kan kører dvd fra min stifinder op til nas serverne men ikke fra web delen.

Jeg laver den deling til index filen og sender linket der direkte til min email
http://gofile.me/6oqvW/tTBlgPbi5
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2017 - 17:43 #7
Men det delelink du sender, har jo heller intet med din webstation at gøre???

Hvis det skulle virke, ville det virke på http://allanurup.synology.me/index.html

Men det ser lidt ud til at du ikke har kopieret filerne ud i WEB mappen?

Den er i roden af din NAS.
Avatar billede lurup Ekspert
29. november 2017 - 21:01 #8
Hvis jeg har flere forskellige dvd der skal kunne køres skal de vel være i forskellige mapper ??

fx cd1/index.html
cd2 / index2.html
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2017 - 21:15 #9
du kan også lave dvd om til en ISO fil, og dele denne fra en alm. fileshare.
så skal klienterne bare bruge et virtuelt DVD drev og mounte ISO filen.
Avatar billede lurup Ekspert
29. november 2017 - 21:53 #10
Jeg har selv lagt filerne ind på en anden Nas hvod det bare kører med det samme.

Det samme er gældende på en hjemmeside.

Fx
dr.dk/cd1.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2017 - 22:13 #11
Hvis du vil have dem liggende i samme "rodmappe", er du så nødt til at omskrive index.html, så den viser en menu, til de forskellige filer.

Kig i index.html, og se hvordan den er bygget op - der bør være en henvisning til en af filerne i en undermappe, der "starter det hele".

Hvis du indbygger at den skal fange en undermappe først, kan du lægge hver enkelt "dvd" i hver sin undermappe, og så lade hver index.html omdøbe til eks. dvd1.html, dvd2.html o.s.v. - og så rette alle disse til at starte de respektive under-filer...

Men det er klart, at hvis filerne alle hedder noget forskelligt, kan du fortsætte med bare at kopiere dem ud i roden...
Avatar billede lurup Ekspert
30. november 2017 - 00:32 #12
Det er der jeg har problemet.....når jeg klikke på Index filen vin min nas have jeg skal dovnloade den fremfor at køre den