Avatar billede mikedk2100 Juniormester
23. december 2017 - 13:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændre drev C til drev A

Jeg har Windows 10 og det ligger på mit drev C. Derudover har jeg et par andre drev (B og M) samt nogle eksterne diske fast tilsluttet (E, F og G). Der er hverken CD eller Blu-ray drev.

Af en eller anden grund, kan jeg ikke få lov at vælge at skifte navn på nogen drev til drev D, så der kommer lidt orden i rækkefølgen af drevene, men jeg kan godt vælge A.

Derfor er mit spørgsmål, om jeg bare uden videre kan skifte navn på mit drev C til drev A og så forvente, at computeren kan starte og køre Windows som den plejer. Eller skal styresystemet altid ligge på drev C?

Mvh
Michael
Avatar billede mort1 Ekspert
23. december 2017 - 14:25 #1
Det forekommer mig, at jeg for år tilbage prøvede samme øvelse, det blev bestemt ingen succes. Det klogeste er nok, at lade C drevet vedblive at være C. (Det er vel i øvrigt også nærmest en standard).
Måske er dit D drev en del af systemopsætningen f.eks. til brug ved gendannelse, så det måske er derfor du ikke kan få lov til at flytte.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. december 2017 - 15:08 #2
Jeg mener at ligeså snart Windows bliver installeret bliver C-drevet valgt automatisk.
Jeg er meget sikker på at C-drev IKKE kan omdøbes.
A og B drevene var i sin tid drevene til datidens "3;5" Floppy-disketter ".Disse er for længst udgået som medie, men man kan vist nok godt døbe en HDD/SSD enten A eller B.
Jeg selv bruger hverken A eller B som drevbogstaver, C-drevet (SSD) er der hvor Windows ligger installeret, På D-drevet (SSD) ligger en masse billedefiler, Word-dokumenter osv. E og F-drevene er CD-DVD-Blu-Ray drev/brændere, S-drevet (ekstern HDD) bruges til sikker back-up og T drevet(SSD) er en back-up for D-drevet.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. december 2017 - 15:26 #3
Du skal tilslutte din ekstra HDD Du må ikke have drevbogstavet i Disk ruden.
Kan du tage et screendump?
https://ibb.co/cyGWAR

Dette er blot et eksempel
Avatar billede eurositi Ekspert
23. december 2017 - 15:47 #4
Du kan ændre alle andre drevbogstaver end netop C - ifølge denne guide: https://www.lifewire.com/how-to-change-a-drive-letter-2626069
Avatar billede poko1 Ekspert
23. december 2017 - 16:00 #5
Du skal ind på drevet og vælge bogstavet-
Hvis dit DVD Drev eksempelvis har bogstavet D: Skal du slette det og vælge et nyt og så give din ekstra HDD bogstavet D:
https://ibb.co/my47jm
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2017 - 16:17 #6
A og B er diskettedrev, derfor starter harddisk fra C
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2017 - 21:40 #7
1.    Gå i Kontrolpanel
2.    Administration
3.    Computeradministration
4.    Der vælger du Diskhåndtering

Der kan du ændre drevbogstaver, men mort1 har het ret hold dig fra drev C, med mindre du er forberedt på at systemet kan gå ned, ved evt. ny instalation kan du instalere på hvilkent drev du ønsker, bare der er plads nok
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
30. december 2017 - 14:54 #8
Lidt sent, grundet jul :) Men mange tak for svarene. Jeg tror blot jeg holder mig fra at bytte rundt på drevbogstaverne, når C nu er fastlåst.

Godt nytår :)

Mvh
Michael