29. januar 2018 - 21:20 Der er 8 kommentarer

Ingen forbindelse via ethernet i væggen

Kære alle

Vi er for nogle måneder siden flyttet ind i et hus der er bygget for ca. 10-12 år siden. Relativt nyt. Jeg troede umiddelbart at internetopsætningen ville give sig selv. Men det virker lidt tricky.

Vi får internet og tv via stofa og signalet kommer ind i huset hvor det først går ind i en antenneforstærker (COMEGA DA-8MPR). Jeg vil derfor antage installationen udelukkende er bygget op omkring coax-kabler der går ind og ud af antenneforstærkeren. Det er i hvert fald det jeg har kunnet læse mig frem til.

Af Stofa har jeg fået en router, som jeg har kunnet tilslutte fra antenneforstærkeren med det medfølgende coax-kabel. Fra forstærkeren udgår også fire andre kabel som jeg antager går ud til hver af de stikdåser der er i huset (med hhv. tv, noget andet, og ethernet).

Min antagelse var at, jeg kunne sætte et ethernet-stik i en af disse vægdåser og så ville det spille. Desværre er det som om der ikke er noget der ikke er nogen forbindelse i disse dåser. Mine computere registrerer simpelthen ingen forbindelse. Og jeg ved der intet er galt med deres ethernet-forbindelse.

Så mit spørgsmål er om nogen ved hvad der foregår? Kan det være de kabler som er trukket ikke kan levere internet? Eller kræver internet fra Stofa, at man skal køre det igennem deres router? Og er det så en løsning at bruge coax-ethernet adapter eller er det bedre at leve med dårlig wifi?

Jeg har virkelig prøvet at finde svaret selv, men mangler fantasi/forståelse til at begribe hvad der i virkeligheden foregår. Så al hjælp er værdsat.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2018 - 22:08 #1
kontakt stofa.
du skal givetvis bruge deres router, da den har den korrekte dns server isat
Avatar billede KimK Novice
30. januar 2018 - 06:13 #2
Fandt en "genral Guide" følg den og husk der går op til 30 min før dit ic virker så ikke noget med at plug in øv skidtet virker ikke vent 30 min mindst

Sådan tilslutter du dit modem

    Start med at forbinde dit modem til datastikket på antennestikdåsen med kabel A. Skru den ene ende i antennestikket med gevind og skru den anden ende i modemmet.
    Slut modemmet til en stikkontakt ved hjælp af strømforsyningen og tænd for både modem og stikkontakt. VIGTIGT: Du skal altid bruge den medfølgende strømforsyning.
    Modemmet skal bruge op til 30 minutter, inden det er klar til at gå på internettet første gang. Når modemmet er klar til brug, vil ”Power”, ”DS”, ”US” og ”Online” lyse konstant på samme tid. Se længere nede, hvordan du logger på dit trådløse netværk.
    Du kan også forbinde modemmet med din computer. Sæt kabel B i en af de fire LAN-porte på dit modem. Den anden ende sættes i din computers netværksport.
    Har du Stofa Telefoni, forbinder du din(e) telefon(er) med kabel C. Du må ikke forbinde modemmet til dit gamle telefonstik i væggen.
Avatar billede KimK Novice
30. januar 2018 - 06:14 #3
Nok nemmere og smide link til siden så du kan se billeder https://stofa.dk/vejledning/trin-for-trin-bredbaand-telefoni#indhold
Avatar billede bragger Juniormester
30. januar 2018 - 10:13 #4
Da jeg havde Internet via TV kabel, sad der et skille-filter, som delte op i TV og Internet signal, så måske du kun får TV signal ud i huset?
Jeg har selv brugt åndsvagt mange timer på at løse alverdens umulige IT ting med 5 børn  ;-)  Min leveregel nu er: Keep it simple - og i dit tilfælde: Ring til Stofa og få dem til at guide dig. Men det er klart en fordel, at du starter med at sætte den medfølgende Router til, så du ved om der er hul igennem eller ej. Stofa vil ikke hjælpe dig med at sætte din egen op...
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. januar 2018 - 11:26 #5
Hvis du følger vejledning i #3, skulle der ikke være noget at tage fejl af.
Du kan jo prøve at tilslutte en PC direkte til Router. Hvis det virker, er der noget i vejen med de kabler du har rundt i huset.
De huskabler du har, er det med RJ-45 stik? (RJ-45 stik er magen til dem på Router) Du skal bruge 4 tråde i huskabel, pin 1+2=par et / pin 3+6=par to. Hvis du holder et RJ-45 han stik i hånden, med "tap" nedad, kan du tælle fra venstre: pin1 til 8. Hvis du selv skal montere stik, kræver den en special tang (Kan købes f.eks. hos Biltema)
Avatar billede Uvanga Ekspert
31. januar 2018 - 04:53 #6
Har fundet en løsning?
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. februar 2018 - 07:14 #7
Hvis der er tale om et skillefilter, skal din router placeres tæt på.
Det medfølgende 25 cm. lange kabel skal anvendes. Du kan så derfra trække et netværkskabel (Max 90 meter)til dit udstyr.
07. februar 2018 - 10:43 #8
Tak for jeres svar og hjælp. Det gik op for mig jeg aldrig fik sagt, at jeg sagtens kan opnå trådløs forbindelse fra routeren ved at slutte den til antenneforstærkeren. Jeg kan bare ikke koble de ethernet stik der er i stikdåser rundt om i huset på nettet (som alle er koblet til via antenneforstærkeren). Men jeg kontakter Stofa og vender tilbage med det der forhåbentlig blev løsningen.