Avatar billede Marc F. Mester
14. december 2017 - 15:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Valg til en ny computer køb - Mac eller Windows- Hvad er bedst?

Hej alle sammen :-) !
Min nuværende computer er nu for gammel, og skal derfor købe mig en ny.
Men....?
Men hvilke mærke er bedst, Windows eller Mac?

På forhånd tak
Avatar billede bvirk Guru
14. december 2017 - 15:45 #1
Windows er ikke noget mærke men vi ved hvad du mener.

For nogle er Mac bedst - indenfor billedredigering og video produktion har tilhængere befundet sig.
Windows er bedst for de flestes pengepung
Avatar billede Marc F. Mester
14. december 2017 - 16:26 #2
Der har du ret i, sorry, det var en skrivefejl.
Med spørgsmålet mener jeg fx hvad andre vil købe.
Hvad andre har for erfaringer med Mac, er det godt eller ej?
Avatar billede jalved Ekspert
14. december 2017 - 17:17 #3
Hvis du tidligere har haft Windows på din computer og vænnet dig til det, skal du forberede dig på, at styresystemet på en Mac ser lidt anderledes ud.
Avatar billede INK Ekspert
14. december 2017 - 18:29 #4
Enig med #1.
I indkøb er Mac dyrere, men maskinerne holder måske lidt længere. MacOS styresystemet indeholder standard programmer for foto og video redigering, samt en komplet "office" pakke. Endvidere et udmærket mailprogram.
En Windows maskine er billigere i indkøb. Du kan selvfølgelig i begge systemer tilkøbe Microsoft Officepakken eller bruge LibreOffice (gratis). Microsofts fotoprogram er endnu ikke på niveau, men det er undervejs.
MacOS har været et utroligt stabilt styresystem, men efterhånden er Windows 10 ganske godt.
Som mangeårig bruger af både Windows og Mac, hælder jeg til Mac, men du ved "smag og behag".
Hvad skal du bruge maskinen til? Det er nok behov kontra pris, der bliver afgørende.
Avatar billede posten Ekspert
14. december 2017 - 18:34 #5
vil lige også komme med et par "vise" ord hvis du tidligere har haft en windows pc  vil jeg som flere anbefale at du fortsætter med windows da en mac pc kræver at du om stiller dig til et andet styre system hvis du har masser af energi  bør du ta chancen ellers fortsæt du "bare" med en windows og du køber en der magter en i5 eller i7 med min. 8 ram da 4 er forlidt med ALLE de opdateringer der er til win 10
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. december 2017 - 19:39 #6
I 1990'erne var der stor forskel på Mac og pc. Apples processorer var specielt gearet til billedbehandling, så en handling i Photoshop blev udført 2,5 gange så hurtigt som på en pc med tilsvarende processorhastighed.
Mac satte sig derfor tungt på hele den grafiske branche.
Nu er Mac'erne med Intel processorer, så den forskel er væk. Man kan endda installere Windows på en Mac.
Så enig med #4 - smag og behag, behov og pris.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2017 - 20:04 #7
de flade skærme - alt i et - fra mac har det med at brænde samme i grafikkortet. Så alt andet lige - vælg et kabinet med plads til at du kan skifte dimser i. Du vil - over tid - ønske mulighed for at rense for støv, opgradere grafikkort, ny harddisk osv.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. december 2017 - 20:29 #8
Du kommer til at betale en hel del ekstra for en MacOS PC sammenlignet med en almindelig (Windows) PC. Det er derfor HELT afgørende, om den medfølgende software på en Macbook opvejer merprisen. Jeg tjekkede f.eks. lige på EDBpriser.dk, hvor priserne starter for hhv. en Macbook og en ikke-Mac PC med de samme grundspecifikationer (16 gb RAM, i7 processor, minimum skærmstørrelse 15").
Mac starter ved 15.000 kr
PC starter ved cirka 7.000 kr

Det er en gevaldig prisforskel (Du kan selvfølgelig finde mere skrabede Macbooks til en noget lavere pris). En ny Macbook kan i praksis ikke skilles ad, og generelt er opgradering af hardwaren eller gør-det-selv reperation af bærbare gjort så besværligt som muligt i vore dage, så dét med holdbarheden er ikke et argument, jeg ville lægge ret meget i. For stationære PC'er er det meget nemmere.

Det er vigtigere, at du køber en PC, som matcher dit behov hverken mere eller mindre. Skal du køre krævende spil, er det kun en PC, der du'r. Har du adgang til nogle MacOS programmer, som du skal bruge arbejdsmæssigt, ser valget nok anderledes ud.
Læs også anmeldelser af de enkelte modeller på f.eks. Notebookcheck.net eller lignende websites (bare Googl modelnummeret sammen med ordet "review")

... Og nu vi er ved dét: Hvad er dit budget?
Avatar billede Marc F. Mester
15. december 2017 - 17:17 #9
Jo, tak til alle med de gode tips og råd.
Jeg har stillet mit spørgsmål derfor, fordi jeg har en Windows 10, og da jeg har brug for en one-in-one PC, så kommer Mac bedst for mig.
Men jeg har altså aldrig haft noget anelse om Mac så derfor :).

#3 Ja, det er klart, men tak opmærksomhed.

#4 Jo, det ved jeg, at Mac er dyrere end Windows.
Men jeg så en Mac som computeren er integreret med skærmen, og det har jeg brug for.
For hvad, spørger du?
Jo, jeg har en lille butik, og må betjene kunderne med.

#8 Altså med prisen vidste jeg, men jeg har egentlig tænk mig for en godt men brugt mac.
Så mit buget er ca. 12.000.
Avatar billede Marc F. Mester
15. december 2017 - 17:19 #10
Jo, tak til alle med de gode tips og råd.
Jeg har stillet mit spørgsmål derfor, fordi jeg har en Windows 10, og da jeg har brug for en one-in-one PC, så kommer Mac bedst for mig.
Men jeg har altså aldrig haft noget anelse om Mac så derfor :).

#3 Ja, det er klart, men tak for opmærksomhed.

#4 Jo, det ved jeg, at Mac er dyrere end Windows.
Men jeg så en Mac som computeren er integreret med skærmen, og det har jeg brug for.
For hvad, spørger du?
Jo, jeg har en lille butik, og må betjene kunderne med.

#8 Altså med prisen vidste jeg, men jeg har egentlig tænk mig for en godt men brugt mac.
Så mit buget er ca. 12.000.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. december 2017 - 17:23 #11
Så byg en stationær Hackintosh. Det er uden sammenligning den bedste all-in-one løsning. Det kan gøres for omkring 12000 - altså plus en MacOS licens, hvis ikke du har i forvejen. Se evt. denne tråd for et par måneder siden: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019253?k=8270081
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2017 - 20:18 #12
#9.

Hvorfor skal computeren være integreret med skærme?. Du taler om at ville købe en "one-in-one-computer". Mon ikke du mener en "all-in-one-computer"?

På dansk kaldes de, pudsigt nok, alt-i-en computere, og de findes i både Mac og PC-versioner :-)  Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.edbpriser.dk/computer/alt-i-en-computere.aspx?pris=(8000-12000)&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List
Avatar billede Marc F. Mester
15. december 2017 - 20:48 #13
#11 Lyder egentlig godt, men har altså ikke så mange tid om at bygge en selv.
Men ellers synes jeg godt om din forslag, tak for det!
Avatar billede Marc F. Mester
15. december 2017 - 21:06 #14
#12 "Hvorfor skal computeren være integreret med skærme?"
Svar: Fordi det er mere praktisk for mig, end som der står (som sædvanlig) en stationær på gulvet.

"På dansk kaldes de, pudsigt nok, alt-i-en computere, og de findes i både Mac og PC-versioner :-)  Prøv at kigge på linket herunder:"
Svar: Som jeg ved kan man sige så vel one-in-one som all-in-one, eller som du siger er danske version også rigtig  :-)

Og ja, jeg ved også, at der findes både Mac og Windows som er integreret.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. december 2017 - 21:22 #15
Lige en uddybning af min snak om Hackintosh... Den model, som jeg linker til hos Topdata *er* færdigsamlet, så det er ikke nødvendigt at bygge noget selv. Det eneste, man selv skal gøre, er at downloade og installere MacOS på den jævnfør sidste kapitel i guiden. Så har du en Windows/MacOS-computer, der kan alt det hele, uanset om du kommunikerer med krævende gamere eller "den kreative klasse".