jqrn Juniormester
20. januar 2018 - 12:04 Der er 7 kommentarer

Ekstern skærm pludseligt inaktiv

Jeg har en bærbar med Windows 10.
Via en USB port replicator tilslutter jeg ekstern skærm, mus og tastatur. Sådan har det fungeret i lang tid (flere år, så det er også en ældre skærm).

Udover den fysiske USB port replicator er der også en driver (?) kaldet "DisplayLink USB device."

Pludselig opstår flg fejl: Skærmen vises korrekt i ganske kort tid (ca 1 sekund) og går herefter ud. Tastatur og mus virker fortsat.

Jeg har tjekket skærmkablet som sidder OK og da det derudover sker helt systematisk, hælder jeg til en sw fejl.

Jeg har tjekket
- driver er up-to-date
- under hændelser (Egenskaber for USB port replicator) står under oplysninger "Device USB\VID_17E9&PID_01E6\199162 requires further installation."
Det sidste kan jeg ikke gennemskue hvad det er der mangler?

Prøvede flg:
- deaktiverede DisplayLink
- så går skærmen i pause
- genstart
- genaktiveres via enhedshåndtering
nu er vi tilbage ved den oprindelige fejl (skærmen aktiv i knap 1 sekund)

Ville prøve at tilslutte skærmen direkte, men  skærmen kræver VGA og det har jeg ikke på den bærbare. Og jeg har ikke en VGA til USB konverter. Jeg ved heller ikke om det er super relevant, men det kunne jo afsløre om skærmen (eller replicatorporten) på en eller anden måde er stået af (kan det så opføre sig som den gør?)

Det bør jo ikke være rocket science at tilslutte en skærm via en port replicator og som sagt det har altså også virket, men der kan jo være sket en uhensigtsmæssig opdatering.

Alle ideer og tips modtages med tak.

vh
Jørn
sidwave Ekspert
20. januar 2018 - 13:03 #1
da in egen skørm kun voste billede i 1 sekund og så gik ud, var det fordi kondensatorer ved strømforsyning var brændt sammen
jqrn Juniormester
20. januar 2018 - 13:26 #2
#1 Sidwave Godt input. Min skærm har 220 V strøm uden strømforsyning eller andet. Jeg tjekkede lige det kabel også, dog uden held.
CRKrogh Ekspert
20. januar 2018 - 15:26 #3
Din beskrivelse peger jo på at den kører via DisplayPort, og driveren nu fejler - muligvis grundet en opdatering eller lignende.

Prøv at fjerne enheden i Enhedshåndtering, og husk at bede den fjerne driveren til enheden samtidigt. Genstart og lad den installere driveren på ny.
jqrn Juniormester
20. januar 2018 - 17:40 #4
#3 CRKrogh Jeg tror bestemt at du er inde på noget af det rigtige her.

Jeg prøvede:

under enhedshåntering, fjernede jeg den eksterne skærm. Her er ikke et seperat valg om driveren også skal fjernes, men teksten ved "mouse over" viser at driveren fjernes. Genstart. Ingen effekt, skærmen dukker op igen.

I enhedshåndtering under skærmkort fjernede jeg så det tilhørende skærmkort (Som er fra DisplayLink og står til at være på portreplicatoren). Her skal man vinge af at man vil fjerne driveren, så det gjorde jeg. Det tog lige et øjeblik mens PC'en arbejdede (godt tegn). Jeg fjernede for god ordens skyld skærmen igen som før. genstart.

ingen effekt.

Ved nærmere studier var driveren for skærmkortet fra maj 2017. På DisplayLinks hjemmeside er en driveren fra december 2017. Jeg ved ikke hvorfor den ikke er distribueret via windows update og heller ikke kommer når jeg søger efter opdateringer. Jeg hentede den og kørte den "på den gammeldags" måde.

Det er helt sikkert at problemet har ikke stået på siden maj. Nærmere siden december. Så jeg får tanken om jeg skal finde en ældre driver, men det  var jo den jeg havde f.eks. i morges.

Nu er status så
- skærmkort driver er fra december
- den ekstra skærm er forsvundet (burde da dukke op ved genstart?) hmmm...
- skærmen er tændt, men viser ingenting, heller ikke i glimt ved opstart el lign

For så vidt et tilbageskridt, men jeg har da fat i "noget."

Jeg kan i enhedshåndtering ikke se andre relevante enheder. Dog er det en del USB controllere har jeg ikke rørt ved, jeg kan ikke umiddelbart se hvad de relaterer til.
CRKrogh Ekspert
20. januar 2018 - 17:45 #5
Hmm, hvad sker der, hvis du trykker [Flag+P] - kan du vælge at udvide dit Skrivebord?
jqrn Juniormester
20. januar 2018 - 19:36 #6
ja. Jeg får de sædvanlige muligheder - hvilket jo kun giver mening hvis windows mener der er to skærme! Men i enhedshåndtering er der fortsat kun en (den bærbare).
jqrn Juniormester
20. januar 2018 - 22:17 #7
jeg har testet lidt - med og uden ekstra skærm og med en anden ekstra skærm (TV via HDMI). Med den fejlramte skærm kan jeg ikke afgøre om projiceringsalternativerne "reagerer" altså jeg får valgmulighederne og kan vælge eksempelvis "udvid skrivebord" - men der kommer ingen reaktion.
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Steffen Andersen er en af Danmarks bedste CIO'er: Styrer Adform i et vildt teknologiræs mod gigantiske konkurrenter
Nomineret til Årets CIO 2018: Tag med på et vildt teknologiræs med 2,7 milliarder visninger, budprocesser på 300 millisekunder, millioner af transaktioner i sekundet og konkurrenter som Facebook og Google. Læs her, hvordan Steffen Andersen, CIO hos Adform, sikrer, at virksomheden er helt fremme teknologisk.
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.