Avatar billede Eva Juniormester
05. januar 2018 - 11:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ubs-kontakt på kamera virker ikke

Har to ældre kameraer (Nikon D60 og D80). De har naturligvis begge UBS-indgange, så jeg kan overføre billeder til computeren. Det virker fint på D60 men pludselig er der nul kontakt til D80-eren. Når jeg sætter UBS-stikket i, er der overhovedet ingen reaktion. Hvad kan der være sket? (der er gået nogle måneder siden sidst jeg skulle overføre billeder). Kan det være noget i instillingen på kameraet, jeg er kommet til at pille ved? eller....? Har lige støvsuget indgangen, i tilfælde der skulle sidde støv, men det hjalp ikke.
Bliver superhappy hvis nogen kan hjælpe! :)
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2018 - 13:48 #1
Du tænder vel først Kameraet efter at Kablet er tilsluttet? Og så mener du nok USB ikke sandt?
nu skriver du jo ikke på hvilket Windows system. Men hvis Win 10 så se billedet om du har nogle bemærkninger i din Enhedshåndtering, se også der foroven om den kan finde det der?
https://ibb.co/jEK3Pw
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2018 - 14:03 #2
Er der valgt "Mass storage" i menuen som anvist på side 67 og frem i vejledningen herunder:

https://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manuals/noprint/D80_noprint.pdf

Husk at vente med at tænde din D80, til den er blevet tilsluttet via USB. Hvis det ikke virker, så prøv at genstarte din PC med kameraet tilsluttet og tændt. Hvis det heller ikke virker, så prøv at vrikke forsigtigt på USB-kablet i kameraets tilslutning.

Virker din D80 ellers ok, kan du f.eks. se billederne på det i kameraets preview? Hvis alt andet ellers er i orden, kan du sikkert overføre dine billederne fra kameraets hukommelseskort via en kortlæser dom den i linket herunder. Eller, hvis du er heldig, så findes der allerede en kortlæser på din PC.

http://www.edbpriser.dk/kortlaeser/delock-usb-20-cardreader-all-in-1-id-777213.aspx
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2018 - 14:07 #3
PS. Jeg går ud fra, det er det samme kabel, du bruger til både din D60 og din D80?
Avatar billede Eva Juniormester
05. januar 2018 - 14:35 #4
Tusind tak for dine flotte svar, Milter! :)
Ja, mener selvfølgelig USB, bytter altid om på disse to bokstaver.
Og Ja, starter selvf. først kameraet når kablet er tilsluttet
Og ja, det er samme kabel
Har W. 10, men det har ikke noget at sige, siden det har virket upåklageligt ellers.
Tror ikke det hjælper at genstarte, når D60 virker, men ikke D80.
Og ellers virker alt andet i kameraet.
Skal prøve det med at vrikke lidt med kontakten. Og skal få tjekket på side 69 og frem.
Tak for tips med kort/kortlæser.
Vender tilbage lidt senere i dag. :)
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2018 - 15:25 #5
Jeg fik ikke svar angående Enhedshåndteringen og spørgsmål om Win 10 var jo i forbindelse med at findeadgangen til Enhedshåndtering derfra men undskyld min indblanding
Avatar billede Eva Juniormester
05. januar 2018 - 16:58 #6
Kæmpestort undskyld poko1!!! Jeg havde overset dit svar (læste det hele som et), og siden der var en masse der skete samtidig hjemme hos mig, overså jeg dette. Tusind tak for svar, også til dig!! :) Jeg skal svare på det hele/undersøge ting, lidt senere! :)
Avatar billede Eva Juniormester
05. januar 2018 - 17:47 #7
Hej igen. Så er alle punkter I nævner, tjekket/efterprøvet. Alt ok i forhold til dette, både hvad USB og indstillinger angår, så det må være selve kontakten det er galt med. Ser nu, at den ser en anelse anderledes ud på D80 end på D60, (ser ud som om der 'mangler' noget på D80). Er kontakten skadet, så er der nok ikke noget at stille op.
Tusind tak igen for jeres hjælp!! :D
Avatar billede MKJDK Novice
13. marts 2018 - 16:36 #8
Hej Eva...
Såfremt stikket i kameraet er gået i stykker, kan løsningen være at investere i en kortlæser. Dvs du tager memorykortet ud af kameraet og putter i denne kortlæser, som er forbundet med usb til din computer, hvorfra dine billeder ville kunne åbnes i "denne computer" under et nyt drev.
Mvh Martin
www.silkefoto.dk
Avatar billede Eva Juniormester
14. marts 2018 - 08:04 #9
Hej Martin! Tusind tak for dit svar. Kameraet er solgt :)
Mvh Eva