Avatar billede Jolles Professor
21. december 2017 - 11:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Pdf til word og google-translate

1. Der er adskillige konverteringsprogrammer, men resultatet bliver et billede, ikke et word-dok, der kan redigeres i.

2. Kan man "translate" en pdf?  Jeg har et dansk dok, der skal igennem møllen - og så rettes til bagefter, men det synes at være låst på alle leder og kanter

Er der hjælp at hente her?
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2017 - 12:29 #1
Nogle PDF'er er scannede tekster, og de kan ikke umiddelbart kopieres ind i et tekstprogram. Det er måske muligt i nogle tilfælde, kig på linket herunder:

https://helpdeskgeek.com/help-desk/cant-copy-text-from-a-pdf-file/

Ang. oversættelse, så er der lidt om det herunderr:

https://www.labnol.org/internet/tools/translate-pdf-word-documents-online-google-translate/3553/
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2017 - 13:54 #2
pdf tilretning - der findes et hav på nettet - fx
https://www.onlineocr.net/
den skanner pdf (dem uden tekst i, men gemt som billede), og forsøger at lave det til tekst, klar til word - der vil være en hel del småfejl, da æøå typisk går galt. Men der er jo stavekontrol osv i word.
Tilsvarende kan du fx tage et billede af en bogside, og så uploade billedet til siden og få den retur som tekst.
Hvis du har en 3i1 printer med skanner, så medfølger der typisk OCR-software, så du kan lave det direkte fra printer.
Avatar billede falster Ekspert
21. december 2017 - 17:22 #3
Hvis dokumentet (pdf'en) ikke er et billede, som milter og claes er inde på ovenfor, men vitterlig er et tekstdokument, kan der være lagt diverse begrænsninger på om udskrivning, kopiering af indhold og mulighederne for at ændre dokumentet o.l.

Til forskel fra adgangskoder til overhovedet at åbne dokumentet er en adgangskode til at ændre, som regel til at bryde/omgå. Men det er ikke meningen fra opretteren af dokumentet, så det bør normalt accepteres.

(Begrænsningerne håndhæves af det program, som bruges til at åbne PDF-filen. Teknisk set er adgangskode ikke nødvendig for redigering, udskrivning mm. af beskyttede dokumenter, så der er ingen garanti for, at begrænsningerne bliver respekteret. Men standard PDF-læsere tjekker om brugeren har tilladelse til at omgå begrænsningerne, forhindrer udførelsen af det ikke-tilladte eller anmoder om adgangskode, hvis brugeren vil udføre det. Kun, hvis filer er beskyttet med adgangskode for at åbne, er der nogenlunde sikkerhed for at beskyttelsen virker. Men denne løsning er ikke anvendelig ved offentlig distribution.)
Avatar billede kurtba Ekspert
21. december 2017 - 22:44 #4
Word selv kan konvertere et pdf til et word dokument. Jeg kan ikke huske, hvilken version der først kom med muligheden, men version 2013 og 2016 kan. Det er simpelthen bare at åbne pdf filen inde i word. Herefter kan den redigeres.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2017 - 08:10 #5
>kurtba - det kan word kun, hvis pdf indeholder tekst. Den kan ikke, hvis pdf er gemt i billedformat.
Avatar billede Jolles Professor
27. december 2017 - 20:36 #6
Tak for jeres løsningsforslag, allesammen.
Jeg har lært gammeldags 10-finger system, så jeg skrev det originale dok, der kun var på en enkelt side, hvorefter jeg puslede det ind i publisher og gemte som pdf. Det er ikke til at kende fra originalen, og modtageren var tilfreds.
Nu skal jeg prøve alle jeres forslag. Mine "points" går til milter.