Avatar billede Carnac Forsker
29. december 2017 - 12:56 Der er 7 kommentarer

Nogle der har forstand på højttalere og forstærkere? VSX322, NS333 og NS-SW050

Jeg har nemlig ikke ret meget forstand på det.

Jeg har en gammel VSX 322 receiver:
http://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/def/products/vsx-322

Har lige købt disse højttalere, NS 333:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hojttalere/NS333B/yamaha-hojtalere-ns-333-2-stk-pianofinish?scid=SEM4&gclid=EAIaIQobChMI-fX_nOSp2AIVScayCh14YQkCEAYYASABEgKKE_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Nogle der ved om jeg skrue helt op uden at brænde dem af?

Overvejer også at købe denne subwoofer:
https://www.komplett.dk/product/925494/tv-hifi/hoejttalere/subwoofers/yamaha-ns-sw050-subwoofer#

Nogle der ved om den vil passe til receiveren og NS 333 højttalerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 13:16 #1
Du skal aldrig spille højere end  at lyden er ren.
Så lyder det forvrænget så brænder du enten din forstærker af eller dine højttalere på sigt. Det svageste led bukker under.
For at bruge en sub skal du have egnet udtag bagpå forstærkeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 13:19 #2
Bagpå din forstærker bør du have en udgang der hedder subwoofer pre out i følge dette:
https://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/vsx322f.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 13:32 #3
Personligt kører jeg også med en gammel forstærker (NAD 3140) på 2x60 watt og har en Dali sub . Denne sub har en 10" bas og en 100 watt indbygget forstærker. Det passer helt fint til min Nad med Dali Elegance sattelit højttalere :-)

Synes måske lige dit valg  sub er for lille  i opsættet hvis din forstærker også yder ca det samme som min.
Avatar billede Carnac Forsker
29. december 2017 - 15:49 #4
Jeg bliver lidt forvirret af at der står 150 watt output på højttalerne. Men under specifikationer står der Nominel effekt 60 watt.

Nu er min receiver jo så på 100 watt.

Betyder det at det anbefales at der skrues op på max 60 watt. Men at de egentlig kan klare 150 watt eller hva?
Avatar billede store-morten Ekspert
29. december 2017 - 16:53 #5
Watt fortæller ikke alene hvor højt højttaleren kan spille. Her skal man kende højttalerens drifteffekt, for at kunne omregne til dB (lydtryk).

Watt fortæller ikke om anlæggets forstærker kan brænde højttalerne af. Højttalere ødelægges oftere af forvrængning end af elektrisk effekt.

Watt fortæller ikke om lydens kvalitet. Lydkvaliteten er meget vanskelig at måle, og belastbarheden har under ingen omstændig- heder nogen særlig indflydelse.

Watt fortæller ikke om højttalerens forventede levetid (holdbarhed).

Watt fortæller ikke om højttaleren ”passer” til resten af anlægget.

http://www.lydspecialisten.dk/faq-om-hoejttalere/

https://www.hifiklubben.dk/hifimagasinet/eksperthjalp/2016/02/hojttaleren-2--effekt-og-lydstyrke/
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 17:05 #6
#4 Viser din forstærker noget om når du når 60 watt?? Næppe.
Det er kun dine ører der kan vurdere om dit anlæg tager skade på sigt. Som før sagt skru max op til grænsen hvor lyden er ren. Herved ved du du ikke overbelaster udstyret. Hverken dine højttalere eller forstærker er lavet til at kunne holde til overbelastningen.
Det nederste link som stor-morten har lagt underbygger fint det jeg har beskrevet for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 17:34 #7
#4 Ja den er på 100 watt målt på en fast 6 ohms belastning. :-)

Det kan man dog ikke i praksis bruge til noget som helst.
En højttaler er en variabel belastning på forstærkeren alt efter i hvilket frekvensområde man måler på. Så i praksis vil jeg tro den yder noget mindre end det der skrives.