Avatar billede lars_lemming Praktikant
07. december 2017 - 18:58 Der er 3 kommentarer

Kan coax kabler blive "slidt"?

Snakkede i går med en sælger fra en af de store fiber udbydere i Danmark, som påstod at det eksisterende coax kabel netværk i vor boligforening "er meget slidt"!
Netværket er løbende blevet opdateret (ca. hver 7 år) med ny teknologi ved indgangen, og - iflg. sælgeren - "den teknik fejler ikke noget"!
Mit spørgsmål er om et coax kabel der ligger i jorden som ikke har "knæk" der gør at det brækker over og vi samtidgt fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket, overhovedet kan være "slidt", eller om der er tale om "ægte provisions sælger snak"?
Selv tror jeg ikke på at et coax kabel der kun transporterer elektriske impulser over kobber kan være slidt, men inden jeg "går i kødet" på sælgeren til næste møde, vil jeg dog gerne lige være sikker!
Avatar billede wjens Guru
07. december 2017 - 20:20 #1
Avatar billede INK Ekspert
07. december 2017 - 20:41 #2
Hvis du modtager dit tv-signal som et datasignal, kan der ikke være tale om slid.
Hvis du modtager som almindeligt digitalt antennesignal i coax, kan ledningsnet være udformet mindre hensigtsmæssigt for signalet, dvs. støj kan give pixeleringer mv.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. december 2017 - 15:19 #3
Det er noget vrøvl.

Et coax-kabel kan selvfølgelig tage skade over tid fra miljøet, altså oxidering, temperatur, fugt, lyn m.v., men egentlig slid er noget nonsens.