Avatar billede Holm2105 Juniormester
09. december 2017 - 23:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Acer Aspire 5541 Problemer.

Hej Geni'er

Jeg er normalt selv et geni i computere, men har et problem jeg simpelthen ikke kan løse på min ældre bærbar (Acer Aspire 5541), ved derfor heller ikke lige hvilken kategori den hører ind under.

Jeg skal på internet browseren, men siger der ikke er forbindelse, selvom jeg har fuldt forbindelse til mit internet? Tror umiddelbart den kører Windows 7 og ikke 7.1, da jeg ikke har fået opdateret den gang, man skulle. Så jeg tror det kræver en opdatering for at kunne få den til at køre igen, medmindre der er noget andet der kan gøres?
Får slet ikke mulighed for at kunne opdatere de ting som er nødvendige, da den bare kører rundt hele tiden.
Hvad kan man gøre?

Og kan jeg stadig opgradere til Windows 10 nu hvor bærbaren er fra 2009 og har nogle ældre hardware dele?
Er der et sted man stadig kan opgradere gratis til Windows 10 hvis det er?

- Nikolaj
Avatar billede posten Ekspert
10. december 2017 - 04:42 #1
dette link burde stadig virke jeg kan ikke få det til at køre prøv du lige og la mig høre om du får isofilen der er kar til en usb-nøgle på 4 gb : https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
Avatar billede 450025 Ekspert
10. december 2017 - 04:57 #2
https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade

Er dette noe du kan bruke, har du Win7 burte dette gå fint, har brukt dette på 3 computere her fungerte ok det. 31 Dcember er det slutt da er det bare og betale.
Win10 ikke noe dårlig alltanativ det, får du det til så husk å passe  på oppdateringer hvis ikke da er det bedre det du har.
#1 posten også, han vet hva han driver med, lykke til.

Fortell hvordan det går, kan være til nytte for andre også, feiler det kom igjen vi er for og hjelpe deg.

Arne
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 08:04 #3
Jeg forstår at sidste gang man kan opgradere er her sidst på året.
Jeg er enig i at du henter en .iso fil som posten henviser til og kører denne.
Når du skal installere, skal du IKKE opgradere.
Du skal lave en helt nyinstallation, da processen med at opgradere er udløbet dengang det var gratis at få win 10.
Når installation beder om produktkode skal koden til Windows 7 tastes ind hvis det er den du har. (Du skriver noget med Win 7 og 7.1, men win 7 findes kun i version 7. Har du derimod win 8 kan den godt hedde 8.1)
Er din pc med uefi bios ligger din kode måske også derinde, så hvis du ikke lige har den så spring punktet over.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 08:06 #4
Og ja du skal selvfølgelig bare hente din fil fra en anden pc. Vælg den version der passer i forhold til den du har på pc nu.
Avatar billede 450025 Ekspert
10. december 2017 - 09:00 #5
Se lidt på dette her, tror det forklare lidt.  Med en gammel produktnøkkel

Det viser seg at bruker med en PC med Windows 7 eller Windows 8.1 installert, altså med gyldig lisens, kan oppgradere til Windows 10 helt gratis. Jeg vil tro at du har en nøkkel?

Det du gjør da er å besøke microsoft.com, og laste ned og kjøre verktøyet, sjekk at du får det språket du skal ha, feiler du du får du ordne dette etter på, kan velge både Engelsk og Dansk, jeg valgte Norsk Bokmål, du kan også i mitt tilfelle velge Nynorsk men det gjelder så klart ikke deg. vi Nordboer er lidt sære ser du:

Og velge å oppgradere PC-en. Les mer om dette på nettstedet zdnet.com.
Det er vist korrekt det 220661 skriv der flere versjoner vist jeg har valgt Win10 Home selv bruker jeg Pro, på det punktet er jeg lidt usikker.
Jeg har bare gått fra Win7 og det funker, 7.1 er ukjent for meg også.

Går alt med Win10 ok for deg ellers gjerne spør igjen.
Arne
Avatar billede 450025 Ekspert
10. december 2017 - 09:13 #6
Et lite tips til deg, har du lært og jukse, hvis ikke så glem det.

Dette er den siste muligheten du har, dersom de andre triksene ikke virker. Du kan stille Windows 10-klokken tilbake til 28. juli 2016 og du vil da få muligheten til å oppgradere til Windows 10.

Du kan så stille klokken til riktig tid når oppgraderingen er ferdig. Forstod du den? Bare et lite triks det, og når du skal til med Win10 , så må du lære og trikse det er smart, Trikser hetter Gjenopprett til tidligere tidspunkt, Ikke ofte jeg treng dette men også jeg gjør feil, gå tilbake i tid er ofte smart.
Nu setter jeg mine punkt selv, stoler ikke på dem Microsoft setter.
Lykke til da.
Are
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 09:27 #7
Arne
Som jeg skrev før skal man IKKE opgradere, men lave en helt ny installation. Opgradering sluttede  29 juli 2016.
Og om trikket med at sætte ur tilbage virker skal jeg ikke påstå det gør.
Microsoft kører jo med en helt anden tid nu.
Ved at hvis tiden er forkert på en pc, så kan den ikke hente opdateringer. Så jeg tror måske ikke rigtigt på dette tip.
vh 220661
Avatar billede 450025 Ekspert
10. december 2017 - 10:12 #8
Ja da skal jeg fortelle deg noe, på skapet har jeg en 18 tom data, fra en Gubbe her, nå er han reist til hjemland på juleferie ok.

Det gamle relet der har du bare en ting å gjøre med den, kast den hvis du ikke vil koste på den lidt?, Den gidder jeg ikke gjøre noe med hvis du ikke vil følge mitt råd? Ok.

Tokk oppbakk av det som var viktig, ut med disken satt inn helt ny SSD 250GB Ram fra før 4 GB det er nok for han det, den nye disken hadde ingen ting den var Tom ok.

Jeg hadde ingen nøkkel og han hadde ikke peiling, under dattaens bund var der noe ulæselege greier.

Jeg gjorde som jeg har skrevet før, innstalerte Win10 Home satte inn språk lot den bare jobbe til den var ferdig, alt fungerte som det skulle.

Sjekka siste oppdatering 1709 ok, plasserte det han hadde av private ting,
Maskinen er ny i dag, ingen låsing, microsoftkonto er på plass,, malwarebyttes også betalt, Defender på plass.
Word 2016, Dropbox, Han har nu alt han trenger, og kan jeg gjøre dette så kan tråstarter også få det til.

Det med klokka var et triks dette funker fint dette bare man vet hva man holder på med. Og du har rett også, hente oppdateringer på feil tid går dårlig, bare stil klokka du på rett tid før oppdatering skal kontroleres er ikke det noe problem det.
Men jeg skrev også dette er et siste valg. Seier bare sett i gang etter 3 stykker for min del og alle funker utrolig men fakta.

Arne
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 11:09 #9
Ok Arne tak
Avatar billede 450025 Ekspert
10. december 2017 - 12:26 #10
Oppdatering.
Holm 2105 skriv. (Jeg er normalt selv et geni i computere,) en god start bare det.
Han tror er ikke helt sikker Win7, snu den opp ned mulig du finner en nøkkel, nu er vel Win7 snart historie både på grunn av oppdateringer, Sikkerhet etc, språkpakker sliter jeg med iallfall Norsk er bare å glemme det. Tror han er moden for Win10 et godt valg det.

2009 er da ingen alder, er den teknisk i god stand, sett inn en SSD du får jo Gratis Win10 nå, Gevinst du har omtrent ny data da. Hadde en selv av samme årgang ga den bort, satte inn SSD og den funker fint i dag med Win10 hos nye eier.

Er der et sted man stadig kan opgradere gratis til Windows 10 hvis det er?

Javist snu deg rundt å læs. #1 posten ga et godt tips hvert og prøve. Jeg selv kom  med min løsning og den funka fint trengs ikke gjenta. 220661 følger opp og er nok enig med han finner du nøkkel er det jo godt og ha, mitt svar jeg fikk det til uten nøkkel hoppa bare over det punktet.

Det mange ikke er klare over er at du trenger ikke på noen måte å bevise at du bruker hjelpemidler i Windows. Du trenger bare å klikke på UPGRADE NOW-knappen på nettsiden microsoft.com.

Var dette vanskelig? Les lidt her.
http://www.zdnet.com/article/heres-how-you-can-still-get-a-free-windows-10-upgrade/

220661 skrev dette. Arne
Som jeg skrev før skal man IKKE opgradere, men lave en helt ny installation. Opgradering sluttede  29 juli 2016. Du er skarp du, ikke uenig i dette. Men jeg syntes allikevel han burte prøve dette, det funka fint for meg dette. Han taper ikke på dette.

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade

Sett i gang om det feiler for Holm 2105, så skriv han aller først dette?
(Jeg er normalt selv et geni i computere,) dette er et godt utgangs punkt det viser han takler dette fint om det feiler for han også.

Dette er sitat men bruk denne også den forklare lidt den zdnet.com.

Med en gammel produktnøkkel
Det viser seg at brukere med en PC med Windows 7 eller Windows 8.1 installert, altså med gyldig lisens, kan oppgradere til Windows 10 helt gratis. Det du gjør da er å besøke microsoft.com, og laste ned og kjøre verktøyet, og velge å oppgradere PC-en. Les mer om dette på nettstedet zdnet.com.

Arne.
Avatar billede 450025 Ekspert
10. december 2017 - 16:09 #11
Hallo Holm2105 er du kommet i mål det ble jeg veldig glad for, men husk alle som deltok her syntes dette var artig. Og er dette er Ståa nå så får du gå i deg selv lidt Ros også, du ga alle opplysninger vi trengte, og tro meg det måtte bare gå en vei dette, Du starta så flott selv også se hva du skrev.

Jeg er normalt selv et geni i computere,    helt Ærlig dem trenger vi flere av i  Computerword.

For egen del jeg Takker alle som som har stil opp for Holm 2105, det som gjør dette Forum så flott, det er at til tider kan man feile det er så, til andre tider så lykkas man faktisk.
Jeg ser det selv her lære vi av andres og egne feil også, håper du forstår hva jeg mener. Igen er feilfri.
Win10 da har du noe og glede deg over i tiden fremover, ikke fortvil andre mener det motsatte ikke hør på dem.
Dukker der opp noe så kom igjen vi stiller opp. Gratulere.
Arne