Avatar billede narrehat Juniormester
25. december 2017 - 18:19 Der er 14 kommentarer

Stendød WD harddisk.

ifb. med en flytning virker min ven's WD netværksharddisk pludseligt ikke, det skal lige siges at den er blevet flyttet nænsomt. vi har forsøgt alt muligt, men vi kan ikke se harddisken på netværket mere, efterfølgende har vi forsøgt at pille den ud af boksen og sat den i en pc som slave, stadigt uden respons, vi har forsøgt at sætte et specielt usb harddisk stik i, og der er stadigt ingen respons, jeg kan høre noget der arbejder inde i harddisken, men jeg kan ikke se den i stifinderen under flytbare enheder hvor man normalt kan se eksterne harddiske der tilsluttes via usb.
Er der nogen der har en god idé eller har lignende erfaringer ?.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 18:47 #1
Nu er det jo langtfra sikker at den er formateret i et format som Windows kan læse typisk Linus. I Windows ser jeg ofte at den skal tilføres i  Enheder. Og Printere
https://ibb.co/ePeYum
Avatar billede narrehat Juniormester
25. december 2017 - 19:24 #2
Jeg har ikke den menu du linker til på billedet, det er en ældre pc med Vista jeg sidder på. jeg har til gengæld forsøgt med "Tilføj hardware" og der finder guiden ingen nye enheder.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 19:28 #3
Undskyld det kunne jo ingen se vi kan jo kun gætte vi sidder ikke ved siden af vel?
og Vista kunne ikke komme ud af min Pc: Hurtig nok
Avatar billede narrehat Juniormester
25. december 2017 - 19:29 #4
Der er heller intet i enhedshåndteringen, den er nok defekt somehow.
Avatar billede narrehat Juniormester
25. december 2017 - 19:31 #5
Du behøver skam ikke undskylde, jeg forklarer bare at jeg ikke har den menu du har, hvorfor er du så nærtagende ?.

Tak for indput.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 19:38 #6
Jeg er ikke nærtagende men alle tror jo vi kender deres Pc. der er jo ingen der gør det lettere at komme med forslag når de ikke starter med Computerdata
Avatar billede narrehat Juniormester
25. december 2017 - 19:43 #7
Det er bare første gang jeg får sådan et svar.

Nå men hvor aflevere man en disk der skal reddes ?, jeg tænker at info stadigt sidder i skiverne, men at det er for dyrt at aflevere den hos WD ?, er der nogen der har erfaringer fra lingende situationer ?.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2017 - 21:13 #8
da det er en NAS så kører den garanteret sit eget filsystem som den selv styrer.
dette er typisk ext3 (linux)

du får ikke noget ud af at tilslutte den en pc, uden at den sidder i sit originale hus.

nogle gange kan NAS diske godt bruge længe om at mounte. hvor længe har du ventet når den blev koblet til ?

desuden har windows smidt den ud fra netværket igen, hvorfor du skal vente og lade den mounte, og herefter tilføje den som netværksdrev.

hvis den ikke svarer, er den død
Avatar billede narrehat Juniormester
26. december 2017 - 12:01 #9
Hej Sidwave.

Jeg har ret lidt forstand på eksterne harddiske og NAS osv.

Når du skriver hvor længe den er om at mounte, så formoder jeg at du mener hvor længe den er om at forbinde ?, den har siddet tilsluttet i dagevis, og været tændt og slukket et hav af gange, lednigner pillet ud osv. som netværksharddisk.

Derfor forsøgte vi at pille den ud af huset, desværre uden resultat, det underlige er at den burde jo dukke op når man søger på "Tilføj Hardware" det gør den ikke, så den er nok død, så er mit spørgsmål, hvordan redder man de data der er i harddisken ?, jeg ved det kan lade sig gøre, jeg fik en nørde ven til det engang hvor han skilte disken ad og satte skiverne over i en ny harddisk, og så var alle data til at tilgå, desværre bor min tidligere ven ikke i dk mere, så hvem henvender vi os til ?, skal vi gå direkte til producenten WD, tænker de er de dyreste, har du (eller andre) et bedre forslag ?.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. december 2017 - 12:33 #10
han skilte disken ad og satte skiverne over i en ny harddisk, og så var alle data til at tilgå
Han må da være mangemillionær i dag ?
Hvis han kunne gøre det Ville han være en stor fare for de professionelle firmaer der lever af at redde data.
Avatar billede narrehat Juniormester
26. december 2017 - 12:44 #11
Igen et rigtigt konstruktivt svar du giver mig der, virkelig brugbart Poko1, du må have en god dag.
Avatar billede MS1971 Praktikant
26. december 2017 - 22:45 #12
Er der nogle som kan anbefale en pc fixer butik i kbh området? Vedr fix af denne harddisk nævnt i denne tråd.

Pft.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
27. december 2017 - 15:38 #13
Hvilken WD NAS drejer det sig om?
Nogle WD modeller er krypterer data som standard. At disken ikke dukker op i enheds håndtering er ret typisk for en WD der har hoveder som ikke mere læser korrekt.
Avatar billede MS1971 Praktikant
27. december 2017 - 16:40 #14
Ved ikke hvad NAS er.

Det er en WD Mybook live, 1 TB netværks harddisk, som pludselig ikke kunne findes på netværket.
Valgte så at tage harddisken ud af "kassen", for så at sætte den som slave i min PC, BIOS'en fandt harddisken og det samme gjorde min Windows 10, som tilgengæld meget gerne ville formatere den.
Har prøve programmet EaseUS Data Recovery, som også fandt en masse filer, men efter programmet havde kørt tæt på et døgn, gav den op, og kom med nogle fejl-meddelelser som jeg desværre ikke fik noteret ned.

Så mit spørgsmål er, kan i anbefale en butik i Kbh området, som kan rede data fra en harddisk?

Pft.