Avatar billede simone007 Juniormester
16. januar 2018 - 10:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Er Access den bedste løsning til min opgave?

Vi har en indkøbsafdeling som på en struktureret måde skal indtaste købspriser på varer, og samtidig have mulighed for at udskrive overskuelige rapporter efterfølgende.
Det er ikke til brug for kostpris i NAV, men for at beregne og rapportere kampagner (mængder, periode osv.)
Optimalt starter de blot med at indtaste varenummer, hvorefter at varestamdata (navn, EAN osv.) automatisk bliver hentet fra vores NAV database (SQL), således det er få oplysninger som skal tastes.
Hvis vi så efterfølgende kan sende denne kostpris ind i NAV, vil det være endnu bedre.
Er Access det bedste værktøj til at løse dette, hvis vi har ikke har tid til at vente lang tid på den 100% rigtige løsning? Og den helt rigtige løsning ville nok være at få denne funktionalitet ind i NAV, men jeg tror det kommer til at tage for lang tid at udvikle, og vil blive for dyrt. Vores NAV er meget gammel og skal skiftes inden for 1-2 år.
Avatar billede finb Ekspert
16. januar 2018 - 10:46 #1
Da NAV skal skiftes indenfor 2 år,
kan Access være en løsning,
overvej, om priserne skal scannes, ikke tastes.
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2018 - 10:56 #2
"Er Access det bedste værktøj til at løse dette, hvis vi har ikke har tid til at vente lang tid på den 100% rigtige løsning?"

Probably best to get something up and running quite quickly. How many users are there?
Avatar billede simone007 Juniormester
16. januar 2018 - 10:59 #3
About 6-8 users
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2018 - 11:04 #4
Then I'd say Access is perfect for the job
16. januar 2018 - 11:23 #5
Hej
Du skal lige være opmærksom på at Access ikke er et værktøj til flere brugere på en gang. Dvs. hvis en bruger har Access åbnet så er programmet låst indtil brugeren lukker igen. Tidligere tiders muligheder for at replikerer ("fordele" data) er lukket ned.

Man kan:
* have data i Access på et fælles drev og så bruge f.eks. Excel til at taste ind - så skal der skrives noget kode i Excel således at Access lukker når der er gemt m.v. for at den næste bruger kan komme til. (Det har jeg lavet i anden forbindelse).
* Oprette nogle tabeller på en SQL - base til at have data i (I har nok SQL hvis i har NAV ellers er MySQL gratis og næsten magen til) og så bruge Access / Excel til hver enkelt bruger, til at taste ind.

Fordelen ved at bruge Excel er at de fleste kender det i forvejen og derfor er trygge ved det. Men Access er dog bedst til at håndtere data.
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2018 - 11:29 #6
"Du skal lige være opmærksom på at Access ikke er et værktøj til flere brugere på en gang. Dvs."

Not correct !
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2018 - 11:30 #7
I've been using Access in multi user system for years without any problem.
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2018 - 11:34 #8
you should preferable go for a Front-End/Back-End Database solution which has its advantages

http://www.fmsinc.com/microsoftaccess/databasesplitter/
Avatar billede supertekst Ekspert
16. januar 2018 - 13:01 #9
Enig med Terry - har erfaring med begge mulige konstruktioner
16. januar 2018 - 13:37 #10
Til supertekst m.fl.
Det er vist et spørgsmål om ord. :-) Hvis man bruger Access som datacontainer og så Access / Excel som bruger-program så kan man jo godt vælge at kalde det et fler-bruger-system. Det var sådan set også det jeg beskrev (forsøgte på ?)
Men du kan ikke oprette en Access-database, lægge den på nettet og bede mange brugere om at bruge den - uden at der bliver låst for hinanden når brugerne ikke får lukket programmet hele tiden. (som jeg har oplevet nogle har forsøgt) :-)
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2018 - 13:55 #11
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. januar 2018 - 18:17 #12
#5
"Du skal lige være opmærksom på at Access ikke er et værktøj til flere brugere på en gang. Dvs. hvis en bruger har Access åbnet så er programmet låst indtil brugeren lukker igen"
Min egen erfaring er på linie med #6-7-8-9. Altså flere samtidige brugere på samme Access database = No problem
18. januar 2018 - 09:24 #13
@Terry. Jeg bøjer mig i støvet.
Den havde jeg ikke set. Tak for info.
Avatar billede terry Ekspert
18. januar 2018 - 09:37 #14
Your welcome Birthe
mvh
Terry