Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2018 - 13:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

CD afspiller "hakker" - "Springer over" ...

Min søster har en CD afspiller, som er begyndt at "Hoppe" i melodien / "Springe over". Et par sekunder ...
*
Hun har spurgt mig, om jeg har en CD-Renser - En skive.
Det har jeg ikke.
Kan man få det ?
(Kan man sikkert - Men jeg har ikke sådan en "fyr")
*
Det drejer sig om :
"SONY - Micro Hi-Fi - Component System - CMT-MX 5501"
*
Kan man selv rense den ?
*
Jeg er lidt forsigtig, da det ikke er min egen ...
*
Har ikke prøvet at pille ved den .... (endnu, da) ...
*
På forhånd T*A*K + Med Venlig Hilsen *Jørn*
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. januar 2018 - 13:47 #1
Hej Jørn.

Man kan sagtens stadig få renseCD'er. De virker ved at små børster renser laserhovedet og fjerner støv.

Søg på Google efter rensecd, så dukker der forskellige muligheder frem.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om det er alle CD'er den er gal med, eller kun brændte CD'er?

Mange afspillere er ikke gode til at afspille brændte CD'er, når de er ved at have nogle år på bagen.

Hvis det er alle (eller det sker meget ofte), så kan laseren være ved at stå af.

KH Blød Trafikant
Avatar billede eurositi Ekspert
15. januar 2018 - 14:02 #2
En såkaldt rense-CD har en lille børste monteret på undersiden af CD'en. Hvis CD-drevet er let at komme til, kan man kan dog sagtens gøre det alligevel med lidt sprit på en vatpind (pres endelig ikke for hårdt)... Men hvis anlægget er meget kompakt, er det ikke sikkert, det er muligt.
Og som #1 skriver: Hvis det kun er én CD, der driller, er det CD'en og ikke anlægget, den er gal med.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2018 - 14:34 #3
TAK.
CD afspilleren er MEGET kompakt ...
Det gælder for ALLE CD'er - Ikke kun en.
*
Hvor kan man købe sådan en Rense-CD ?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. januar 2018 - 14:46 #4
Rense-CD'er kan købes i fysiske butikker som f.eks. Power eller i netbutikker, hvor prisen oftest er billigere.

F.eks. her:
https://www.avxperten.dk/skaerm-og-cd-rens/

Men hvis det er alle CD'er den er gal med, så kan det godt være laseren der er ved at stå af, og så er det "fjollet" at bruge penge på en Rense-CD.

Måske skal du spørge rundt omkring om du kan låne en, så du kan tjekke efter om det hjælper. Der må være nogen der har en stående på hylden et sted. :-)

Men prisen er altså omkring 50 og opefter for en Rense-CD.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2018 - 15:28 #5
TAK, Blød trafikant ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2018 - 15:29 #6
Tak Eurositi
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. januar 2018 - 16:16 #7
Man kan også bruge en vatpind, og isopropylalkohol, samt naturligvis en vis portion forsigtighed.
Isopropylalkohol bruges også til bl.a. at rense skærene på barbermaskiner.

https://www.matas.dk/matas-isopropylalkohol-99-500-ml?gclid=EAIaIQobChMI6cjvlqHa2AIVlJQYCh22yABVEAQYASABEgLzJPD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CN2mhpmh2tgCFZnVmgod3hACEQ
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2018 - 19:25 #8
Tak ErikHG
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. januar 2018 - 11:05 #9
T*A*K til ALLE
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
16. januar 2018 - 14:09 #10
Velbekomme!