Avatar billede Befferdk Novice
28. december 2017 - 10:01 Der er 20 kommentarer

Langsom opstart

Hej.
Jeg har fået dette her problem. Når jeg tænder min com. er den meget langsom om at starte op. Det tager mellem 5 og 10 min. før end den skriver "ACER" på skærmen og begynder at loade. Hvis jeg lader den stå i "slumre tilstand" tænder den med det samme. Problemet kommer kun ved nedlukning eller genstart. Når den er startet op er den lynhurtig og klarer diverse spil til ug som den plejer.

Det er en Acer Nitro V7N 571G vi taler om.

Lidt historie.

Den har bare kørt og startet op på ca 30 sek. før. Så fik jeg sat en større ssd i. Gik fra 64 til 256. I starten startede den stadig lynhurtigt op men det er blevet langsommere og langsommere. Jeg har kørt en test på den nye ssd og den viser at healt er på 100 % og der ikke er nogen fejl.

Har i nogle forslag eller skal den afsted til vognmager igen?

Mvh
Brian
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 10:07 #1
Hvis den virker korrekt når den først er kommet op, så er problemet software relateret.
Det kan være programmer der har svært ved at blive loadet ind eller drivere til hardware.
Du kunne prøve at fjerne det der starter med Windows for at udelukke programmer.
Hvis du højreklikker på proceslinie og vælger jobliste og gå i start er der elementer her der starter med systemet. Prøv herinde at deaktivere alt på nær evt antivirus hvis du kan se den her.
Hjælper det på opstart tid?
Avatar billede Befferdk Novice
28. december 2017 - 10:12 #2
Jeg har prøvet at geninstallere den. Det hjalp ikke noget. Jeg kører med Win 7 pro. Det er bare et lille problem med de drivere. Jeg kan kun få til win 8 inde på Acer´s hjemmeside. Men det har kørt problemfrit tidligere. Hvis jeg skal geninstallere igen ved du så hvor jeg måske kunne hente drivere til win 7? Jeg kom til ved et uheld at slette min kopi af hd så jeg har ikke de originale drivere mere. Indrømmet. Det var dumt
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 10:43 #3
Og du fik ikke driver cd med ved køb?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 10:45 #4
Hvis du installerer Speccy https://www.piriform.com/speccy hvilke oplysninger får man så om bundkortet?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 10:46 #5
bundkort=motherboard i Speccy
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 11:02 #6
I følge det jeg kan læse mig til er der et Intel Broadwell-U PCH-LP bundkort i din pc.
Ud fra dette kunne man prøve at søge på driver her:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

Inden du foretager dig noget sammenlignes lige med Speccy oplysninger
Avatar billede Befferdk Novice
28. december 2017 - 14:48 #7
Hej igen.

Beklager lige stilstanden.

Her er hvad den skriver:
Operating System
    Windows 7 Professional 64-bit SP1
CPU
    Intel Core i7 5500U @ 2.40GHz    48 °C
    Broadwell-U 14nm Technology
RAM
    8,00GB Single-Channel DDR3 @ 797MHz (11-11-11-28)
Motherboard
    Acer NG-VN7-571G-73JG (U3E1)    49 °C
Graphics
    Standard PnP-skærm (1920x1080@60Hz)
    Intel (Acer Incorporated [ALI])
    4095MB NVIDIA GeForce GTX 850M (Acer Incorporated [ALI])    44 °C
    ForceWare version: 388.59
    SLI Disabled
Storage
    931GB Western Digital WDC WD10JPVX-22JC3T0 ATA Device (SATA)    28 °C
    232GB Samsung SSD 850 EVO M.2 250GB ATA Device (SSD)    38 °C
Optical Drives
    No optical disk drives detected
Audio
    Realtek High Definition Audio
Avatar billede Befferdk Novice
28. december 2017 - 16:53 #8
Jeg vil prøve at lave en ny install med win 10 pro. Så vender jeg tilbage om det hjalp på problemet. Jeg kunne nemlig få win 10 drivere på Acer´s hjemmeside :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 23:28 #9
Hvis den oprindeligt er født med Win 8.1 så er jeg ikke i tvivl om den vil køre bedre med Win 10 end Win 7 da springet til 10 ikke er så stort fra 8.
Avatar billede Befferdk Novice
29. december 2017 - 00:02 #10
Det lykkes ikke at prøve med Windows 10. Den vil ikke boote længere. Jeg har vist kun tilbage at sende den til reparation tror jeg. Eller er der en mulighed for at prøve noget andet?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 00:10 #11
Hvad skriver den ved boot skærmen?
Er du sikker på den forsøger at boote fra SSD drevet?
Har du prøvet F12 og set om din ssd er der til at boote med?
Har du fjernet installationsmediet?
Avatar billede Befferdk Novice
29. december 2017 - 07:19 #12
Problemet er jo at den slet ikke booter. Der plejede at gå mellem 5 og 10 min før end den skrev "ACER" på skærmen og begyndte at boote. Så der er ikke noget at trykke på før end den begynder. Man kan ikke komme i bios. Den står bare med sort skærm og lys i tastatur. Intet andet.
Når den endelig begynder at vågne skriver den "Acer" derefter starter windows. Det tager blot ca. 25 sek. Ganske som det plejer. Det er bare "opvågningstiden" fra man trykker på power knappen og til den rent faktisk begynder at boote fra bios der er blevet så lang. Og jeg ved ikke hvorfor?

Jeg har tjekket at den er sat til at boote fra ssd. Det havde jeg held til at komme i tidlige igår.

Jeg har fjernet usb stikket for at se om det var derfor den ikke ville starte op. Desværre ingen ændring i det. Øv
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 08:19 #13
Har du dvd i den og evt en extra data harddisk i, kunne man forsøge at afmontere disse for at de om det er dem der er skyld i den lange test tid før den booter op.
Avatar billede Befferdk Novice
29. december 2017 - 09:05 #14
Jeg har kun en trådløs mus isat. Den har jeg også prøvet at tage ud. Desværre hjalp det ikke. Lige nu har jeg fået den startet. Det tog "kun" 8 min. før end den kom med startskærmen.
Jeg har prøvet at køre et spil på den nu (GTA V) og det trækker den uden problemer.

Det virker lidt som om noget blokker den så der ikke læses i bios med det samme. Jeg er virkelig helt tom for ideer.
Avatar billede Befferdk Novice
29. december 2017 - 09:11 #15
Jeg ved ikke om jeg skal forsøge at flashe bios? Jeg kan hente en fra Acer kan jeg se
Avatar billede Befferdk Novice
29. december 2017 - 09:40 #16
Det kunne jeg heller ikke få lov til. Den version computeren kører med hedder 1,16 og den jeg kan hente fra Acer hedder 1,14. Så den siger den er for gammel. Det forstår jeg bare slet ikke noget af det her.
Avatar billede Befferdk Novice
29. december 2017 - 12:29 #17
Nu er den kørt til reparation. Jeg vender tilbage med et svar efter nytår. Tak for hjælpen indtil videre🙂
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 13:11 #18
Ok.
Avatar billede Befferdk Novice
13. januar 2018 - 08:45 #19
Så er der nyt.

Problemet blev snevret ind til at det enten var processor eller chipset der var ved at stå af. Desværre nåede de aldrig at finde fejlen helt da det ikke var muligt at prøve med en ny processor eller et andet bundkort. Det ville jo sende omkostningerne helt i vejret.

Så jeg har købt en ny Acer Apire V15 Nitro.

Tak for hjælpen herinde.

Tråd lukkes.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2018 - 09:55 #20
Ok. Held og lykke med den nye pc :-)