Avatar billede wipo Mester
28. december 2017 - 20:11 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Ny PC med SSD & alm. harddsik

Jeg har på et ny PC med 240 GB SSD disk og 1 TB alm. Harddisk.

http://aldi.medion.com/md8331/dk/?refPage=Aldi

Nu vil jeg gerne gøre det rigtigt – men hvordan??

Alle programmer er på SSD´en (drev C) og så har jeg fra min sikkerhedskopi, lagt det der fylder: Foto – musik – dokumenter - video - på den almindelige disk (Drev D) så langt så godt. 

Nu er problemet at når jeg vil åbne f.eks. dokumenter, så åbner PC’en drev C og ikke drev D, måske forståeligt nok, da Word og de andre Office programmer jo ligger på drev C - men selve indholdet ligger på D, og det er også her jeg gerne vil gemme dokumentet.

Det samme gør sig gældende når jeg vil åbne andre filer/programmer f.eks. via genvej på skrivebord – så åbnes på drev C, hvor indholdet jo ikke er??

Er der nogen der kan oplyse mig om, hvordan jeg skal gøre for at få det her til at virke – så vil jeg være taknemmelig.
Avatar billede falster Ekspert
28. december 2017 - 20:43 #1
I Word (lidt afhængig af version), noget der ligner

Filer - Indstillinger - Avanceret - nederst knap Filplaceringer og så rediger i boksen, der kommer frem.
Avatar billede falster Ekspert
28. december 2017 - 20:53 #2
Og nu er der jo mange Officeprogrammer i pakken. Men i f.eks. Excel og PowerPoint:

Filer - Indstillinger - Gem og udfyld boksen "Standardfilplacering".

(Kan også bruges i Word, hvis de andre emner nævnt i fremgangsmåden under #1 ikke skal ændres.
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2017 - 21:26 #3
Prøv at kigge på linket herunder. Mappen "Dokumenter" ligger altid på C-drevet, medmindre du ændrer det:

https://support.microsoft.com/en-us/help/253682/how-to-change-the-default-location-of-the-my-documents-folder
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2017 - 22:23 #4
Og så har jeg lige lært noget nyt :-)

Standard placering for Office Dokumenter I Windows 10 er tilsyneladende nu  "One drive" iflg. linket herunder :

https://support.office.com/da-dk/article/Filer-gemmes-p%C3%A5-OneDrive-som-standard-i-Windows-10-33da0077-770c-4bda-b61e-8c8e8ca70ac7?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK

Jeg bliver mere og mere glad for, at jeg valgte at sætte min nye Win10-computer op med en lokal brugerkonto og Libreoffice :-)

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026923/windows-create-a-local-user-or-administrator-account-in-windows-10
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 23:41 #5
Ud over at ændre på placering af mapper i mapperne, kan man i Windows 10 gå i indstillinger-system-lager-rediger hvor nyt indhold gemmes.
Her kan man også skifte på destinationen.
Avatar billede wipo Mester
29. december 2017 - 10:02 #6
Tak til Milter og Falster der været så venlige at hjælpe mig med at få gang i min nye PC.
Det er lykkedes mig at få Word til at makke ret og åbne/gemme på  D drevet.

Jeg mangler stadig at gøre det samme på musik/foto/video - det driller lidt. Men håber det lykkes.

Jeg har lidt nytårstravlt, så jeg må lade det ligge i et par dage, men hvis det driller vil jeg tillade mig at komme tilbage til dette forum i det nye år.

Jeg ønsker jer alle et godt og lykkebringende nytår.

Venlig hilsen Wipo
Avatar billede milter Ekspert
29. december 2017 - 20:01 #7
Velbekom og i lige måde