Avatar billede Iason Praktikant
12. januar 2018 - 17:58 Der er 1 kommentar

Formattering

Hvad er det helt præcist dollartegnene gør i excel ifm. formatering af celler?
Avatar billede jens48 Ekspert
12. januar 2018 - 18:56 #1
Dollartegn låser formler og formatering til bestemte celler. Det er måske lettest at forklare med et par eksempler
Hvis du i celle C1 skriver
=A1 + B1
vil formlen, hvis den kopieres til C2 se således ud:
=A2+B2

Hvis du derimod i C1 skriver
=$A$1+$B$1
og kopierer den til C2 vil den stadig se sådan ud:
=$A$1+$B$1

Bemærk at der er 2 dollartegn, et for kolonnen og et for rækken. Hvis du ved formatering står i A1 og markerer området A1:C10 og skriver at der skal formateres hvis
=$A1 = 1
så vil området A1:C1 blive formateret, hvis A1 =1
Hvis du i stedet havde skrevet
=A$1 =1 vil området A1:A10 blive formateret, hvis A1 = 1