Avatar billede kinga52 Novice
04. december 2017 - 00:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

HDD til SSD

Hej
Jeg har et problem med at overføre data fra HDD til SSD. Mit HDD er uheldigvis dynamisk så jeg kan ikke umiddelbart klone. Jeg ved godt man få software der kan klare dette. Jeg har dog tænkt på en anden metode som jeg gerne vil ha' konfirmeret er ok: med et SATA til USB kabel kan jeg kopiere C: drevet over på min laptop og derfra tilbage på SSD'en. Mit spørgsmål er så om jeg er sikker på at få det hele med og også skjulte filer m.v.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. december 2017 - 08:20 #1
Jeg ville forsøge med gratisprogrammet "MiniTool Partition Wizard 10"
https://www.partitionwizard.com/download.html

Hvis du installere det på din Laptop, så burde du kunne anvende denne til at kopier direkte mellem de 2 andre harddiske, som begge er tilsluttet Laptoppen via usb.

Kræver lidt tilvænning, og tungen lige i munden, så man får klonet/kopieret korrekt mellem de RIGTIGE tilsluttet harddiske ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. december 2017 - 10:25 #2
Gratisprogrammet her skulle kunne klare opgaven:

https://www.backup-utility.com/features/disk-restore.html

HUSK! Den nye SSD skal have en størrelse i GB der er stor nok til, at indholdet (Windows + programmer osv.) kan rummes på SSD´en

Jeg brugte selv programmet, da jeg udskiftede HDD´en med en SSD i min bærbare ASUS. Dette gik nemt og smertefrit.
Avatar billede kinga52 Novice
04. december 2017 - 10:58 #3
Tak til jer begge to for forslag.
Jeg har prøvet programmet samt flere andre, de har dog alle det problem at de ikke understøtter dynamiske harddiske. Det er derfor jeg vil prøve at kopiere HDD'en fra min desktop til laptoppen og tilbage igen til SSD'en. Derfor er spørgsmålet om jeg så at sige får det hele med når jeg kopierer frem for at klone. Når jeg gør det via laptoppen er windows ikke aktiv under processen. Et andet spørgsmål er om jeg skal ændre drev bogstavet under processen?
Avatar billede Mikael Ekspert
04. december 2017 - 11:25 #4
Jeg er absolut ikke sikker.. Men MENER, at hvis man kloner, så kloner man hele harddisken med alle de partitioner, som findes på originalen.

MENER, at en kopiering kun laver en kopi af den valgte partion ?

Hvis du ser på billedet, så har min disk 0, 3 partioner. Så udover drev C, så skal den partion længst til venstre på 100 mb også ses på den nye HD..

https://i.imgur.com/dJVpZun.png
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2017 - 14:45 #5
du kan ikke bare kopiere filerne fra den ene disk til den anden - Windows fungerer med mange skjulte/beskyttede filer, som også bliver lagt i mbr på disken - og den kan du ikke se i Windows - derfor bør du klone disken, hvis den skal være brugbart bagefter.
HVIS du kopierer filerne, skal du være sikker på, at den nye disk er bootbar, og så skal du ind og fikse mbr (der findes nogen tools som kan gøre dette) - men der er ingen garanti for at det virker (og det er heller ikke lige til)
Avatar billede kinga52 Novice
04. december 2017 - 15:02 #6
Tak til Thomas det var lige hvad jeg havde brug for at vide. Der er altså ingen vej uden om at ændre dynamisk til simpel HDD layout.