Avatar billede scholes Mester
04. december 2017 - 13:59 Der er 2 kommentarer

Skjule mapper når de ikke er i brug

Hej
Jeg har et Excel dokument, der er opbygget med en "forside", der linker ind til forskellige mapper (worksheets).
Jeg ønsker en funktion, der gør, at når jeg åbner programmet, åbnes kun forsiden med de forskellige links. De forskellige mapper (worksheets) skal altså ikke være synlige forneden.

Når jeg så trykker på linket kommer jeg ind på mappen (worksheet).

Fx. Link A linker mig til worksheet A og gør desuden worksheet A1 synlig
  Link B linker mig til worksheet B og gør desuden worksheet C1 synlig

Osv.

Håber I kan hjælpe
Avatar billede nak01 Juniormester
04. december 2017 - 14:45 #1
Den simple løsning:
Skjul manuelt de faneblade som skal skjules (højreklik på fanebladnavn og tryk : Hide)
Stå på "forsiden" og optag en makro, som synliggør dit faneblad.(Højreklik på forsidens fanebladnavn og "unhide" det ark du vil vise og stil curser på A1)
Lav dernæst en knap på forsiden og knyt makroen til denne.
05. december 2017 - 09:54 #2
Og en lidt mere avanceret...

I ThisWorkbook sætter du:
Private Sub Workbook_Open()
    SkjulAlt
End Sub

Og i et modul

[div]Sub SkjulAlt()
    Dim wks As Worksheet
    For Each wks In ActiveWorkbook.Worksheets
        If wks.Name <> "Menu" Then
            wks.Visible = xlSheetHidden
        End If
    Next
End Sub

Sub VisEnkeltfane(fanenavn As String)
    SkjulAlt
    ActiveWorkbook.Worksheets(fanenavn).Visible = xlSheetVisible
End Sub

Sub KnapSheet1()
    VisEnkeltfane "Sheet1"
End Sub[div]

Bemærk at du skal rette "Menu" til navnet på den arkfane du gerne vil have er synlig altid.

Du skal så have en sådan en Knap makro for hver arkfane du gerne vil vise - den kan du knytte til knapper på din menu fane.