Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2018 - 13:34 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

E-mail konfigureret "forkert"

Jeg har for kort tid siden måtte opsætte min net basserede outlook (denne køre ind over et Outlook installeret program på computeren) op på min mobil telefon. Men det fungere ikke som tidligere.

Henter jeg en mail ind på computeren (fra onlinepostkassen), kommer den ikke in på telefonen.
Sletter jeg det ene af stederne (huske ikke hvilket), forsvinder de også det andet
I telefonen bliver dukker der ofte mails op som jeg eller allerede havde slettet en gang.
O.s.v.

Jeg vil gerne have min mail adresse på telefonen sat op, så den fungere "uafhængigt" af online postkassen. Altså uden at de blande sig i hinanden som beskrevet ovenfor ....

Hvordan gør jeg det?
Hvad skal jeg ændre hvor?
Avatar billede falster Ekspert
13. januar 2018 - 13:52 #1
Umiddelbart vil jeg tro, at brug af POP3 og IMAP er opsat "forkert". POP3 henter meddelelserne fra severen. IMAP beholder dem på serveren, men man kan læse dem mv. i klienten.

Efter min mening opnås den største fleksibilitet ved at bruge imap begge steder (computer og telefon).

Læs eventuelt denne:

https://www.siteground.com/tutorials/email/protocols-pop3-smtp-imap/

Hvis du allerede har tjek på dette, så undskyld :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2018 - 21:04 #2
"bruge imap begge steder"

Kan jeg det når jeg ikke har mail via min udbyder, men bruge en outlook.live.com e-mail på nettet (som jeg så får mails fra i mit installerede program på computeren og på min telefon)?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2018 - 21:05 #3
Efter min mening opnås den største fleksibilitet ved at bruge imap begge steder (computer og telefon).

Jeg vil som nævnte gerne have at de fungerer ens - men hver for sig ...!
Avatar billede falster Ekspert
13. januar 2018 - 23:22 #4
ad #2. Ja det kan du.

Jeg forudsætter, at det drejer sig om 1 mailkonto, som du vil tilgå både fra computer (Outlook-program) og fra smartphone (Outlook-app).

Når du indstiller indgående post til IMAP bliver emnerne på serveren. Dvs. at de ikke bliver downloadet til din PC eller smartphone. Det gør de, hvis du bruger POP3. Så kan du ikke se dem fra "det andet udstyr". Emailen er væk fra serveren og ligger i din PC eller på smartphone, alt efter, hvor du har åbnet.

Hvis du med IMAP sletter en mail med f.eks. Outlook på pc'en er den væk fra serveren og kan ikke tilgås fra smartphonen.

Log ind på din Outlook-konto. Gå i indstillinger - Konti - POP og IMAP. Sig nej til POP og brug IMAP.

Så får du det bedste indtryk af, hvordan det virker. Og ingen mails o.l. slettes med mindre du selv gør det.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2018 - 01:34 #5
Hvis jeg ændre til Imap virker det stadig i telefonen, men ikke længere i e-mails programmet på computeren. Ud for feltet til indgående post, står der jo "Server til indgående post (POP3):". Så kan jeg jo ikke lave det om ...?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2018 - 01:39 #6
Men kan se 'telefonen' i forvejen er sat op som imap.
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2018 - 11:24 #7
Hvad står der, når du - på computeren - logger ind på www.outlook.com med din konto i "Indstillinger" - "Konti" - "POP og IMAP"?

Her bør du kunne klikke "Nej" til POP.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2018 - 14:41 #8
"POP-indstillinger"
"Lad enheder og apps bruge POP"
Derefter er der mulighed for at klikke i enten Ja eller Nej.

Hvis jeg vælger Nej, virker Outlook 'programmet' på computeren ikke længere. Som nævnt ovenfor står der i dén under opsætning af e-mail konti "Server til indgående post (POP3):"  Så imap er her åbenbart ikke en mulighed. Har som sagt  prøvet at ændre, hvilket betyder den ikke længere fungere.
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2018 - 17:30 #9
Hvis du anvender Outlook 2010 på pc, kan du eventuelt prøve "Microsoft Outlook Hotmail Connector". Læs først, hvad der tilbydes:

https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=24677

Så skal der ikke indstilles servere på pc.

Ellers må vi håbe, at andre giver deres besyv med om dit problem ved nyere Outlook-versioner :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2018 - 18:33 #10
Det er Outlook 2003.

Inden jeg installerede Windows på ny - og dermed blev nødt til at sætte dette op igen - virkede det som dets skulle. Så det burde det kunne igen. Også uden det du linker til.

Forstår ingenting ...
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2018 - 18:39 #11
Alle de problemer fordi man har en snot udbyder der ikke tilbyder e-mail med abonnementet (lorte Waoo).
Er desværre pt for dyrt for mit at skifte til anden. Men om ikke før, løser det sig på sigt, da jeg har planer om at flytte til Århus (hvilket er Stofa).
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2018 - 18:40 #12
Waoo tv er for øvrigt også noget slem lort!!
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2018 - 21:27 #13
Der er selvfølgelig også den mulighed at du bruger Outlook webklienten på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2018 - 00:28 #14
Webklienten? Er det bare et andet ord for e-mail program? Hvis ja - jeg har brug for at kunne modtage mails på min telefon.
Igen: Det har fungeret hidtil, så det må kunne fungere igen.
Avatar billede falster Ekspert
15. januar 2018 - 08:12 #15
Med #13 mente jeg blot, at du på pc'en også kan bruge

https://outlook.live.com/owa/

ved siden af Outlookprogrammet i Officepakken.

Det kræver jo blot en internetbrowser og ikke noget mailprogram.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2018 - 18:31 #16
Problemet er stadig telefonen, ikke computeren.

Der kommer ikke flere her. Jeg kan vist godt regne dette emne for værende dødt.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2018 - 15:26 #17
Har opgivet dette.