Avatar billede MCJ Novice
04. december 2017 - 10:52 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Ekstern playknap

Hej alle,

Er der en af jer, der har erfaring med at lave en ekstern playknap til PC?
Der skal kun være én knap til play, så tænker ikke, at jeg bare kan købe en fjernbetjening. Ideelt set er knappen trådløs, men hvis det ikke er muligt er ledning også ok.
Avatar billede jalved Ekspert
04. december 2017 - 12:13 #1
Hvad skal du bruge play-knappen til?

Skal den afspille et medie, du i forvejen har indstillet, på din PC eller mener du simpelthen en startknap til PC'en?

Hvis det er til at afspille et eller andet på din PC eller en ekstern skærm, hvorfor så ikke bruge en fjernbetjening, du kan jo bare nøjes med at trykke på play-knappen.

Leder du lidt kan du sikkert finde en metode, så du kan bruge din smartphone som fjernbejening, hvis du har en smartphone.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2017 - 14:41 #2
der findes også en del tastaturer som har medieafspiller-knapper (derved også play-knappen) - og desuden kan disse tasturer være trådløs (hvis du vil gå længere væk fra pcen
Avatar billede MCJ Novice
04. december 2017 - 14:46 #3
Ja, knappen skal i sidste ende starte en video på en skærm. Denne video forestiller jeg min vil afspilles på en PC, der er koblet til skærmen. Knappen skal altså afspille et medie på PC'en.

Og jo en fjernbetjening vil kunne løse det. Jeg er bare bange for at det bliver for kompliceret, da jeg gerne vil have andre også skal kunne starte videoen uden nærmere forklaring og uden at kunne lave alt for meget rod i det, ved at trykke på andre knapper :)
Avatar billede claes57 Ekspert
04. december 2017 - 15:14 #4
du kan lave en genvej til mediefilen, og med et typisk tastatur med ekstra funktions/medietaster retter du dens opsætning, så genvejen kaldes når du vælger en funktion (på mit logitech er der fx en * tast som kan bruges til det - den åbner som standard browser) Så brugerforklaring er 'tryk på stjernetasten'
Avatar billede MCJ Novice
04. december 2017 - 15:24 #5
Mange tak for hjælpen - jeg prøver at finde en egnet fjernbetjening/trådløst tastetur.
Avatar billede jalved Ekspert
04. december 2017 - 15:57 #6
Du kan også få fat i en decideret medieafspiller, fx i WDTV-serien.

Så kan du afspille stort set alt fra en harddisk eller et USB-stick - uden at skulle tænde din PC. Og fjernbetjeningen er meget simpel på dem.

Men der findes et hav af løsninger. Også sticks du putter i fjernsynets USB- eller HDMI-indgang, så du med et trådløss tastatur kan omdanne dit tv til en mindre PC med de smarte muligheder, det giver for.

Hvis det handler om, du har sat din laptop til tv'et og gerne ville kunne fjernbetjene den, så du ikke skal gå frem og tilbage, kan en Chromestick være løsningen.

Den fanger alt, du sender fra din skærm til tv'et - så trækker du i stedet din laptop hen og bruger som en slags fjernbetjening. Det er selvfølgelig så ikke en enkelt play-knap - til gengæld har du et hav af muligheder. Og du kan jo i princippet sætte afspilleren klar på din laptop, så folk kun behøver klikke på musen.