Avatar billede Jannickhess Professor
09. januar 2018 - 21:31 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

jeg skal købe et billigt filter, til opjektiv 77 mm

Jeg ønsker at vide lidt om, filtre man kan købe til at beskytte, linsen det skal ikke være et gråfilter, men gennemsigtigt, kan nogen hjælpe med noget der,

Og hvad betyder, de forskellige typer filtre ?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
09. januar 2018 - 21:50 #1
Normalt bruges et UV-filter til beskyttelse af frontlinsen. Det beskytter mod flere forskellige ultraviolette stråler.

Gråfilter, eller ND-filter (Neutral Density filter), bruges til at mindske mængden af lys der når kameraet. Filterne fås i flere forskellige grader og anvendes når man ønsker at forlænge eksponeringstiden.

Polarisationsfiltre anvendes til at fremhæve farver - specielt den blå himmel - og til at fjerne reflekser fra blanke overflader så som vand, glas og højglanspolerede emner.

Derudover findes der alverden af effektfiltre som giver stjerner i højlysene, flere udgaver af motivet, farveovergange og meget meget mere.
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 22:01 #2
Prøv at kigge på linket herunder, som fortæller en del om, hvad du skal kigge på:

https://photographylife.com/polarizing-nd-and-uv-filters

Som du kan læse i linket, så glem UV-filtre. De var tidligere i celluloiddagene meget populære, men med digitale kameraer er de overflødige. Hos sælgere af diverse former for filtre vil du sikkert støde på opfordringer til at købe et beskyttelsesfilter, og det kan være en god ide, hvis du ofte skal tage billeder under dårlige vejrforhold, dvs. regn, sne eller i sand- eller støvstorme.

Og herunder er endnu et nyttigt link:

https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/buying-guide/guide-filters-lenses

Både filtre og objektiver kræver god pasning og af og til omhyggelig rengøring, og det kan du læse lidt om herunder:

https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/how-clean-your-lens-and-filters
Avatar billede finb Ekspert
10. januar 2018 - 10:03 #3
Ja, brug filteret som beskyttelse.
Skal optagelsen være ekstra skarp,
tag filteret af, hvis vejret tillader.
Avatar billede Jannickhess Professor
17. januar 2018 - 19:01 #4
Okay jeg siger mange tak for jeres hjælp
Avatar billede milter Ekspert
17. januar 2018 - 21:55 #5
Velbekom.