Avatar billede bbkdk Seniormester
10. december 2017 - 13:39 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Opsætning af ny pc

Vi har fået en ny bærbar pc, hvor der både er en SSD-harddisk og en HHD-harddisk.
Finder pc'en selv ud af, hvorledes disse skal håndteres bedst, f.eks. når der indlæses programmer og billeder?
Så vidt jeg har forstået er det hensigtsmæssigt, hvis programmerne (her bl.a. Photoshop og Microsoft Office) ligger på SSD-disken, medens data (billeder og dokumenter m.v.), ligger på HHD-disken.
Pc'en er som ny oprettet med et C og et D drev. Har det noget at gøre med, om det er en SSD eller en HHD drev?
Ligger der noget litteratur om, hvorledes ovennævnte håndteres mest hensigtsmæssigt? på nettet eller som køb i papirform.

Og så det næste:

Jeg abonnerer på Photoshop og Lightroom m.fl. programmer, hvor jeg en gang årligt betaler ca. 1.000 kr.
Hvordan får jeg indlæst programmerne på den nye pc? Er det nødvendigt at lade det gamle abonnement løbe ud ved at lade være med at betale, og så bestille et nyt?
Og giver det ikke problemer med passwords m.v. til de data, der er lagret i skyen.

Håber der er en (eller flere), der har mod på at komme med et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 13:46 #1
Nej.
SSD kan både være C og D. C drev er det drev Windows ligger på, og har den både ssd og hdd bør ssd være systemdrev C.
For at få dine dokumenter over på D drev skal du undersøge om den er indstillet til det. Som standard på en installation er alt sat til at bleve gemt på C drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 13:52 #2
Du kan i søg skrive lagring og åbne denne. Her kan du se hvor ting gemmes, og kan ændre på det.
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 14:05 #3
Dine licenser for Photoshop og Lightroom må være knyttet til en konto, hvor du har brugernavn (mailadresse) og kodeord. Programmerne kan flyttes til ny pc. Du bør slette dem på den gamle. Se lidt mere herom
http://www.dipee.info/5/2013/12/hvordan-man-kan-overfore-Photoshop-til-en-anden-computer.html
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 14:19 #4
Avatar billede bbkdk Seniormester
10. december 2017 - 17:20 #5
Tak til jer begge, I har virkelig hjulpet mig.
Jeg skrev som angivet af 220661, og fik en liste, der viser, at alt gemmes på c-drevet.
Er der en der ved, hvorledes jeg får aktiveret hhd-disken, og får dokumenter og billeder m.v. gemt på denne? Eller går det automatisk, når jeg vælger, at billeder m.v. skal gemmes på d-drevet.
Gives der ikke mere egentlige points på Eksperten, men kun, at der kan markeres som løsning.
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2017 - 17:50 #6
Prøv at kigge på linket herunder ang. hvor Windows 10 gemmer dokumenter:

https://www.howtogeek.com/245706/how-to-change-the-default-hard-drive-for-saving-documents-and-apps-in-windows-10/

Eksperten.dk uddeler ikke point længere. Det gav en masse skænderier af denne type: "Hov, hvad fand.. har du gang i, den løsning skrev jeg om i indlæg #xxxx ....

Tonen i forummet her er blevet en hel del venligere siden den ændring (mener een, som har været medlem siden 2004)  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 18:27 #7
#5 Det bør ændre sig hvis du trykker på pilen og ændrer hvor den skal gemme. Opretter du mapper på D drevet og henviser til disse bør den gemme der.
En anden måde er at højreklikke på mapperne og vælge egenskaber. Herinde kan du vælge fanen der hedder flyt, og flytte destinationen den vej.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 18:28 #8
#6 Samme sted han lander som i #2 ;-)
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2017 - 18:47 #9
#8.

Helt rigtigt. Linket til Howtogeek var ment som en uddybende forklaring på alle "hvorfor" og "hvordan" ifm. Windows 10's måde at håndtere gemning af alle former for dokumenter.

Howtogeek.com har rigtigt mange gode vejledninger til en masse om, hvordan man selv får kontrol over computerens handlinger i stedet for at lade Microsofts programmører bestemme :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2017 - 20:03 #10
Ja det har de milter. :-)
Avatar billede bbkdk Seniormester
11. december 2017 - 08:05 #11
Tak til jer alle.
Jeg har markeret et svar fra hver af jer som løsning. Når jeg har gjort det, betyder det så, at spørgsmålet angives med grønt på oversigten, dvs. at den er lukket?

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om det med, hvad der er gemmes på hvilken harddisk, ssd'en eller hhd'en.
For med ca. 125 GB på ssd'en, bliver den måske hurtigt fyldt, hvis både dokumenter og billeder som udgangspunkt gemmes her sammen med alle programmerne, herunder Windows og Adobes billedbehandlingsprogrammer.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 16:13 #12
#11 Hvis du går i Denne PC og får alle dine mapper at se derinde, så prøv at højreklikke på mappen og vælg egenskaber.
I venstre øverste hjørne står der "placering". Tryk på den. Der kommer et nyt skærmbillede frem hvor du trykker på "flyt".
Der åbnes en stifinder hvor du finder din hdd (D drev).
Opret en ny dokumenter mappe og vælg denne ved at trykke anvend. Du får nu en besked om du vil flytte alle dokumenter til den nye destination, og det siger du ja til.
Gør evt det samme med de andre mapper (billeder musik videoer mm.)

Håber denne forklaring var mere forståelig?
Avatar billede bbkdk Seniormester
11. december 2017 - 20:09 #13
Hej 220661
Jeg skrev "Lagring" i søgefeltet og fulgte din tidligere vejledning. Da jeg ikke havde nogen filer gemt overhovedet, er jeg nu klar til at anvende d-drevet.
Mange tak for hjælpen.
Hvordan lukker jeg spørgsmålet ned som besvaret?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 20:22 #14
Velbekomme.
Spørgsmålet er som sådan lukket ned med løsninger da der er grønne kanter om nogle af indlæggene højere oppe i tråden :-)
Du kan hvis du ønsker det markere flere indlæg som løsning for dig, hvis dette ønskes. Det styrer du selv.