Avatar billede Mikael Ekspert
11. januar 2018 - 22:08 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Klone/kopier SATA hd til SSD hd driller.

Fakta: Bærbar HP med Win7 ULTIMATE sp1 32 bit
Anvender MiniTool 10

Jeg har købt en lille Kingston SSD harddisk til erstatning for den "gamle" SATA hd.

Normalt kan jeg uden problemer anvende "Migrate OS to HD/SSD" til at klone/kopier fra en HD til en anden. Med MiniTool
"Har lige gjort det på en Win 7 home og Premium, uden problemer)

Men problemet er på denne Win7 ULTIMATE. ?
Hverken "Migrate OS to HD/SSD" eller "Copy disk" med MiniTool giver korrekt "system reserveret" partition.

Har så prøvet "Copy partition" særskilt fra  "system reserveret" og fra "partition" C. Men som det ses på billederne så går det galt vedr. BOOT
OBS!!! Billederne viser computeren startet op på den gamle SATA HD "disk 0" og SSD harddisken "disk 1"  tilsluttet via USB.

Hvad gør jeg galt ?? Og løser problemet.
PS!!! Vil helst ikke installere win 7 ULTIMATE forfra på SSD harddisken, da installationen på "den gamle SATA HD kun er 14 dage gammel.

https://i.imgur.com/fyo0OK8.png

https://i.imgur.com/MEHSrJC.png
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2018 - 23:14 #1
Har du prøvet at trykke - somme tider tappe - på F12 under opstart? Det skulle give mulighed for at vælge hvilken disk der skal bootes på.
MiniTool er et udmærket program som jeg selv har brugt.
Men ellers prøv AOMEI backupper: https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. januar 2018 - 08:17 #2
Prøv at reparere boot på SSD'en :
Tilslut kun SSD
Boot på en windows installations medie - må gerne være win 10 .
Vælg reparere system , kommandoprompt :
kør disse kommandoer :
bootrec /fixmbr
bpptrec /fixboot
bootrec /rebuildbcd

genstart
Avatar billede Mikael Ekspert
12. januar 2018 - 09:41 #3
#1 og #2

Prøver en eller begge løsninger. Tak ;)

Men noget er klart gået galt med kloning/kopiering med MiniTool.

Der mangler (som jeg ser det) en "Boot" på den Kingston SSD.
Hvilket computeren også fortæller, når SSD harddisken sættes i og der genstartes.

https://imgur.com/fyo0OK8
Avatar billede Mikael Ekspert
12. januar 2018 - 15:11 #4
Har nu prøvet, at klone med AOMEI backupper..
Den var tilsyneladende bedre end MiniTOOL.

Nu LIGNER den nye SSD Hd (Disk 2) den original SATA Hd (Disk 3)
https://i.imgur.com/svuInI7.jpg

Men ak.. Stadig samme problem, når SSD harddisken monteres.
"Der er ingen "BOOT" på disken"  ???

Prøver tip i svar #2
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2018 - 15:45 #5
Hvordan bruger du Aomei Backupper?
Når jeg har brugt programmet til at overføre systemet, laver jeg en "system backup" der gemmes på andet drev. Herefter vælger jeg at restore image. Undervejs kan jeg her vælge anden destination og vælge den anden harddisk. Image rulles ind på denne disk og kablet flyttes. Og så bør den boote fra denne disk.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. januar 2018 - 16:02 #6
#5  Tja har kørt det fra min Vista.

Bare valgt "klone" i Aomei Backupper.

Både den nye SSD OG den gamle SATA hd er sat i hver sin dock og sat til computeren i hvert sit USB.

Så er der bare valgt at klone fra den ene til den anden hd.. Uden problemer.

Begynder at tro at den SSD er defekt ???
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2018 - 16:22 #7
Nu er det udelukkende stationære computere jeg har brugt metoden til, hvor disken sidder på et sata stik på bundkortet. Om det skulle have en betydning det kan jeg ikke udtale mig om. SSD defekt siger du. Ja det kan selvfølgelig ikke udelukkes men du kunne jo prøve min fremgangsmåde og se om boot sektoren så kommer med.
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. januar 2018 - 17:20 #8
Hvis begge diske kan vises på samme tid er det ikke en fuldstændig identisk klon. Diskens id nr er forskellig og der for kan du ikke boote - windows bruger dette diskId under boot , men bootrec  kan let rette det.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. januar 2018 - 17:54 #9
#8  Prøver senere som du skrev i #2 ;)

Men har masser af gange klonet harddiske. Dog ikke fra SATA til SSD.
Men både IDE og SATA hd. Uden problemer ???
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 08:09 #10
Suk.. Prøvede det tip i #2. Men får ikke muligheden for at "reparere" ??
Men kun muligheden for at installere Win 7.

Billedet viser tydeligt, at bios ikke tillader denne SSD harddisk. (Samme billede i alle 3 partitioner.)
https://i.imgur.com/DKfYABO.jpg

Nu har jeg "rodet" alt igennem i bios (tror jeg) men kan slet ikke se nogen mulighed i bios som kan/skal ændres ??

Nu er jeg helt uerfaren med SSD harddiske. Men tænker, at pågældende HP bærbare fra ca 2006, ganske enkelt ikke kan anvende SSD harddiske ???

Er det korrekt ???
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 09:50 #11
Hmm.. SSD harddisken er ikke defekt.

Har lige klonet en SATA hd fra en anden "nyere" Lenovo bærbar, til SSD harddisken.
( Med MiniTool )
Styresystemet er Win 7 pro.
Ingen problemer overhovedet. Den Lenovo "accepter" direkte SSD harddisken.

Jeg har tjekket bios versionen på den HP som ikke vil "lege" med SSD harddisken.
Og jeg har nyeste bios "F49" fra aug. 2009.  Så intet at komme efter dér ??
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2018 - 09:57 #12
Hvilken HP er det? VI har en HP DV6 herhjemme der kan køre med en Samsung evo 850 250 gb. Den må også være 8-9 år nu vil jeg tro.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 10:10 #14
Øhh. Rettelse. Med Win 7 ULTIMATE 32 bit
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2018 - 10:10 #15
En SSD er bare en disk, og man skal ikke rode i bios eller andet, for at klone på den.
Jeg vil foreslå, at den disk, som der skal klones fra, sættes ind i computeren, og at SSDén og kun den sættes til via USB.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2018 - 10:16 #16
Nu er det et stykke tid siden jeg satte SSD i min bærbar, og jeg kan ikke huske om jeg installerede fra bunden af lige på den pc eller om jeg overførte et image til den og rettede BIOS til så den kørte med AHCI og trimmet med det medfølgende program?
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 10:17 #17
#15 Det er skam OGSÅ forsøgt ;)
Præcis samme resultat. Fatter intet.

Har tænkt på om min tidligere tråd vedr. forskellen mellem ULTIMATE og HOME eller PRO laver ballade ??

Den HP køre netop ULTIMATE, og den Lenovo PRO ??

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1021186
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 10:21 #18
#16
Hvad betyder det ? Citat
"rettede BIOS til så den kørte med AHCI og trimmet med det medfølgende program?"

Hvilket program ??
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2018 - 10:22 #19
#16 Jo det er da rigtigt. Efter kloningen skal AHCI og Trim fungere for at SSDén kan køre rigtigt.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 10:25 #20
#19  Et program som med fulgte din SSD harddisk ??? ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 10:28 #21
Kæft mand ;) Det ender med at den SSD er opslidt inden den kommer på min HP ;)

Måske skal den bare forblive i min lille Lenovo ??? ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2018 - 10:35 #22
#18 Der medfølger et program der hedder Samsung Magician der kan justere ydelsen på SSD drevet så det kører rigtigt.

Den gamle HDD kørte i ide mode, og i bios kunne den køre AHCI. Måden jeg aktiverede  ACHI på var at sætte computeren til at genstarte i fejlsikret tilstand. Inden jeg gik ind i fejlsikret tog jeg en tur ind i bios og aktiverer ACHI, gemmer og genstarter på. Computeren starter op i fejlsikret tilstand, og jeg går herefter ind og deaktiverer "smart start" under msconfig, så den næste gang starter normalt op. Genstarter pc. Pc bør nu starte op med ACHI aktiveret med de hastigheds fordele der er med denne indstilling. Mener måske også der er en metode med kommandoprompt, men den er ikke afprøvet her hos mig. Ikke alle bios typer har ACHI dog. Men tror din pc har det da jeg formoder den ca er samme alder.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2018 - 10:36 #23
#21 Ja måske. Det er jo dit valg ;-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2018 - 10:44 #24
Jeg mente, at Samsung Magician selv ordnede det i bios. Men man skal nok alligevel en tur tur i bios og se efter?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2018 - 10:48 #25
#24 Magician gjorde opmærksom på at den kørte i ide mode. Måske den ikke kan gøre det med et overført Image??
På min stationære pc jeg installerede fra bunden af var AHCI aktiveret, da den var færdig med at installere. Det var brugte dele jeg byggede computeren med og installerede Win 10 på
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2018 - 10:59 #26
Takker for alle svar.. Sætter projektet på "standby"
Næste skridt bliver MÅSKE ??? "ved lejlighed" at prøve en komplet nyinstallation på SSD med Win 7 ULTIMATE ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2018 - 11:00 #27
Ok :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:05 #28
Løst: Tak for alle svar ;)