Avatar billede asmus Juniormester
02. januar 2018 - 13:22 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvor mange VRAM Mb på en VRAM Gb?

Mit spørgsmål er ligesom overskriften. Hvor mange VRAM Mb går der på en VRAM Gb

-Tak
Avatar billede michael_stim Ekspert
02. januar 2018 - 13:25 #1
Avatar billede Slater Ekspert
02. januar 2018 - 13:48 #2
Det kan dog godt være forvirrende, fordi harddiske generelt bruger den decimale måde at tælle bytes på, hvor kilo er 1.000 og mega er 1.000.000. Men stort set alle andre ting, inkl. både RAM og VRAM, samt Hz til processorhastigheder osv, tælles binært, hvor kilo er 1.024 (2^10) og mega er 1.048.576 (2^20) osv.

Så michael_stim har ganske ret, svaret vil normalt være 1024.
Der er dog ingen fast regel om det, så hvis en fabrikant på et tidspunkt vælger at tælle decimalt i stedet for binært i VRAM, vil de højst kunne anklages for uærlighed ved at bryde med normen. Det er ikke teknisk ukorrekt.
Avatar billede sonalias Seniormester
02. januar 2018 - 16:02 #3
Dog skal der tilføjes at de i teorien bør bruge notationen MiB for 1024, men det er sjældent tilfældet at det rent faktsik gøres korrekt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kibibyte
Avatar billede michael_stim Ekspert
02. januar 2018 - 16:05 #4
#3
Läste også det. Har trods alt arbejdet 20 år i IT-branchen og aldrig hört det :-D