Avatar billede kingoman Mester
03. januar 2018 - 11:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af gæstenetværk

Hej,

Jeg oprettede i sidste uge et spørgsmål.

''Jeg er Yousee kunde og har router Netgear CG3000.

Jeg har igennem længere tid tænkt på at få oprettet et ''gæstenetværk'' Så folk kan logge på dette, istedet for at logge på mainnet og risikere at inficere mine ting (groft sagt). Men hvordan gør jeg dette, og er jeg nødt til at kontakte (og betale) yousee for sådan en løsning?''

Til dette fik jeg et svar om en anden router, hvor de 2 adgange ikke måtte snakke sammen (dele trafik), for at være helt sikkert.

- Nu har jeg været i kontakt med YouSee og givet ovenstående oplysninger. Har de oplyst at de vil sende mig et nyt modem, Sagem 3890, som har 2 netværk.

Nogen der kan fortælle mig om dette så er godt og sikkert, har desværre ikke en dyt forstand på dette.
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2018 - 12:20 #1
Jeg tror i har talt forbi hinanden. Den gamle router har 2,4 GHz wifi, mens den nye har både 2,4 og 5 GHZ wifi. Disse to bånd er ikke adskilte, og så vidt jeg husker kan der ikke opsættes supplerende gæstenetværk. Måske har en anden denne router og kan checke om det er muligt at slå gæstenetværk til?
Avatar billede kingoman Mester
03. januar 2018 - 14:47 #2
Hmm. Jeg skrev som der står ovenfor i en mail til dem, med en efterfølgende mail på dette.

''...Han har nemlig fået af vide, at for at være sikker, må den nuværende kun bruges som modem og en ekstra skal altså erstatte router funktionen. Yderligere må den nye routers 2 adgange ikke kunne tale sammen, da de så blot vil kunne dele virus/malmware den vej igennem.
- Altså er det vigtige at trafikken mellem gæstenetværk og det øvrige ikke kan tale sammen....''

Svar :

''Tak, fordi du tog dig tid til at skrive til os.
Vi sender et nyt modem der har adgang til 2,4 og 5,0 ghz netværk - altså 2 adgange

Du kan så lave 2 forskellige kodeord og dermed give gæster adgang til det ene netværk og selv være på det andet.''

Så der kan altså laves et gæstenetværk, men hvis de 2 kan dele trafik så er jeg jo lige vidt, i min verden.
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2018 - 15:07 #3
Et gæstenetværk må alene give adgang til internettet og ikke det lokale netværk. Ovennævnte løsning opfylder ikke dette formål!
Avatar billede kingoman Mester
03. januar 2018 - 16:42 #4
Hmm, hvad foreslår du så at jeg gør?

- Finder en anden router/modem? - I så fald hvilken?
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2018 - 17:22 #5
Jeg tror du fik et svar i din anden tråd
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1021013?k=8281332

DHCP serveren og wifi skal slås fra i YouSee "routeren", der så kun fungerer som modem.

Den nye router skal tildele IP-adresser og have den facilitet, at der kan skabes et gæstenetværk. Søg på nettet efter en sådan router. Jeg ved at en AirPort Express (Apple) har denne facilitet, men der er sikkert også andre.
Avatar billede kingoman Mester
03. januar 2018 - 17:24 #6
Hold kæft det lyder kompliceret.
- Tak for din tid og svar :D