Avatar billede Stefan Kjær Olsen Praktikant
13. januar 2018 - 15:13 Der er 12 kommentarer

Macbook Pro beder om adgangskode

Hej.

Jeg har lige fået udskiftet min gamle harddisk til en ny ssd og opdateret til High Sierra hos et firma. Når jeg vil skifte dato og tid bliver jeg bedt om en adgangskode (som jeg naturligvis ikke har da disken er helt ny). Firmaet siger at der ikke er nogen kode og hvis der skulle er det være 1234. Det har jeg prøvet uden held. Er der nogen der kan hjælpe mig? Computeren er en Macbook Pro 15 fra 2011.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. januar 2018 - 18:27 #1
gå tilbage til firmaet, og bed dem rette, så du har fuld adgang.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. januar 2018 - 21:59 #2
Den spørger efter adgangskoden til den konto, der er logget ind, eller evt. en anden administratorkonto. Man kan ikke sætte en Mac op uden at der er en administratorkonto på maskinen, og hvis du ikke kender den, har du et problem. Tjek æble-menu->Systemindstillinger->Konti for at se de brugere der er på maskinen. Måske skal du blot logge ud og ind som din egen bruger og slette den, som måske er lavet af leverandøren til at få installeret disken.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. januar 2018 - 22:00 #3
ikke konti, men Brugere og grupper, hedder det.
Avatar billede Stefan Kjær Olsen Praktikant
14. januar 2018 - 14:34 #4
Tak for svar. Kort tid efter jeg skrev her var der pludselig ingen problemer og jeg kunne ændre i dato og tid uden adgangskode. Til gengæld er mac’ en virkelig virkelig langsom. Synes jeg har prøvet de fleste ting jeg kan google mig til. Måske er High Sierra ikke så godt til en lidt ældre model som min.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. januar 2018 - 14:40 #5
High Sierra kører fint her på en Macbook Pro fra "late '11" med SSD / 8GB RAM, så det er nok ikke OS'et i sig selv, der giver dig problemer.

Har du noget indtryk af, om den starter en masse andre ting sammen med boot?
Avatar billede Stefan Kjær Olsen Praktikant
14. januar 2018 - 14:48 #6
Dejligt at høre for jeg mener jo også at den burde kunne køre det fint. Min har også 8 gb ram så det burde vel være nok. Den har 2 GHz. Hvor er det man ser hvilke programmer den starter med boot?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. januar 2018 - 14:52 #7
Du kan f.eks. kigge oppe i statusbjælken for oven. I højre side vil du se status for nogle af de værktøjer, man (i hvert fald jeg) ofte fristes til at have trillende. Det kan være SSD TRIM enabler, menu-tilføjelser, VPN-klient o.s.v.
Avatar billede Stefan Kjær Olsen Praktikant
14. januar 2018 - 15:07 #8
Så vidt jeg kan se har jeg kun clean my mac kørende. Jeg er starter helt som fra nu: ingen fyldt harddisk, ikke en masse mærkelige ram ædende programmer eller lignende. Det er det der er lidt mærkeligt i mine øjne. Selv youtube har den svært ved.
Avatar billede egonspock Seniormester
14. januar 2018 - 15:51 #9
Bemærk at der kan være bagvedliggende processer, som ansigtsgenkendelse i Fotos, indeksering af harddisk og lignende, der kan kræve en del kræfter i starten efter opgradering. Hvis du har for vane at klappe computeren sammen, eller sågar lukke den ned, hver gang du ikke bruger den, vil disse processer tage meget lang tid, da de kun kører når den er åben, så lad den stå åben natten over og se om det hjælper. Måske bør du tjekke - i diskværktøj om din SSD bruger APFS, og ikke HFS, som High Sierra normalt vil gøre den til, for det kan helt sikkert gøre en forskel.
Avatar billede Stefan Kjær Olsen Praktikant
14. januar 2018 - 16:21 #10
Tak for det. Vil lade den stå og tygge sig igennem det. Ang. harddisken så står den som APFS. Er det som det skal være?
Avatar billede egonspock Seniormester
14. januar 2018 - 16:44 #11
Jep, APFS er helt som det skal være. Jeg spurgte, da det - så vidt jeg har læst - ikke er alle SSD'er, der er kompatible.
Avatar billede Stefan Kjær Olsen Praktikant
14. januar 2018 - 16:45 #12
Okay. Tak.