Avatar billede Mette Praktikant
24. januar 2018 - 12:43 Der er 11 kommentarer

Hvordan ændres regionskode på Lumatron DVCR2006?

Jeg vil meget gerne ændre regionskoden på min DVD-afspiller (Lumatron DVCR2006). Ved en del søgen på nettet (videohelp) har jeg fundet ud af, at jeg på min fjernbetjener skal trykke PAUSE 314159 - derefter taste 0 og gemme med PAUSE. Men jeg aner ikke, hvor og i hvilken menu jeg skal trykke ovenstående, eller om DVD-drevet skal være åbent/lukket. Jeg har prøvet alt muligt, men der sker intet - jeg kommer ikke hen i nærheden af nogle regionskoder, som jeg kan gå ind og ændre på??? Hvis nogen har en idé eller selv har prøvet at ændre regionskode på Lumatron DVCR2006, så vil jeg være superglad for en udførlig vejledning!
Avatar billede eurositi Ekspert
24. januar 2018 - 13:34 #1
Det er meget uheldigt, at denne "Arne", som står bag denne ufuldstændige beskrivelse på VideoHelp, tilbage i 2006 ikke engang gad nærlæse sin egen vejledning, før han postede den. Den er ubrugelig.

HELDIGVIS fandt jeg denne gamle debattråd fra 2009: http://forum.recordere.dk/lumarton-dvdcr17_topic54402.html

Held og lykke.
Avatar billede eurositi Ekspert
24. januar 2018 - 13:35 #2
PS: Jeg ved godt, modelnummeret ikke er det samme, men koden er den samme, så jeg gætter på, at det måske virker til din model. ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 14:38 #3
Avatar billede Mette Praktikant
24. januar 2018 - 14:44 #4
Hej Eurositi
Desværre virker den vejledning heller ikke rigtig. Der står, at jeg skal starte med at trykke eject, og uden DVD i skal jeg så trykke på pause og koden 314159, hvorefter en liste med regionskoder skulle komme frem på skærmen. Det gør der så ikke på min afspiller - når jeg trykker pause og kode, sker der absolut intet... Men mange tak for dit forsøg på at hjælpe mig.
Vh. Mette
Avatar billede eurositi Ekspert
24. januar 2018 - 17:57 #5
#Mette
Mit bedste bud er at prøve variationer af denne vejledning (for der er nok ikke andre). Har du f.eks. prøvet at taste de seks cifre, mens du stadig holder Pauseknappen nede? Alternativt kan du selvfølgelig prøve lignende hacks for andre Lumatron-afspillere.
Problemet med den slags hemmelige tricks er, at man ikke får noget feedback fra afspilleren... altså bortset fra når man gør det helt rigtigt.

Hvis dette problem forhindrer dig i at afspille nogle af dine DVD'er, vil jeg foreslå, du "ripper" videoerne til en videofil på din harddisk i stedet (og nej, det er ikke ulovligt, så længe du ikke videregiver kopierne til andre uden for din husstand).
Det berømte gratisprogram MakeMKV (https://www.makemkv.com/download/) er fuldstændig ligeglad med regionskoder og eventuelle kopispærringer.

Hvis du har en Chromecast, kan du herefter streame den rippede MKV-videofil fra din computer til dit TV med den meget populære gratis app "Videostream for Chromecast" (https://chrome.google.com/webstore/detail/videostream-for-google-ch/cnciopoikihiagdjbjpnocolokfelagl?hl=da)
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 19:20 #6
Prøv at kikke i Den Blå Avis (DBA). Der er sikkert nogen der har en kodefri maskine til rimelige penge.
Jeg købte engang selv én sådan. Den er af det ukendte mærke Kenex, men den kan afspille det amerikanske NTSC farvesystem, samt naturligvis PAL, der anvendes her i Europa. Ligeledes kan den afspille kode 1 DVD´er.
Jeg gav 150 kr. for den brugt. Det er dog kun en afspiller, og ikke en optager.
Det er generelt sådan at maskine af de kendte mærke, er temmelig sarte over for DVD med fejl. Det bekymrer min DVD-afspiller sig ikke om, så DVD´er der ikke kan afspilles på andre maskiner (har selv to Panasonic og én Sony) det afspille Kenex-maskinen uden problemer.
Avatar billede posten Ekspert
24. januar 2018 - 20:52 #7
mette prøv denne :
1.Tænd for apparatet og isæt en DVD-skive.

2.Tryk på fjernbetjeningens setup-knap.

3.Tryk på slow-knappen.

4.Tryk på skipleft-knappen, tryk på skipright-knappen.

5.Tryk på setup-knappen.

6.I fjernsynsskærmens øverste venstre hjørne vises nu
tre karakterer:
B. Det indikerer, at afspilleren er programmeret til regionskode 2, som anvendes i Europa.

7.Skift til at kunne afspille alle regionskoder foregår ved at bruge højre piletast på fjernbetjeningen. Piletasterne er placeret til højre og venstre for
play knappen.

8.Step videre med højre piletast. displayet vil skifte til C.
Fortsæt indtil displayet viser tre stjerner: ***

9.Nu er din afspiller indstillet til at acceptere alle regionskoder.
Sluk for DVD-afspilleren, tag eventuelt strømstikket ud, sæt det i igen. Har du en DVD-skive med anden re gionskode end 2, kan du tjekke, at afspilleren accepterer DVD-skiver fra andre regioner.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. januar 2018 - 21:02 #8
Vær lige OBS på at du kun kan skifte regionskode ganske få gange!

Det er en begrænsning i hardware og kan kun omgås ved eftermonteret elektronik.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 21:18 #9
#8
Det samme mener også gælder CD,DVD og BD drev i computere.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. januar 2018 - 08:56 #10
CD-drev er ikke regionskodede. Det var først da DVD'en kom, at de begyndte at regulere regionerne forskelligt. Danmark hører under Region B/2.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2018 - 10:11 #11
#10
Det var en fejl fra min side. Jeg ved godt at regionskoderne ikke gælder CD drevene!