Avatar billede Ulrik Kristensen Praktikant
23. december 2017 - 19:09 Der er 5 kommentarer

Hiper 1000/60 mbps internet + 3x Google WiFi - Stadig ikke mere end 125 mbps download :(

Hejsan!

Jeg er lige flyttet ind i mit nye herlige hus.
Har i den forbindelse fået installeret Hiper 1000/60 forbindelse. Mit modem står 10-12 m. fra mit kontor og derved min PC. alligevel undrede det mig at jeg ikke kunne teste på speedtest.net til mere end ca. 100 mbps.

Jeg tænkte det kunne være forbindelsen var lidt for svag, og har derefter investeret i 3x Google WiFi (mesh netværk) hvilket burde være fuldstændigt overkill til mine 162 kvm. > ikke desto mindre et forsøg værd.

Min forbindelse er blevet mere stabil med google WiFi men jeg kan stadig ikke få højere hastighed end ca. 126 mbps.

Uden at være alt for klog på området, ville mit gæt være at den som minimum skulle kunne trække 300 mbps over WiFi, eller er jeg helt forkert på den?

Modem: Sagemcom F@st 3890
Extender: Google WiFi x 3
PC: Acer Predator G3-710

ps. har koblet både en philips Hue bridge og 1 x Sonos play 1 direkte på modem. (ved ikke om det har en effekt).
har derudover også været inde på mit netværkskort og prioritere 5ghz forbindelse, i det google WiFi kun opretter 1 ssid.

så spørgsmålet er hvad/hvordan får jeg mere ud af mit WiFi? :]
Avatar billede kurtba Ekspert
23. december 2017 - 23:25 #1
Mange kan få 1000 mb internet  - men få kan rent faktisk udnytte det, da de simpelthen ikke har udstyret til det. Det meste udstyr på markedet kan slet ikke køre med den hastighed.
Du kan læse lidt om det her:
https://www.hiper.dk/spoergsmaal-og-svar/hastighed/hvordan-traekker-jeg-1000-mbit
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. december 2017 - 23:27 #2
Avatar billede Ilmer's Fætter Praktikant
24. december 2017 - 15:48 #3
@Ulrik Kristensen
Kig på channel bonding som Erik skriver, WIFI giver normalt kun 100-150 mbit per enhed, for at udnytte de 1000mbit fuldt ud, skal du køre kablet istedet.

@Kurtba
Det passer simpelthen ikke hvad du skriver, når du ikke nævner at det kun gælder for WIFI... Tvivler på at der er mange der IKKE kan udnytte 1000mbit kablet pga. udstyr idag, om de så vil udnytte hastigheden rent praktisk er en anden sag.

1000mbit = ~125 MB/s  (ikke at forveksle med OP's 126 mbps måling, 126 mbps = ~13.5 MB/s)

1000mbit netværkskort har været standard i alle nye computere i mange år.

Almindelige SATA harddiske klarer snildt 125 MB/s, og ihvertfald minimum 100 MB/s, SSD kan udnytte langt hurtigere hastigheder.

Kører 1000mbit på min 10 år gamle laptop, og den klarer stadig 800-900 mbit stabilt.
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
02. januar 2018 - 14:23 #4
Hej Ulrik,
Først vil jeg sige jeg ikke har arbejdet/testet google wifi...
Ud fra den hastighed du nævner så antager jeg du er på 5Ghz båndet (første step for en høj hastighed). Min tanke går derfor på at udstyret er sat til at køre med 40mhz channelization. Sæt den til 80 eller 160 hvis det er muligt (dermed benyttes flere kananler, som medfører højere hastighed, men også større risiko for manglende stabilitet).
Avatar billede kurtba Ekspert
02. januar 2018 - 22:53 #5
Ilmer's Fætter - spørgsmålet gik på hastighed på wifi, så det er det jeg svarer på.
At andre kan køre med fuld hastighed på kablet netværk, har intet at gøre med spørgerens problem.