Avatar billede Madspoulsen Novice
05. december 2017 - 21:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ved I mon noget om radon måling?

Hej,

Jeg har læst en masse om radon og overvejer at lave en måling. Hvordan ved jeg hvilke målere jeg skal bruge? Jeg har fundet disse: https://radimet.dk/maalebokse. Vil de være gode nok?

Oh hvordan ved man egentlig om man overhovedet bør måle? Jeg har fundet et kort over radon i Danmark og der står mit område til at have mellem radonniveau.

Håber I kan hjælpe
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2017 - 21:54 #1
Ja - det er dem man historisk har benyttet til målinger, og de giver et ret præcist tal...

Der er dog de sidste par år kommet elektroniske målere på markedet, der giver ret fine retningsgivelser... - som sagtens kan bruges som en indikator på, om der er noget galt. Den kan ikke give 100% måling, men hvis du har et stort hus, eller flere huse, er det billigere at investere i sådan en, før man tyr til de små film-målere... - oven i købet kan man låne/leje dem flere steder: https://www.google.dk/search?q=canary+radonm%C3%A5ler&oq=canary+radonm%C3%A5ler&aqs=chrome..69i57j69i61l2j0l3.3491j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Den giver også resultatmålinger allerede efter et døgn - dog skal man først regne med tallene efter en uges tid, og helst længere... - men du får ret hurtigt vist om der er noget at komme efter eller ej.

Jeg bor eks. i et lavrisiko område, og blev derfor noget chokeret, da det viste sig at vores soveværelser lå på 140-360 Bq/m3... - vi har fået lagt radonsug ind, og det har fået værdierne ned under, eller meget tæt på de 100...
Avatar billede Madspoulsen Novice
05. december 2017 - 22:05 #2
Tusinde tak Ole!!