Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2018 - 16:29 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Gulv varme badeværelse med vinylgulv.

Hej.
Jeg skal her til foråret have lavet en gulv varme på badeværelse på 1 sal.
Fremgangsmåden er at jeg piller loftet ned i køkken der ligger under badeværelse, og så skal jeg have skruet varme fordelingsplader mellem bjælker der ligger cc 60 cm. Har på en udenlandsk side set noget der hedder Clippaplate: https://www.youtube.com/watch?v=lRJT2KFrINc og også en anden producent.
Søger jeg på varme fordelingsplader får jeg ikke nogle danske producenter af nogle af disse plader?? Findes det system ikke i Danmark eller har jeg ikke set mig godt nok for?
Mvh 220661
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2018 - 17:12 #1
der står i google at disse er danskproducerede
https://www.fixdithus.dk/103-varmefordelingsplader?gclid=EAIaIQobChMI1cvkooL22AIVEZ0bCh37kQzoEAAYASAAEgJJ0PD_BwE

er det ikke ligemeget om de er danske ? går du ikke efter kvalitet+pris ?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2018 - 17:21 #2
#1 Tak for link :-)
Problemet med de plader du har fundet er at de monteres oppefra og man træder slangen ned i rillerne.
Det jeg eftersøger er som linket med Clippaplate gør i indledningen. https://www.youtube.com/watch?v=lRJT2KFrINc
Man skruer pladen mellem bjælker nedefra og så sætter man slangen ind i pladen.
Clippaplate sidder slangen i begge sider på pladen. Den anden model jeg har set der skruet to plader mellem og slangen køres i. Begge disse sider er ikke danske websider desværre
Det jeg efterlyser er den dansk side der har noget tilsvarende produkt så jeg kan købe dem.
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2018 - 17:36 #3
Her er link til en detaljeret beskrivelse af lovkravene til den slags. Husk på, at der med din konstruktion skal bore huller i bjælkerne, og det kan svække gulvet i badeværelset.

http://www.gulvfakta.dk/konstruktioner/specialkonstruktioner/gulvvarme.aspx?alttemplate=afsnit

Firmaet Upornor burde have alt, du behøver:

https://www.uponor.dk/vvs/produkter/gulvvarme/hep-gulvvarmeplader
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2018 - 17:43 #4
Du skal ned til side 5 i mit første link for at finde din konstruktion.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2018 - 18:32 #5
Tak for link Milter  Ser på det når jeg kommer til pc hjemme
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2018 - 23:27 #6
@milter
Med hensyn til bjælker er mit gulv opbygget med 100x200 mm tømmer cc. 60 cm med et frit spænd på  ca 3,8 m, så om der kommer et 25 mm hul et par cm fra toppen  i hver bjælke vil ikke svække bjælken overhoved. Det svarer til at bore et el rør ind. Så det er ikke et problem.
Med hensyn til 5a du linker til vil denne konstruktion også typisk være noget der bygges oppefra, da man vil lægge nogle traverser mellem bjælker at sætte brædderne i. Jeg har set den nævnte konstruktion før. Jeg har arbejdet som tømrer i over 30 år, så jeg er bekendt med forskellige konstruktioner der laves oppefra.
Det jeg søger er en nemmere måde som kan skrues direkte i 22 mm krydsfiner pladen underfra og man sætter slangen direkte i, Præsis som i det indledende link.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2018 - 00:13 #7
Her er en tilsvarende fra en udenlandsk side https://youtu.be/ROD-0yMGUxA
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2018 - 16:44 #8
Ok, med de dimensioner burde der ikke være noget problem. Er bunden i gulvet den 22 mm krydsfiner, du omtaler, og ligger vinylen så direkte oven på den? Skal gulvvarmen kobles direkte til eksisterende radiator, eller hvad?

Og ja, jeg kan heller ikke finde din konstruktion på Uponors hjemmesider, men linket med konstruktionsanvisninger henviser til det firma flere gange, så mon ikke de har noget eller kan henvise dig til et andet firma?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2018 - 17:16 #9
Hej milter :-)
Ja bunden af pladen er 22 mm krydsfiner med vinyl direkte limet på denne. Det er derfor jeg gerne vil finde de plader som burde lave den optimale konstruktion for mig.
Min plan er et fjerne den lille radiator der er og kun bruge gulv varmen. Jeg kan nedefra komme til hoved streg ude i skunken og koble på der  i stedet for radiator.
Har for 8 år siden skiftet til luft til vand varmepumpe, så en gulv varme vil løfte komfort i rummet. Planen er også at køkken neden under skal renoveret med gulv varme i samme omgang. Vi skal nemlig med køkken renoveringen alligevel have loftet ned, så det var for mig åbenlyst at få det ordnet ovenpå i samme arbejdsgang. Vil med denne renovering få ca 30 m2 mere gulv varme i huset.
Jeg har i går aftes skrevet en mail til Uponor, om de måske kan hjælpe mig med konstruktion mellem bjæker
Tak for din hjælp so far :-)
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2018 - 19:22 #10
Velbekom. Jeg kender lidt til den slags projekter :-)  For en del år siden renoverede jeg vores hus totalt og udvidede det fra 125 til 187 kvm.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2018 - 08:39 #11
#10 Dejligt når det er overstået :-)
Vender tilbage med svar fra Uponor og den ene af de engleske sider jeg også har skrevet til nu
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2018 - 08:40 #12
Mit hus er 212 m2 og jeg skal ikke udvide det ;-)
Vi bor kun 2 i huset nu efter børn er flyttet til deres eget :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2018 - 15:51 #13
Lukker den her.
Har fået at vide at de almindelige fordelingsplader godt kan monteres nedefra af en VVS'er så det bliver løsningen for mig.
Tak for jeres indlæg.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2018 - 20:00 #14
Skal lige her skrive jeg har fået monteret gulv varme nedefra med Wavin fordeligsplader der er 28 cm brede, og kunne tilpasses perfekt mellem bjælkerne.
Varmen virker rigtig godt. Dejligt at være fri for radiatoren :-)
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2018 - 20:07 #15
Ahh, jeg kan næsten fornemme varmen i fødderne :-)

Er det noget, du selv ville kunne have klaret, eller ...?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2018 - 20:13 #16
Ja vi lavede det selv. Min svoger har været vvs'er for 10 år siden så det gik fint. Det kostede kun 1500kr. kr at få det gjort med alle materialer :-) Det kommer vi til at nyde i fremtiden :-)
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2018 - 20:24 #17
Det fås nok ikke meget billigere så :-) Jeg lagde selv DEVI varmemåtter med termostater i to genopbyggede badeværelser for en del år siden, og det har jeg ikke fortrudt, selv om der ryger nogle kWh på strømregningen :-)
Avatar billede Bob.L Praktikant
03. september 2018 - 14:28 #18
Hvis mangler noget generel viden om gulve og de mange forskellige typer der findes, foreslår jeg du tjekker https://www.uniplandanmark.dk/ .
De masser af information om gulve selvom de er et stor firma, så tror jeg helt bestemt du kan få noget ud af at kigge lidt rundt derinde.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2018 - 16:20 #19
Hej Bob.L.

Har lavet gulvet, så projektet er afsluttet, men tak for info :-)