Avatar billede jalved Ekspert
02. december 2017 - 22:43 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Kabel fra Iphone SE til PC?

Jeg har ikke Iphone, men skal finde et kabel til én, så det er muligt at overføre data til PC hurtigt.

Men hvilken type skal jeg egentlig have fat i? Jeg er i tvivl om, hvad for en type USB-stick, der er på en Iphone SE.

Kan man i øvrigt sætte en USB-nøgle til sin Iphone og ligge data på den?
Avatar billede jalved Ekspert
02. december 2017 - 22:46 #1
Kan man bruge det kabel, man oplader telefonen med via lightning-sticket?

Beklager min uvidenhed :-)
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 00:22 #2
For en iPhone bruger du blot opladekablet. Normalt går det i selve opladeren med et alm. usb stik. Pil opladeren fra og tilslut usb på din PC.

Med et specielt lightning/usb stik kan du fra en usb-nøgle overføre fotos til din iPhone/iPad. Kun fotos ikke almindelige tekst-filer og andet.

Eksempel på lightning til micro usb stik
https://www.apple.com/dk/shop/product/MD820ZM/A/lightning-til-micro-usb-mellemstik?fnode=97

Der findes også stik til almindelig usb.
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 00:25 #3
Avatar billede jalved Ekspert
03. december 2017 - 00:27 #4
Hej Ink.

Mange tak for svaret. Jeg er helt på udebane, hvad angår Iphone, men har lovet at købe en ledning.

Så du mener at den ledning, man sætter i ligtning stikket kan bruges til at overføre fotos - sålænge det er USB (alm. eller micro) i den anden ende?

Ved du om det kræver et bestemt program på computeren, når man har Windows 10? Synes jeg har læst, det ikke længere er nødvendigt at have installeret Itunes for at kunne overføre dem.
Avatar billede jalved Ekspert
03. december 2017 - 00:32 #5
Og dvs. der faktisk ikke er USB-stick på en Iphone, men at alt skal gå gennem ligntning-sticket?

Apple er en lidt anden verden, når man aldrig bruger deres produkter:-)

Jeg har fravalgt dem, selvom jeg godt ved, mange er glade for deres produkter. Synes de binder folk for meget.
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 00:40 #6
Hej jalved,

Den almindelige opladeledning har et lightning stik, der går i telefonen og et usb stik, der kan sættes i en PC/Mac. Hvis formålet alene er overførsel af billeder fra iPhone til PC, så er det en af måderne. Jeg bruger selv iTunes på en Mac, hvilket også muliggør overførsel af andre billeder fra din PC/Mac til din iPhone.

Hvis formålet er at kunne se alle sine fotos på en iPhone (eller Android) uden at fylde lageret op, så vil jeg klart anbefale Google Fotos (som jeg utallige gange har foreslået i andre tråde ;-))

De andre kabler jeg henviser til er en hurtig måde i marken at overføre fra et sd-kort fra kameraet til eksempelvis en iPad (stor skærm).

Hvis du bruger det specialstik jeg henviste til, så kan du kun overføre fotos fra et usb medium, ikke andre fil-typer.

Spørgsmålet om du kan undvære iTunes for en simpel overførsel af fotos fra iPhone til Windows 10 kan jeg ikke lige besvare, men det kan undersøges.
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 00:45 #7
#5
Jeg bruger både Windows og Apple. Jeg er specielt fan af Apple udstyr for personer, der ikke kan eller skal pille ved for mange ting. En iPhone og en iPad er det bedste bedstemor udstyr, der findes. Det kan ikke gå galt og man kan ikke pille ved noget forkert. Som IT supporter i Ældresagen ser jeg mange eksempler på både Android og Apple udstyr. Knapt så it-kyndige har færrest problemer med Apple, men jeg indrømmer det er dyrere.
Avatar billede jalved Ekspert
03. december 2017 - 00:52 #8
Jeg kan lide, du skriver "En iPhone og en iPad er det bedste bedstemor udstyr, der findes". Det er smukt formuleret.

Det er netop et familiemedlem (dog ikke bedstemor), der skal have flyttet sine fotos fra telefonen til en PC for at få lidt mere plads at boltre sig på.

Jeg googlede mit spørgsmål om programmet til overførsel til PC'en. Man kan gøre det på flere måde - som næsten altid - men det enkleste, hvis man har Windows 10, er at bruge den indbyggede app Photos. Så kører det mere eller mindre af sig selv. Så det bliver nok løsningen.

Tusind tak for din hjælp!
Avatar billede posten Ekspert
03. december 2017 - 04:46 #9
jeg kan oplyse for at overføre foto/musik behøver man ikke itunes sloges pt. med en win 7 maskine der ikke vil modtage itunes håber når jeg har "tømt" reg.basen for itunes filer den kommer på bedre tanker