Avatar billede joergensenmartin Juniormester
19. januar 2018 - 11:28 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

når kun til bios i opstart

Hej, min gamle pc er begyndt at lave numre. Når jeg tænder den når den kun til bios billedet (hvor man kan trykke del for setup ect) men så sker der ikke mere. Jeg har prøvet at tage strømmen i 15 sek, og taget alt fra. Alle ssd hd printer - alt. Det gør ingen forskel. Den reagere heller ikke på tastaturet på noget tidspunkt. Den er bare låst på bios opstarts billedet.
I går loadede den pludselig og jeg kunne vælge "run setup" eller "load default". Valgte det sidste og så kørte den fint, men nu vil den ikke starte igen.

Nogen ideer? med nuværende ram priser vil jeg helst ikke bygge en ny lige nu :-/

Det er iøvrigt et Asus M4A89GTD PRO/USB3 Mb så det er en ældre sag ;-)

Mvh Martin
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2018 - 13:15 #1
Hvilket system kører den?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2018 - 13:16 #2
Lyder måske som dit lille batteri på bundkort er tom for strøm så indstillinger ikke gemmes
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. januar 2018 - 13:26 #3
Det vil måske være en idé at cleare CMOS.

https://www.asus.com/Motherboards/M4A89GTD_PROUSB3/HelpDesk_Manual/

Se afsnit 2.6 i manualen i linket.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. januar 2018 - 14:27 #4
#2
Det tænkte jeg også på!
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
19. januar 2018 - 15:10 #5
Tak for jeres svar. Jeg vil arbejde med det når jeg kommer hjem. Jeg havde overhovedet ikke overvejet batteriet. Der burde være en indikator for lav spænding :-)

Jeg vender tilbage med en melding på udfaldet :-)
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
19. januar 2018 - 19:10 #6
Jeg har skiftet batteri, og prøvet at have det ude i 20 min. Jeg har resat cmos, og jeg har prøvet at lægge en ny bios på et flash drive for at kører en ez crash gendanelse, men intet hjælper.
Den når kun til bios billedet og så kan jeg trykke og holde alle de knapper jeg har lyst til. Der sker intet :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2018 - 19:14 #7
Prøv at fjerne  hardware fra computeren
Fjern dvd drev
Floppy (hvis der er sådan et)
Alle ram på nær et
Boot hdd.

Når du gør dette kommer der så en skærm med at du skal tilslutte en boot disk?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2018 - 19:15 #8
Det er jo kun stikkene du afmonterer ;-)
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
19. januar 2018 - 21:14 #9
Bortset fra ram har jeg taget ALT andet end skærmen fra.... Den stopper så snart bios skærmen kommer frem. Jeg får ikke mulighed for noget som helst
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2018 - 21:23 #10
Har du prøvet #3?
Udtag det lille bios batteri og find der hvor du skal flytte jumper. Det bør være her:
http://assets.hardwarezone.com/images/ASUS_Jumper.jpg
Gen monter bios batteri og se om den vil boote.
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
19. januar 2018 - 21:39 #11
Yes, har haft batteriet ude i 20 minutter, resat med jumper, og sat et nyt batteri i så jeg er sikker på der er strøm på
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2018 - 22:13 #12
Tror dit bundkort er defekt. Kan med det du har prøvet ikke finde på flere ting at afprøve.
Det sidste man kunne teste er forsyningen selvom jeg ikke tror den fejler noget.
Den skal jo give 12, 5 og 3,3 volt til pc.
Cpu kan heller ikke udelukkes, men det er umuligt at teste uden man bytter dele ud, og det er den vel næppe værd at bruge penge på
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2018 - 22:25 #13
Når du har taget det lille batteri ud, og inden du flytter jumper, holder du så lige start knappen inde et øjeblik så bundkortet aflades for strøm?
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
20. januar 2018 - 09:12 #14
Det har jeg ikke prøvet, men når den står uden batteri og strøm i 20 minutter?? Jeg prøver det :-)

Jeg er også bange for at det er MB men det er bedre et træls tidspunkt at skulle bygge en ny på. Især ram er møg dyrt i øjeblikket 😕
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
22. januar 2018 - 09:25 #15
Hej igen.
Bare lige en opfølgning. Jeg bestilte et nyt MB, cpu og ram. Jeg tog alt ud af kabinettet, skulle jo alligevel have det meste ud. Da bundkortet lå på bordet besluttede jeg at give det et sidste forsøg. Satte strøm til, og kun det interne grafikkort intet andet. Så startede den op???. Jeg satte alle tingene til en af gangen, og nu er alt sat til og samlet igen - og det hele virker. Der har ikke været problemer siden. Jeg har ingen anelse om hvorfor den pludselig virker, men det gør den.

Har stadig mistanke om en fejl i bundkortet, som vender tilbage på et tidspunkt, men ved det ikke. Måske en dårlig forbindelse som er blevet rystet lidt??

Tak for hjælpen til jeg alle :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2018 - 15:44 #16
Velbekomme