Avatar billede Rash Praktikant
08. januar 2018 - 21:15 Der er 13 kommentarer

Brug for en venlig sjæl, der kan hjælpe en sygeplejerske; Makroer i excel

Til rette vedkommende,

Jeg sidder som vagtplanlægger på en sygehusafdeling, og i den forbindelse har jeg brug for lidt hjælp til at lave makroer i excel.

Vagterne bliver tildelt i et program som er udviklet af SilkeborgData A/S
derefter kan man importere det i excel.

I vores afdeling laver vi en ugeplan i excel ark (i dag manuelt).

Så er tanken at importere data fra det andet program i excel, og så få excel, ved hjælp af makroer, til at lave ugeplanen. Er dette muligt?

Vi arbejder i 3 vagtlag dvs dagvagt, aftenvag og nattevagt, alle har forskellige opgaver i afdeling.

har lavet tre woorksheet i excel
1) med rådata fra Silkeborg datasystem
2) navn med hvilken funktioner de pågældende medarbejder kan tage
3) skema med ugeplan

så er tanken at lave makroer, der kan finde navn fra rådata og plotte det ind i ugeskema efter funktion

Jeg er ikke ekspert i excel, men jeg kan excel på bruger-niveau og er uddannet sygeplejerske, så kan bruge excel til begrænset niveau
08. januar 2018 - 23:13 #1
HEJ,

Jeg tænker at den bedste måde JEG kan hjælpe dig på er ikke ved at lave koden for dig. men ved at vise DIG hvordan DU skal lave den selv.  Så kan du nu, i morgen og i overmorgen og så kan du osse om 1/2 år.

Der findes litteratur om emnet. Gå til den største boghandel i Silkeborg, præsenter dem for dit problem,. og de /(hvis det ellers er kvalificerede) vil give dig en række forslag til større eller mindre bøger / hæfter på dansk  eller engelsk .    Jeg vil anbefale dig de danske. Kig de foreslåede bøger/hæfter godt igennem og vælg den/det (bog/hæfte), som tiltaler dig best og som du umiddelbart falder for.  Teksten skal være let læselig, let at forstå og gerne med mange eksemper på dit problem.

Endvidere er der også danske WEB-sider som kan det der.  Jeg vil ikke anbefale disse, da du (sikkert) har brug for PC'en  i den ene hånd, en kop kaffe i den anden og lærebogen i den tredie ("du ved  SuperHelt/John Wayne Modellen" ).    Læse fra en PC sammen med noget du skal programmere på samme maskine er ikke nogen superb løsning... !

Så jeg vil ønske dig held og lykke på  din EXcell - ente vej mod succes.

KRistian
Avatar billede kim1a Ekspert
09. januar 2018 - 00:37 #2
Hvis du vil lære ved eksempel er vi mange herinde som gerne bruger en smule tid på at give eksempler, det kræver dog nok eksempler på de specifikke filer, du kan evt. uploade til dropbox så vi alle kan komme til dem og give forslag.
09. januar 2018 - 08:55 #3
HEJ,

Til kim1a  #2 .

Tak for indlægget.

Som "gammel" ansat i det danske sygehusvæsen (er invalidepensionist nu - uden at det har en sammenhæng - til orientering (hehe))  ved jeg, at alt hvad der har med dette væsen at gøre ikke må offentliggøres. - Hverken i dele eller i helhed.

(Juridisk set (principielt), må jeg ikke fortælle at Odense Sygehus's "patient-silo" har 13 etager, og at 13 etage er kantinen, at alle så kan se det, er noget andet.. ).

JO, reglerne her er noget firkantede - men det er for at beskytte patienterne - siger de ....

(At det så svipser en gang i mellem er noget andet ! ).

Så jeg tror ikke, det vil være en løsning her.  At melde med respekt.

Jeg kunne godt se en mulig løsning her, men ...  som sagt.

Kr
Avatar billede Rash Praktikant
09. januar 2018 - 18:50 #4
Til Kim 1a,
Hej,

jeg har vedhæftet link til filen i dropbox
og i mappen på dropbox ligger der et word dokument, hvor jeg har prøvet at forklare opgaven lidt mere i detaljer,

https://www.dropbox.com/sh/zahfu9geadqsc95/AACBVL-bX0q1E6vc3W0fiDgma?dl=0
Avatar billede kim1a Ekspert
11. januar 2018 - 08:54 #5
Puha, det er vist en tand forbi min evne. Det du vil er at makroen skal kunne lave vagtplanlægning ud fra meget få kriterier.

Jeg kunne måske lave et stykke af vejen, men der er alt for mange variable til at jeg tør begive mig ud i det. Du kan ende i en situation hvor der ikke er en person til de sidste opgaver, da den ikke ved hvordan den skal vælge specifikt.

En vej man kunne gå er at den indsætter alle de navne der kan de forskellige opgaver og så via betinget formattering vise dig hvis du vælger et navn du allerede har valgt.
Det er ikke fuldautomatisk, men trods alt et stykke vej, men jeg tror ikke du kan programmere dig ud i en fuld løsning.
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2018 - 15:37 #6
Hej Rash

Er problemet løst?
Avatar billede Rash Praktikant
12. januar 2018 - 23:38 #7
Hej Supertekst,

Nej desværre
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2018 - 23:47 #8
Ok - jeg vil se nærmere på det men umiddelbart ser det ikke så tilgængeligt ud.
Nu vil jeg give det en chance.
Avatar billede Mads32 Ekspert
14. januar 2018 - 18:23 #9
Hej Rash

Du har svaret Supertekst at problemet ikke er løst.  Jeg har prøvet at lege lidt med problemet, men kan ikke opstille nogle funktioner der kan løse det automatisk. Det er mere end jeg kan overskue.  Det bliver spændende hvad Supertekst kommer frem til.

Jeg har imidlertid opstillet et par nye skemaer(stadig på forstadiet) som måske kan gøre din planlægning lettere.

Jeg har lavet forslaget med nogle af de betegnelser, som jeg har set du har brugt, og sammenhænge mellem koder og funktioner er ukendte. Jeg har valgt nogle nogle nye koder.

Jeg hører gerne dine kommentarer.

Jeg vedlægger et link.

https://www.dropbox.com/s/wv521tnxerjc5f5/Test%20ugeplan_94.xlsx?dl=0
Avatar billede supertekst Ekspert
15. januar 2018 - 12:05 #10
Melder fra ....
Avatar billede Mads32 Ekspert
09. februar 2018 - 19:27 #11
Hej Rash

Jeg ved godt at det ikke er den løsning du efterlyser, jeg har sendt dig den 14. januar #9. . Men kunne du ikke ulejlige dig med at give et respons??

Jeg kan jo se at Snestrup #3, Kim1 #5 og Supertekst #10, alle sammen medlemmer der har hjulpet med mange løsninger, melder fra, så der er sikkert ikke anden mulighed end at købe en løsning som Snestrup foreslår.
Avatar billede Mads32 Ekspert
13. februar 2018 - 20:12 #12
Hej

Bør du ikke vågne op, og svare på mit indlæg af 14. januar. Det vil være god etik, at svare når der er nogle der bruger tid på dit problem.
Avatar billede Rash Praktikant
13. februar 2018 - 20:29 #13
Hej Mads32,
Beklager meget men jeg troede jeg hvad svar på din indlæg d14/1-18.

Det er ikke løsning på problemet, derfor vælger afdeling at købe sig til løsning.