Avatar billede Erik Praktikant
14. december 2017 - 15:30 Der er 4 kommentarer

Videofilm

Jeg har lidt ældre videofilm, som jeg gerne vil redigere i Movie Maker.
Jeg vil gerne have billedformatet i 16 x 9, hvordan undgår jeg de sorte
felter i siderne.
Mvh. Erik
Avatar billede Slater Ekspert
14. december 2017 - 16:12 #1
Hvis den er optaget i 4:3, så kan du ikke. Du har jo ikke noget data at fylde dem ud med.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. december 2017 - 19:31 #2
Du kan trække videoen gennem et andet redigeringsværktøj, som understøtter cropping (beskæring). Xmedia Recode (http://www.xmedia-recode.de/en/download.html) eller Handbrake (https://handbrake.fr/) kan bruges til dette. Disse to fine gratis programmers brugerflade ligner meget hinanden.
Avatar billede Slater Ekspert
14. december 2017 - 19:56 #3
#2: Husk nu lige at nævne, at hvis han beskærer videoen fra 4:3 så den passer til 16:9, vil han fjerne meget store dele af toppen og bunden af videoen, hvilket stort set aldrig giver et brugbart resultat.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. december 2017 - 20:01 #4
#3. Korrekt. Jeg vil selvfølgelig også anbefale, at du beholder videoen i 4:3, hvis originalen er i 4:3. Men hvis din eksporterede video allerede har sorte bjælker, kan du bruge et af de to programmer til at fjerne dette ubrugelige fyld fra videoen.