Avatar billede lars_lemming Praktikant
07. december 2017 - 19:00 Der er 4 kommentarer

Er TV billedet bedre over fiber end coax?

Snakkede i går med en sælger af fiber net, og denne påstod – som en del af sine salgs agumenter – at ”du får et meget bedre TV billed ved at skifte fra coax kabel til fiber”!
Det argument undre mig en del, da det efter min aller bedste overbevisning ingen betydning for TV billedet har om det leveres gennem coax eller fiber, så længe at der er tale om DVBII og signalet der vises på TV skærmen ”kun” er HD kvalitet.
Coax netværket er løbende blevet opdateret (ca. hver 7 år) med ny teknologi ved indgangen, og - iflg. sælgeren - "den teknik fejler ikke noget"!
Mit spørgsmål er om et selve TV billedet bliver bedre på et fiber netværk end på et coax netværk, så længe at selve modtageren ikke ændres og vi har et eksisterende coax netværk der fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket?
Selv tror jeg ikke på at tv billedet bliver bedre over fiber end over coax uden at udskifte TV (modtager enheden), og jeg formoder at der er tale om "ægte provisions sælger snak", men inden jeg "går i kødet" på sælgeren til næste møde, vil jeg dog gerne lige være sikker!
Avatar billede wjens Guru
07. december 2017 - 20:18 #1
Lyder som en lidt vild sælger. Digitialt TV er jo digitalt, så et HD tv-billede er et HD tv-billede (jeg går ud fra at du ikke ser støj eller udfald). Med den hastighed du har på internet er dit coax kabel nok helt ok.

Derfor kan sælgeren jo godt hævde at en fiber kan være bedre med hensyn til båndbredde og pris. Måske har de mere indhold at tilbyde, men selve billederne er de samme.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. december 2017 - 21:07 #2
Sælgere er kun ude på én ting, nemlig på at sælge så meget som mulig, og så dyrt som muligt!
Det sker oftest hvis man begynder at spørge indtil det mere tekniske, ja så ved de ikke rigtigt hvad de skal sige. Det er ofte ikke andet end smarte slipsedrenge.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. december 2017 - 17:30 #3
Se nu vores svar i din tidligere tråd her:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020697

Det eneste, I vil vinde ved at skifte til fiber, er større båndbredde til internet - og her vil der så være andre faktorer, I skal til at se på.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
02. juli 2021 - 21:13 #4
Og man behøver til hjemmebrug kun mellem 25 og 45 Mbit/sec så det kan ikke betale sig at købe det dyre fiber. Dog ser det smart ud på salgspapir af huset lige nu, at der er fiber indtil det bliver almindeligt som en gammeldags telefon var. Hvis du genstarter dig laptop og router en gang imellem så er der sandsynligvis også kontant gevinst. Prøv selv at måle.Internet kan ofte købes billigt gennem egnsnet Bredbånds foreninger,