Avatar billede Rohi Praktikant
05. februar 2018 - 12:51 Der er 2 kommentarer

Tryksensor i stol afspiller musik

Hej Computerworld

Jeg er helt ny i det her med at programmere. Eller rettere, jeg skal først nu til at prøve kræfter med det. Jeg har nemlig et ønske om at lave en stol, der, når man sætter sig på den, afspiller et stykke musik. Jeg har fundet frem til, at jeg evt. skal bruge det, der hedder en force sensitive resistor (fsr). Men indtil videre har jeg kun kunne finde søgeresultater på, hvordan man får en lille pære til at lyse med sådan en fsr.

Kan nogen herinde fortælle mig om mit projekt er meget vanskeligt at udføre, eller om det er forholdsvist overkommeligt for en nybegynder?

Og kan nogen herinde evt. fortælle mig eller pege mig i retningen af hvem jeg kan spørge om, hvordan jeg programmerer tryksensoren, så den afspiller et stykke musik?

God dag
Jonas
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. februar 2018 - 13:44 #1
Jeg har ingen erfaring med hvad du spørger til, men jeg forstille mig følgende.

En tryksensor er i bund og grund en "tænd/sluk" knap.
Er den trykket ned, så er den ON og er den ikke trykket ned, så er den OFF.
Så hvis du kan lave en lille "musik-afspiller" der bare venter på tænd, så har du en "nem" løsning.

Her er en der spørger til lidt der minder om det: https://arduino.stackexchange.com/questions/1288/detect-and-stream-if-a-chair-is-occupied
Avatar billede finb Ekspert
05. februar 2018 - 14:36 #2
En thermo-sensor kan også gøre det,
er den varm, er der person,
evt. skru op for lyden,
jo varmere stolen bliver.