Avatar billede TV47 Seniormester
09. januar 2018 - 18:05 Der er 13 kommentarer

To netværkskort og konflikt

Hejsa.

Jeg har et fast netkort i computeren og så et trådløst netkort.
Førstnævnte bruges til at logge på en server gennem en router.
Sidstnævnte bruges til at gå på internettet.

Problemet er at jeg ikke kan bruge begge dele samtidig.
Hvis jeg går på internettet er der godt nok forbindelse til det trådløse netværk, en websider kan ikke vises. Hvis jeg skriver f.eks. dr.dk, står browseren bare og kommer ikke videre. Hvis jeg til gengæld deaktiverer netkortet til router/server, så virker min netbrowser pludselig og der kan surfes.

Der må være en konflikt, men hvad kan problemet være?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2018 - 19:08 #1
Har du prøvet at fjerne et af kortene i enhedshåndtering og herefter genstarte pc så Windows finder det igen og installerer det?
Jeg havde nok prøvet med det faste kort vil jeg tro.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2018 - 19:10 #2
Du kan i enhedshåndtering se om der er konflikt når begge er på. Om de bruger samme IRQ måske (interrupt request)
https://en.wikipedia.org/wiki/Interrupt_request_(PC_architecture)
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 19:52 #3
Prøv at læse linket herunder. De to forbindelser bruger forskellige protokoller, og det betyder tilsyneladende, at de ikke begge kan bruges på samme tid. Prøv evt. at oprette en ny brugerkonto, sådan at du bruger kablet på den ene og trådløst på den anden. Måske skal du også en tur ind i din computers BIOS for at se, om det overhovedet er muligt at have "tændt" for begge på samme tid.

https://community.spiceworks.com/topic/1947117-using-wifi-and-lan-at-the-same-time
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 20:22 #4
Her er en søgning på Google, som måske kan hjælpe dig på vej:

https://goo.gl/UT1YRa
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. januar 2018 - 20:41 #5
Du kan sagtens have dem begge aktive samtidigt og dermed både kunne nå din server og gå på internet.

Løsningen kunne være at lave en statisk route via kabelnetværket til serveren og lade PC'en navneopløse og have default gateway på det trådløse net.
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 21:00 #6
#5.
Er du sikker på, at alle computere(dvs. bundkort) vil tillade netværksforbindelse til både kablede og trådløse netværk på samme tid? Jeg spørger, fordi jeg selv af nysgerrighed for nogle år siden søgte på en løsning på det samme problem.
Avatar billede wise Seniormester
10. januar 2018 - 13:21 #7
Enig med CRKrogh, der er sandsynligvis ikke tale om nogle former for "konflikt"
Men jeg vil tro at begge netkort får ip via dhcp og dermed har hver sin gateway, og så kunne en windows boks nemt mene at kablet var den primære gateway for alt trafik (hvorfor internettet ikke "virker")
Avatar billede puren Ekspert
10. januar 2018 - 13:26 #8
erfaringen siger at der er ikke indsat DNS info til lan kortet..

dernæst bygger du en bro mellem de to netværk.. så alt ondskab fra internettet og ind til serveren
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2018 - 13:46 #9
#6 Det er der ingen problemer i - vi gør det jævnligt på servere, der f.eks. skal tilgå et isoleret netværk til backup eller lignende.

#7 & #8 Netop derfor jeg peger på en statisk route på LAN'et med en (statisk) IP# i et andet segment, end det, der deles ud via DHCP på WiFi-forbindelsen.
Avatar billede TV47 Seniormester
10. januar 2018 - 15:11 #10
Tak for svarene, som går lidt over mit niveau.

Men jeg prøver.

Jeg har selv tænkt på om maskinen egenlig kan klare to netværkskort.

Det er en gammel servermaskine, Dell PowerEdge T100. Der er installeret Windows 8 Pro på den.

Forresten fik jeg ikke sagt at det trådløse kort sidder i USB stik.

Hvor ser jeg om maskinen kan klare to samtidige netkort?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2018 - 15:17 #11
Det kan den sagtens. Netkortet i sig selv optager ikke alverden af ressourcer.

Men skal det spille, mener jeg at du har brug for en nogenlunde forståelse af, hvordan routing foregår.

Det er ikke så svært at sætte det op, bare man holder tungen lidt lige i munden, men til at starte med får vi brug for info omkring IP# og subnet på din server og WiFi-router for at komme lidt videre?
Avatar billede TV47 Seniormester
11. januar 2018 - 14:18 #12
Det ser ud på følgende vis:
Kablet netkort:
Jeg sætter DNS til 192.168.1.20, det er en SBS 2008 som fungerer som DNS.
Fra routeren som forbinder til serveren tildeles:
Standard gateway 192.168.1.1
Undermaske 255.255.255.0
Tildelt ip fra DHCP 192.168.1.100

Tråløst netkort i USB:
Jeg tildeler ingenting til kortet, men hvis jeg får i status får den følgende fra det trådløse netværk:
DNS 172.20.20.30
Standardgateway 10.10.10.1
Undermaske 255.255.254.0
Tildelt ip 10.10.10.78
Avatar billede wise Seniormester
11. januar 2018 - 16:51 #13
Kan din server på 192.168.1.20 selv se internettet, ellers er den dns i hvert fald ikke brugbar.

Du kan teste fra din pc at den har adgang til begge net via

tracert 192.168.1.20
tracert 10.10.10.1
tracert 172.20.20.30 (virker nok ikke)

Så skal du fortælle at din pc skal på internettet via 10.10.10.1
Det har jeg ikke prøvet via windows, men burde være følgende i en admin cmd
route ADD 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0  10.10.10.1
Så bude tracert 172.20.20.30 virke, ikke?

Måske det vil virke nu.
Alternativt skal man sikre sig kun at bruge 172 DNS'en...

Og hvordan man så gør den route konsekvent, det ved jeg ikke lige herfra...