Avatar billede RonniD Praktikant
22. januar 2018 - 16:59 Der er 12 kommentarer

Er min harddisk død?

Hey.

Har en DS213+ med 2 stk 4 TB WD40EFRX diske, hvor den ene disk melder fejl, "degraderet" får jeg at vide at den er og så står den og bipper hvert andet sekund(indtil jeg slår det fra i kontrolpanel).
Den er sat til at spejle(hvad er det nu det hedder?) diskene, og problemet startede efter jeg for at par uger siden havde opbrugt alle 4 TB. Først fik jeg besked om "volume 1 is running out of space" og så et par dage senere(efter jeg havde slettet en masse på den) fik jeg besked om at "volume 1 has entered degraded mode"

Er disken mon definitivt død eller kan jeg gøre noget?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
22. januar 2018 - 17:12 #1
Jeg ville gøre følgende:
1. Tage backup af de data der skal gemmes.
2. Prøve at rebuild volume hvis muligt.
3. Skifte den defekte disk og rebuild volume.
4. Evt. skifte den sidste disk og igen rebuild volume.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2018 - 18:50 #2
ja disken er færdig. den kunne ikke tåle at blive fyldt..
Avatar billede RonniD Praktikant
22. januar 2018 - 21:52 #3
1# Jeg har jo sådan set backup, i og med at jeg har 2 spejlede diske eller hvad?

2# Jeg går ud fra at det er sarkastisk gas sidwave??
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2018 - 01:19 #4
nej. den opfører sig defekt og er ikke til at stole på, jeg ville aldrig bruge den mere
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. januar 2018 - 07:36 #5
En spejlet disk er ikke det samme som en backup. Men jo, du har en kopi af din data.

Men i og med at du under et rebuild af den defekte disk, aktivt skal læse/skrive på din "live" kopi af data, er der altid en lille risiko for at der går noget galt. Derfor vil du måske selv sætte pris på både livrem og seler, ved at have en "offline" kopi af din data.

I første omgang må du forsøge at reparere disken - visse fejltilstande er ren "logiske", og lader sig snildt reparere. Din harddisk dør ikke bare af at blive fyldt op, men filtabellen kan sagtens være gået i kludder af samme årsag.
Note til andre der måtte finde dette - havde det været en SSD disk var den højst sandsynligt netop død fordi den blev fyldt - en SSD må aldrig fyldes helt.

Prøv at følge guiden på https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair - hjælper det ikke, må du ud og finde en ny disk.

Men under alle omstændigheder - ligger du inde med en reservedisk, så kopier din data ud først, så du er sikker på at have en rigtig backup.
Avatar billede RonniD Praktikant
24. januar 2018 - 20:32 #6
Ole:
når jeg følger guiden for degraded kommer jeg til punkt 2, og så står min harddisk IKKE som crashed?? blot som initialiseret.

http://i68.tinypic.com/30afbco.jpg
Avatar billede RonniD Praktikant
24. januar 2018 - 20:55 #7
Har lige prøvet at tage disken ud og starte op igen, den bipper og melder stadig fejl selvom den defekte disk ikke er i, er det normalt??
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
24. januar 2018 - 21:08 #8
Ja det er normalt at den bipper og melder fejl når en disk i dit volume mangler.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. januar 2018 - 07:11 #9
Og hvad sker der, hvis du følger guiden fra pkt. 4?

Din disk er "faldet af" dit Raid af en eller anden grund, så du er jo nødt til at reparere dit volume for at få den med igen...
Avatar billede RonniD Praktikant
25. januar 2018 - 21:03 #10
Når jeg kommer til punkt 8, kan jeg slet ikke se den defekte disk, kun disk 2 kan vælges der.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2018 - 14:36 #11
Svært at hjælpe mere, når man ikke kan se det :-)

En løsning kunne være at kopiere al data ud, og så begynde helt forfra.

Får du yderligere info ved pkt. 2, hvis du klikker på pilen i højre side af disken?
Avatar billede RonniD Praktikant
04. februar 2018 - 08:31 #12
Hvis jeg klikker der står der bare "status: normal" og SMART status: normal

Har prøve at pille den gode disk ud og kun have den dårlige i, og jeg kan stadig tilgå alle data, er det ikke mærkeligt?

Jeg får besked om at disken er defekt, men den virker jo??

Har også kørt både kvik og udvidet smart test, ingen af dem viser fejl.

Kan jeg formatere den ene disk, som angiveligt er defekt, og Hvordan??