Avatar billede Jeaa Praktikant
12. januar 2018 - 21:58 Der er 8 kommentarer

Sata/ide adapter 2.0 usb

Jeg har nu et par timer forsøgt at koble nogle gamle harddiske (fra windows computere) til min macbook. Jeg kan slet ikke få de eksterne harddiske til at komme frem på min computer. Hvad gør jeg forkert? skal jeg bruge en windows computer til dette eller hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2018 - 23:11 #1
ja. diskene er med fat32 eller ntfs filsystem, derfor kan de kun ses som rå/tomme
Avatar billede Jeaa Praktikant
13. januar 2018 - 00:23 #2
Hejsa. Tak for dit svar. Jeg kan slet ikke se at jeg sætter ekstern harddisk i min computer, den kan slet ikke genkende dem. Så de er ikke bare rå/tomme, men slet ikke eksisterende, men er det samme problem? vil de komme frem hvis jeg smider dem i en windows computer?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. januar 2018 - 05:34 #3
Mac kan læse og skrive til FAT32 og læse fra NTFS, så problemet ligger et andet sted.
Måske er det adapteren, der ikke er Mac kompatibel.
Avatar billede Jeaa Praktikant
13. januar 2018 - 09:36 #4
Hej. Tak for svar. Det skulle adapteren meget gerne være. Det står hvert fald på hjemmesiden, hvor den er købt.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2018 - 10:06 #5
I Windows kan du gå i Enhedshåndtering vælg søg under diskdrev.
https://ibb.co/nm4LGm
Gå derefter i Diskhåndtering se hvad der står på disken?
https://ibb.co/e6bZbm
Avatar billede Jeaa Praktikant
13. januar 2018 - 15:26 #6
Hej. tak for svar.
Diskene kommer slet ikke frem, hverken i mac eller windows. Jeg kan ikke hører når jeg ikke strøm til dem, de spinder ikke op, eller bliver varme. Jeg er bange for at de er helt døde? Kan man gøre noget ved dette, som ikke koster kassen?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. januar 2018 - 16:53 #7
Hvis du ikke kan høre diskene spinne op, må det være mangel på strøm.
Jeg gætter på, at det er 2,5" diske fra en bærbar med ide-tilslutning (de er nemlig de eneste, der har problemer med strøm fra adaptere).
De har ikke mulighed for ekstra strømtilførsel.
Jeg bruger derfor en ekstra adapter, så de kan tilsluttes som SATA med separat strømledning til adapterens strømforsyning.
Jeg kan ikke huske, hvor jeg købte dem, men de var så billige, at jeg købte tre stk. selv om jeg kun havde brug for én.
Den ser sådan ud:
https://www.amazon.co.uk/IDE-2-5-SATA-adapter-converter/dp/B0041SIFNG
Billigere her, men leveres ikke til Danmark:
https://www.ebay.com/itm/New-2-5-44-pin-IDE-to-SATA-HDD-SSD-Laptop-Hard-Disk-Drive-Converter-Adapter-/111796926337
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2018 - 16:56 #8
Kommer til at tænke på det er vel ikke 3,5" Diske De kan nemlig ikke køre med  SATA USB Adaptere P.G.A. der mangles 12 Volt