Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. januar 2018 - 18:13 Der er 26 kommentarer

Langsom bærbar

Min kærestes pc er blevet meget langsom.
Jeg har fået den gendanne hvilket tog det meste af 2 døgn.
Den er langsom til at starte op og den er langsom når den endelig er startet op.
I joblisten er disk tæt på eller på 100 hele tiden.
Det er sket fra den ene dag til den anden.
Der er Windows 10 på den og har før kørt uden problemer.
Der er god plads på begge drev.
Nogen bud på hvad vi kan gøre. Håber ikke den er færdig :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2018 - 18:39 #1
Prøv CCleaner:

https://www.piriform.com/ccleaner/download

(klik på free (gratis) versionen)

Jeg formoder at der er tale om en bærbar.

Prøv også at downloade gratis programmet "Speccy". Dette fortæller meget om pc´ens tilstand:

https://www.piriform.com/speccy/download
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2018 - 18:52 #2
Enig i #1
Du skriver gendannet. Er det ny installering af Win 10 eller gendannet til tidligere dato?
Er driverne på plads i den?
Den kører kun med et antivirus program ikke?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. januar 2018 - 18:59 #3
ja det er en bærbar :-)
jeg har installeret avast free på den som antivirus . går ikke ud fra der er noget som skal slåes fra så, eller tager jeg fejl?

Det er en helt ny installation af windows altså alt slettet og installeret på ny.
jeg prøver de to programmer af :-)
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2018 - 19:37 #4
Har du installeret ny Win10 fra et USB stick?
Hvordan reagerede maskinen før du installerede Avast?
Det lyder helt forkert at det tog 2 døgn. Normalt tager det 2-4 timer.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. januar 2018 - 19:49 #5
jeg valgte det gendannelses program som ligger i windows 10
indstillinger
opdatering og sikkerhed
genoprettelse

de to døgn var formatering, ny installation og hente/installere alle opdateringer
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. januar 2018 - 19:58 #6
synesogså den var langsom inden jeg installerede avast, men vil da godt prøve at slette det, hvis du tor det kan have noget at sige :-)
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2018 - 20:04 #7
Formoder du har alle dine filer på et andet drev, og at du kun har Win10 på c-drevet. I så fald ville jeg downloade Win10 og lave et usb stick for installation.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. januar 2018 - 20:14 #8
det må jeg prøve hvis andet ikke virker.
er det den her værktøj jeg skal hente?
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2018 - 20:31 #9
Fra denne side kan du downloade Media Creation Tool (evt. på en anden pc)
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Ved at boote på denne stick kan du slette partitionen og starte helt forfra (clean install)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. januar 2018 - 20:33 #10
takker
Avatar billede michaeltryl Seniormester
05. januar 2018 - 19:58 #11
Hej
Jeg hsr nu forsøgt at installere fra USB.
Det gik fint og den gik også fint i gang med at kopiere filer.
Jeg går fra computeren og lader den arbejde.
Da jeg kommer tilbage er den startet forfra med guiden og nu kan jeg ikke gøre noget.
Den stopper mig ved  partionerne.
Her får jeg beskeden at Windows ikke kan installeres på drev 0
Se billede
https://drive.google.com/file/d/14hfvmW9WPMd4VeaopeiG0mjpm8tgxA9Q/view?usp=drivesdk

Har søgt lidt rundt og fundet frem til det kunne hjælpe st ændre noget i bios
https://drive.google.com/file/d/1JAFZSsJFuEGBDNgQ6YEpmn_OGSzbAihi/view?usp=drivesdk
Der er dog intet som virker.

Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
05. januar 2018 - 20:06 #12
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2018 - 00:31 #13
Når du har installeret Win 10 fra usb, skal du fjerne usb stikket og boote op normalt fra harddisken. Hvis du har ændret bootrækkefølgen i bios skal du selvfølgelig ændre tilbage.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
06. januar 2018 - 09:22 #14
Det prøvede jeg også men den gik direkte til installationen igen
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 10:15 #15
Kan det tænkes at HDD er på vej ned med dårlige sektorer
http://www.hdtune.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 10:19 #16
Når du ændrer i bios fra AHCI til IDE mode, husker du så at trykke F10 for at gemme?

Ide mode er at disken bliver lokaliseret som en gammeldags disk ATA for at blive synlig for installation.
Man kan (normalt) installere i ide mode, og herefter slå over til AHCI når alle drivere er på plads. Man skal blot køre i fejlsikret tilstand i denne overgang mellem man skifter fra ide til AHCI mode.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 10:21 #17
#14 Kunne den så ikke færdiggøre installation uden mediet var i?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
06. januar 2018 - 10:36 #18
Ja jeg huskede F10 for at gemme og fik samme besked uanset hvad jeg prøvede.
Da jeg kom tilbage og installationen var startet forfra prøvede jeg at genstarte og ændre boot så den ikke startede op på USB. Der gik den direkte til installations guiden igen.
Jeg genstarte de så og boote fra USB og ville prøve at installere igen,men fik så beskederne på. Billederne,
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 10:40 #19
Ok. Så ville jeg teste HDD for fejl.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
06. januar 2018 - 11:30 #20
Ok det vil jeg prøve.
Har dog søgt lidt rundt, men kan ikke finde noget info om hvirdan jeg køre hdtune fra en USB stik.
Kan du give noget info, :)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 12:03 #21
Nej desværre da jeg har den på cd :-)
Men måske man kan klargøre den med Rufus der kan lave bootbare filer på usb:
https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede michaeltryl Seniormester
06. januar 2018 - 15:26 #22
Så lykkedes det at få Windows ind på maskinen.
Hdtune er henter.
Kan du fortælle hvad jeg skal kigge efter i programmet.
Umidbart vil jeg tro det er en error scannede jeg skal køre, men er ikke sikker :)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 21:01 #23
Ja det er det. Men da Windows er installeret nu vil jeg tro der ikke er fejl på disken. Men kør en test hvor fejl behæftede sektorer vil blive lokaliseret hvis de er der
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2018 - 21:34 #24
Der står ikke specifikt noget om det er en HDD eller en SSD, der er tale om.
Hvis det er en HDD, og det viser sig at denne er defekt, ville det måske være en idé at skifte den ud med en SSD på f.eks. 250 GB.
Et godt bud er en Samsung EVO 850. Det giver en generel mærkbar forskel i computerens hastighed i til det bedre..

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-850-EVO-SSD-250GB/2463595

Gratisprogrammet AOMEI Diskbackupper er meget fint til at klone HDD´en over på den nye SSD.

https://www.backup-utility.com/disk-clone-software.html
Avatar billede michaeltryl Seniormester
06. januar 2018 - 21:36 #25
Det er en HD :)
Der var fejl på to sektorer da testen var kørt
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2018 - 21:54 #26
#25 Var det jeg frygtede siden du havde så svært ved at få installation til at komme på.
Den virker nu, men der er ingen garanti for den holder.