Avatar billede cht22 Professor
19. december 2017 - 16:16 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Server med plads til 2 CPUer der giver 2 beep ved startup

Tidligere havde jeg kun en CPU i computeren, men nu har jeg lige opgraderet med en ekstra, som er magen til den anden. Til at starte med gav den 3 beep. Men så resatte jeg bios til FAIL SAFE DEFAULTS og nu giver den kun 2 beep.

Jeg har prøvet kun at sætte en RAM klods i og prøvet at bytte om til forskellige, så det skulle undre mig meget hvis det er RAM'ene der er noget galt med. Jeg tror ikke den gav de beep da der kun var en CPU monteret. Men er ikke helt sikker, jeg har bare ikke lagt mærke til det før.

Jeg har prøvet at tage det lille batteri ud i 1 minut og sætte det i igen

Skal jeg prøve at tage nummer 2 CPU ud igen eller er der andre muligheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2017 - 17:09 #1
Ikke noget jeg lige har set før, men kan du i bios indstille til 2 cpu?
Måske fail safe default er en cpu.
Avatar billede Little Helper Seniormester
19. december 2017 - 20:57 #2
Hej cht22.

Da du ikke skriver hvad bundkort du har kan jeg kun henvise til MB Producent.

Når du isætter 2 CPUer kan det være mange ting.

Det kan være bios skal opgraderes (Måske kan bios ikke køre med 2 CPUer i den hastighed du har monteret uden opgradering)

Det kan være RAM. Størrelse eller  BUS hastighed eller at den RAM du har ikke kan køre med 2 CPUer men kun 1.

Det kan være 8 Pin strøm der skal sættes på MB for at den kan trække.

OSV OSV. Det kan være mange ting.

Men slå det op på deres hjemmeside og se hvad de siger under specifikationer. Vil du gerne have lidt input på om du har forstået hvad de skriver rigtigt, Kan du give os mere info på MB og evt link til hj-side.

MvH
20. december 2017 - 09:13 #3
Nyeste BIOS?

Regel nr. 1 inden man sætter en CPU mere i, er at opgradere til seneste BIOS.

Grund:
Selv om CPU er indentisk, kommer der fejl rettelser, så den har en nyere revision.
Og der er nogle micro koder som skal ind i BIOS, og det får du med en BIOS upgrade.
Der er nogle BIOS upgrades der kun indeholder nye micro koder.

Løsning (måske):
1. Pil den nye CPU ud.
2. Opgrader BIOS.
3. Sæt den nye CPU i igen.
20. december 2017 - 09:15 #4
PS nogle servere giver 2 beeps, når POST er sucessful.
Avatar billede cht22 Professor
21. december 2017 - 09:31 #5
Bundkortet er: Supermicro X8DT6 (Extended ATX). Der er ikke noget yderligere strømstik på bundkortet der kan tilsluttes.

Computeren starter også fint op og jeg har ikke oplevet nogen problemer med den. Der står også at der er 2 CPUer når den starter op og hvor mange tråde CPUerne har.

Måske skal den bare give de 2 beeps ved startop.
Avatar billede Little Helper Seniormester
21. december 2017 - 17:49 #6
dette MB har BIOS Type     32Mb SPI Flash EEPROM with AMI® BIOS

2 beep er RAM.

Dit MB

http://www.supermicro.com/products/motherboard/QPI/5500/X8DT6-F.cfm?IPMI=N&SAS=N

Din BIOS

http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm
Avatar billede Little Helper Seniormester
21. december 2017 - 17:55 #7
Måske den RAM du har ikke har ECC.
21. december 2017 - 18:18 #8
#5 Så lyder det til at alt er ok :)
2 beeps = normalt.

God Jul og Godt nytår.
Avatar billede cht22 Professor
31. januar 2018 - 11:01 #9
#8 Det er åbenbart normalt med 2 beeps. Jeg prøvede lige at fjerne CPU nummer 2 og tænde computeren og der kom de samme 2 beep, så det er ikke CPU nummer 2 der er årsagen til de 2 beeps ved startup.
Avatar billede cht22 Professor
31. januar 2018 - 11:03 #10
#7 Så tror jeg slet ikke computeren ville starte, hvis man brugte nogle forkerte RAM, hvis man f.eks. bruger ECC og computeren ikke understøtter ECC eller omvendt.
Avatar billede cht22 Professor
09. marts 2021 - 02:25 #11
Ved afprøvning af serveren, så det ud til at computeren fungerede og virkede uden problemer