Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 17:00 Der er 38 kommentarer

Min stationær er blevet defekt. det såkaldte blå skærm.

Hej eksperter.
Jeg har et problem med min stationær pc.Igår da jeg sad på min computer, kom jeg til ved et uheld, at trykke på sluk knappen så min pc slukkede. Da jeg så prøvede at tænde den igen kom det såkaldte blå skærm frem? Er ikke den bedste omkring computer så ville høre om nogen har prøvet noget lignede, og om i eventuelt har en løsning på mit problem?
Har prøvet at nulstille pc´en men det hjalp ikke. som sagt så kommer kan jeg ikke komme ind på min computer, den står bare det samme sted hvergang.

Det er en Medion pc
Håber nogen kan hjælpe Mvh Jens.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 17:09 #1
Lad den stå, den er ved at arbejde og reparere.
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 17:14 #2
Men efter den har repareret så kommer den bare tilbage det samme sted, så det er tydeligvis ikke lysningen på mit problem
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 17:16 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. januar 2018 - 17:18 #4
Jeg er lidt i vildrede.......
Er der tale om følgende udseende?  eller.......

http://addy.ldbv981.maxcdn-edge.com/wp-content/uploads/2016/12/bsod.jpg
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 17:24 #5
Nej det ser ikke helt sådan ud,det ligner dette som jeg sendte i det første link. Derefter går den ind på noget andet hvor jeg kan trykke (genstart) eller (avanceret indstillinger)
http://www.thewindowsclub.com/blue-screen-microsoft-edge-browser
Det er nøjagtigt det sammen som på linket
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 17:28 #7
Måske står der strøm på bundkortet pgr. pludselig lukning?
Prøv noget simpelt, som ofte har virket i den situation.
Tag strømstikket fra, og derefter det lille sølvfarvede batteri på bundkortet.
(det vippes bare op) så trykker du på startknappen i ca. 5 sec.
Så er det bare, at sætte batteriet i igen samt sætte strømstikket i og starte op.
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 17:40 #8
Det prøver jeg lige, er igang med at skrue skruerne op :)
Avatar billede zebra2zebra Juniormester
17. januar 2018 - 17:45 #9
Det du oplever hedder 'the blue screen of the computer death'. Hvis du ikke kan få maskinen i gang igen, og hvis du vil redde dine filer, så gør følgende:
Pil harddisken ud af din computer.
Sæt harddisken til en anden computer som sekundær harddisk.
Flyt dine filer fra den sekundære harddisk over på c-drevet.
Sæt harddisken tilbage i din computer og geninstaller.

Din maskine er måske gået i stykker, men du kan stadig redde dine filer.
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 18:21 #10
Er der nogen mulighed for jeg kan få gang i maskinen igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 18:43 #11
#6 når du kommer i denne skærm, kan du så finde dette sted?
https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/6395d1412712924-boot-advanced-startup-options-windows-10-a-startup_settings.jpg
Prøv her at deaktivere signering af drivere, og herefter genstart pc.
Vil den så starte uden blå skærm?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 18:44 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 18:45 #13
Får du den op at køre vil jeg anbefale du får tjekket på på dine drivere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. januar 2018 - 19:01 #14
Betegnelsen "BSOD" er måske nok en lidt voldsom betegnelse.
Blue Screen Of Death eller Dødens Blå Skærm lyder værre end det er.
Ideen der nævnes i #9 med at pille HDD´en ud og sætte den over i en anden computer, lyder fornuftig.
Jeg tror ikke at maskinen som sådan er gået i stykker, men det er Windows installationen der er så beskadiget at det ikke lader sig gøre at reparere den.
Jeg har godt set billedet i linket, i sin tid da jeg havde Windows 8 installeret på min maskine dukkede det også op nogen gange. Nu er Windows 8 imidlertid for længst blev afinstalleret, til fordel for Windows 7, der også var på maskinen før. For mig at se er Windows 8/8.1 en fejludgivelse, næsten på linje med Vista.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 19:04 #15
#14 Enig, hvis man ikke kan få gang i den.
Fejlen her kan være flere ting hvis man nærlæser fejlkode. Behøver ikke være systemet der fejler. Kan også være en driver
Avatar billede jalved Ekspert
17. januar 2018 - 19:07 #16
Nu er der sikkert nogle på Eksperten, der kan komme med et godt råd.

Men ellers kan du kontakte Medion på deres hotline:

https://www.medion.com/dk/service/kontakt/index.php
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 19:11 #17
Deaktivere driver signering løste ikke problem kan jeg forstå.
Kan du køre systemgendannelse fra skærm i #12 kunne man prøve at rulle tilbage hvis du har system gendannelsespunkter.
Fra kommandoprompt kan kan man skrive rstrui.exe og trykke enter som starter systemgendannelse.
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 19:27 #18
Den siger “der er ikke oprettet nogen gendannelsespunkter på computerens systemdrev
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 19:28 #19
Og hvis jeg prøver at oprette et siger den “ systembeskyttelse er kun tilgængeligt i onlineoprativsystemer”
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 20:04 #20
#18 Typisk Win 10. Den har aldrig system gendannelse aktiveret når der kommer nye versioner
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 20:09 #21
Startup repair giver ikke nogen løsning vel?
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 20:12 #22
Nej dsv. Kan re installere til forbiks ny gendannelse. men ved ikke om dette skulle hjælpe? og det går også udover alle mine filer der er gemt på min pc
Avatar billede zebra2zebra Juniormester
17. januar 2018 - 20:15 #23
#10 Så vidt jeg kan se, er det en softwarefejl. Du kan måske redde maskinen ved at geninstallere. Når du tænder for maskinen, kommer der en linie med 'tryk på f11 for at gå ind i setup'. Det kan også være f8 eller f12 eller noget andet f. Setup er det samme som bios. Når du er i bios, kan du sætte maskinen til at boote fra dvd drev. Og så er du klar til at geninstallere. Hvis du geninstallerer, sletter du alle dine filer.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 20:19 #24
Det er svært at vide hvad der sker med installation. Det er korrekt at du mister filer. Man kunne prøve at oprette en live cd/usb og starte op på denne.
Kan man komme ind kan filer kopieres ud inden man prøver installation. Den store disk kanogså udtages og sættes ien anden pc sideløbende med systemet i denne pc og filer ud den vej.
En live cd kan være en Linux version man kører fra mediet, eller evt Hirens Boot cd som der er værktøjer for pc:
https://sourceforge.net/projects/hirenscd2bootableusb/
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 20:23 #25
Man. kan jo godt, under installationen, vælge at gemme sine data.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 20:36 #27
Ja hvis det er windows som er beskadiget, så må det vel være vejen.
Jeg prøvede lige bare at slukke computeren på tænd/sluk knappen, som forventet skete der ikke noget ved et. Jens må have været meget uheldig.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 20:37 #28
Rettelse ved et = ved det. Æv slåfejl nu igen:-(
Avatar billede jens Juniormester
17. januar 2018 - 21:04 #29
Har det noget at gøre med, at jeg har haft windows 8 da jeg købte computeren, men nu har jeg windows 10, som den er blevet opgraderet til?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 21:18 #30
#29 kan jeg ikke tro. Det er bare et uheld.
Windows 10 er jo en fuld installation der ikke har noget med Win 8 at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 21:52 #31
Enig med #30 du har bare været forbandet uheldig.
Brug linket fra #25 og følg hvad der står i #26. Læg installationen direkte ind på en USB, som du derefter kan boote på.
Avatar billede jens Juniormester
18. januar 2018 - 00:11 #32
Har nu geninstalleret det hele, og kunne godt tage en backup... Da jeg blev færdig og ville tænde pc´en kommer den blå skærm ikke frem mere... For nu kommer der nemlig intet frem. Nu der bare stort skærm og intet andet?? Mærkeligt
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2018 - 00:24 #33
????? Prøv at tage dit grafikkort ud, og sæt det i igen.
Hvis intet sker så prøv at tage en ramblok ud - på skift.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2018 - 09:04 #34
Har din skærm og grafik både analog og digital udgang? Køter den på anlog prøv digital
Avatar billede jens Juniormester
18. januar 2018 - 09:35 #35
Godmorgen alle sammen.
Har en god nyhed.
efter geninstallationen igår, gik det hele bare i sort og intet virkede.
men i morges da jeg tænde min pc, var den tilbage som forbriks ny.
nu er jeg igang med at download de forskellige programmer ned. så det hele virker fint nu. tak for hjælpen alle sammen. i var til stor hjælp

- lige en sidste ting? hvad kan jeg gøre for at forbygge imod sådan et angreb igen? skal jeg download et specielt beskyttelse program? eller hva?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2018 - 09:58 #36
Jeg vil gætte på, at der alligevel har stået strøm på bundkortet, som er forsvundet i løbet af nattet. Til lykke med det.
Man kan ikke gardere sig mod den slags uheld, det var jo ikke et angreb, men du kan prøve, at holde nallerne fra sluk knappen. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2018 - 16:06 #37
Du kan måske have noget hardware der ikke vil slippe strømmen når du lukker ned. Du kan prøve når du lukker ned at slukke for strømmen ti pc og lige trykke en gang på start knappen og så lade den st´å til næste gang du skal bruge den. Så bør der ikke være noget "gammel strøm" tilbage. Dette tip er vist før i tråden
Avatar billede shubh_ra Praktikant
30. november 2018 - 13:50 #38
For at rette op på det blå skærmproblem på Windows, kan du følge det givne link. Det hjalp mig med at løse problemer relateret til BSOD. Det kan hjælpe dig med at løse problemet sonner.
https://www.techsmagic.com/troubleshoot-windows-10-blue-screen-manual-steps