Avatar billede Carnac Forsker
03. januar 2018 - 21:42 Der er 6 kommentarer

Måske har du mere plads tilbage på din SSD end du tror

Jeg har en ca. 3 år gammel computer med en 128 GB SSD (109 GB effektiv). Når jeg åbnede C-drevet stod der, at der var 15 GB ledig plads tilbage på den. Jeg har nogle forskellige spil og programmer installeret på den, så har i lang tid tænkt at det passede nok meget godt.

Men så fik jeg lyst til at se på størrelsen af de mapper der lå på den.

Og når jeg kiggede efter, så det ud til at der faktisk kun var 3 mapper af betydelig størrelse.

1. Brugere ca 15 GB
2. Programmer (x86) ca 5 GB
3. Windows ca 20 GB

Der er nogle flere mapper, men mange af dem fylder under 1 GB. Så groft set havde jeg brugt 40 GB plus det løse. Hvorfor viser C-drevet så, at der kun er 15 GB ledig plads? Jeg burde jo have omkring 60 GB ledig!

Nu siger man det er en dårlig idé at køre en drive wipe på en SSD, da det bruger en hel cyklus, og en SSD kan jo kun tåle at blive overskrevet x antal gange.

Men jeg besluttede mig alligevel at køre en CC cleaner drive wipe på C-drevet, altså hvor man vælger den funktion, hvor den kun wiper ledig plads og kun én overskrivning. Den burde således kun cleane de 15 GB som der stod der var ledig.

Men efter den var færdig... Vupti! Så havde jeg 61 GB fri harddisk plads! Og det stemmer jo meget bedre overens med det regnestykke jeg selv havde lavet.

Jeg ved ikke hvorfor C-drevet skriver man kun har 15 GB ledig plads, når nu jeg havde 60! Den forskel alene gør jo at man pludselig har plads til hele the Witcher 3. Som jeg ellers ikke kunne installere på denne commputer tidligere pga. den skrev at jeg havde for lidt diskplads.

Måske nogle andre her har et svar på hvorfor? SSD´en burde jo angive at tidligere brugt plads er ledig igen, når man sletter noget.

Nu vil jeg ikke opfordre til at køre drive-wipe, da det som sagt slider på en SSD. Men ovenstående kunne måske alligevel være værd at prøve for dem der kan leve med at bruge én cyklus af SSD´ens levetid.
Avatar billede falster Ekspert
04. januar 2018 - 00:32 #1
Med mindre TRIM af en eller anden grund ikke er aktiveret forstår jeg det (heller) ikke.

https://www.howtogeek.com/257196/how-to-check-if-trim-is-enabled-for-your-ssd-and-enable-it-if-it-isnt/
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2018 - 09:05 #2
når du kigger på mappernes størrelser, viser den kun mapper som er synligt - du skal også få vist skjulte filer og mapper, såsom beskytte systemfiler - så får du et bedre billede af størrelser på dine foldere.
Tit er det nogen tempfiler som fylder mere end man lige regner med - jeg har for nyligt set backup af iphone som fyldte 90 gb - fordi alt musik fra itunes også lå i backup-filen
Avatar billede Carnac Forsker
04. januar 2018 - 12:04 #3
#2 Jeg HAVDE tjekket for usynlige mapper. Men der var også kun nogle få af ringe størrelse.

Og jeg havde også lige kørt en disk-oprydning inkl. oprydning af systemfiler.

Så det er ikke dér problemet ligger.
Avatar billede Carnac Forsker
04. januar 2018 - 12:06 #4
Og de usynlige mapper er der stadig. Samt alle andre systemfiler.

Så det er altså ikke ved at cc cleaner har slettet nogle af disse, at der pludselig dukkede ekstra 45 GB ledig diskplads op.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2018 - 16:09 #5
Lå der nogle Windows.old som CCleaner måske kan have fjernet?
Avatar billede Carnac Forsker
04. januar 2018 - 17:20 #6
Nope. Alle ældre versioner var slettet.