Avatar billede lusodana Seniormester
28. januar 2018 - 11:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Pixelering på Samsung BD-HDD Combo

Hej
Maskinen er 7-8 år gammel, og for ca. 1 måned siden er jeg begyndt at opleve pixelering samt, at optagelser på harddisken bliver nogen gang afbrudt efter ca. 2 minutter optagelse.
Nogen gang kommer der frem oplysning med "svag signal".

TV-kabel til Blue-Ray kommer direkte fra dåsen i væggen. Mit TV får signal fra Blue-Ray output.

Da jeg ikke oplever pixelering på selv fjernsynet tror jeg, at problemet må været hos optageren. Eller?

Kan det repareres? Jeg kan ikke finde nogen support hos Samsung vedr.  BD-HDD Combo.

mvh
Fernando
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2018 - 13:10 #1
Hvordan er antennekablet tilkoblet maskine? Går signalet fra stikdåsen i væggen og ind i HDD/BD optageren og videre til TV´et eller er der en splitter, sådan at forstå, at der er et kabel fra stikdåsen i væggen til splitteren og to separate antenne kabler, et et HDD/BD optageren og et til TV´et?
Er der tale om RF-stik eller om F-stik. RF-stik er den gammeldags type hvor man bare skubber stikket ind i apparatet, hvorimod F-stikket skrues på antennestikdåse og splitteren. På antenne indgangen på hhv. HDD/BD maskinen og TV´et er der altid de gammeldags RF-stik.

F-stik:

https://www.harald-nyborg.dk/media/images/800/2788_909808.jpg

RF-stik:

http://rtv.hr/image/cache/data/AV%20KABELI/RF%20KABEL%20BIJELI-500x500.jpg

Jeg har indsat et link her under:

https://www.av-connection.dk/?ML=803

Er du i tvivl, så ring til dem.

Det men at harddisken slukker efter to minutter lyder ikke så godt. Kommer der en skurende lys tyder det på at lejerne er slidte, og begyndelsen til enden nærmer sig.

Er det for øvrigt kabel-tv DVB-C signal eller er det via luftantenne DVB-T du modtager signalet?  Jeg gætter på luftantenne!
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2018 - 13:12 #2
PS.

Desværre må jeg sige at det aldrig vil kunne betale sig at reparere en så gammel maskine :-(
Avatar billede lusodana Seniormester
28. januar 2018 - 13:23 #3
Tak for dit svar. Antennekabel går direkt til HDD/BD maskinen og herfra, fra maskinens output stik til Sony-TV. Og ja, det er RF-stik. Derfor, og fordi jeg ikke har problemer med TV, kan det tænkes, at der noget i vejen med HDD/BDen?

Sagen er, at jeg har aldrig haft problemer i de sidste 7 år, først nu. Men jeg spørger: er det teknisk muligt, at der er noget i maskinen, der er gået i stykke?

Signalen bliver udleveret fra YouSee via kabel.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2018 - 15:52 #4
Så er det altså kabel TV du har!
Der er ikke ret mange producenter er laver HDD/DVD/BD optagere med kabel-tv tuner, så vidt jeg ved er det vist kun LG og Panasonic.
Jeg har selv to Panasonic maskiner model DMR BCT 84. Disse maskiner er super gode.

Det han være harddisken der er ved at stået af, siden det er noget der kommet.
Det er en ganske almindelig harddisk, mage den der sidder i en hver computer.
(har selv haft en gammel harddisk optager, hvor jeg fjernede harddisken og satte den over i en computer, og efter formatering virkede den. Desværre er det straks meget vanskeligere at udskifte en harddisk i en HDD optager, da filsystemet er et andet (jeg ved ikke hviket) vist nok Linux.

Hvis du beslutter dig for at skifte maskinen ud, så husk under alle omstændigheder at anvende nogle ordentlige kabler F-stik hvor det er mulig (de findes også antennekabler med RF-stik i den ene ende og F-stik i den anden. Brug også en kvalitetssplitter til antennesignalet, og forbind HDD maskinen til TV´et med et HDMI-kabel - dette kræver naturligvis at der er en HDMI-indgang på TV´et.
Det er aldrig nogen god ide at forbinde vægdåsen med maskinen og maskinen med TV´et. Det er bedre at anvende en kvalitetssplitter. Så vidt der overhovedet er muligt, så sørg altid for at anvende F-stik også på vægdåsen.

https://www.av-connection.dk/?PGr=6302

https://www.av-connection.dk/?PGr=6942

https://www.panasonic.com/dk/consumer/home-entertainment/blu-ray-players-recorders/blu-ray-recorders/dmr-bct84en.html