Avatar billede Pilde Juniormester
07. februar 2018 - 09:35 Der er 18 kommentarer

Nyt liv i gammel PC.

Hej Eksperter,
Ved ikke om det er den rette kategori men nu forsøger jeg.

Jeg har en ældre men fin HP børbar med en Core I5-processor (2,5Ghz), ram og grafikkort men en gammel HDD som tilmed er låst af en admin fra en gammel arbejdsplads. Denne kører Windows 7 og jeg kan ikke opdatere eller installere noget grundet admin-begrænsningen.

I sidste måned havde jeg et uheld med en næsten ny Bærbar hvilket betyder at jeg har en helt ny 256GB SSD disk liggende med Windows 10.

Jeg forsøgte i går at skifte harddisk og starte PC'en op men det virkede ikke så mit spørgsmål er om og hvordan jeg kan få skiftet harddisk OG begynde at køre Windows 10 på denne.

På SSD'en ligger der ikke andet som skal gemmes så spørgsmålet er om man skal formatere den og geninstallere Windows 10 på en eller anden måde.

Den udgave af Windows som ligger på SSD'en er den som fulgte med maskinen da jeg købte den så jeg har ikke nogen installationsdisk eller product key liggende.

Nogen der ved hvad jeg kan gøre for at få den gamle bærbar op i omdrejninger igen ?
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. februar 2018 - 09:44 #1
Du kan hente win 10 her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Lav den på en usb-pind .
Boot op på den - slet alle partitioner på SSD 'en og installer en ny version af win10.

Du får muligvis et problem med licensen  - men prøv evt at indtaste den win 7 kode der står på den bærbare !
Avatar billede Pilde Juniormester
07. februar 2018 - 10:06 #2
Jeg forsøgte at læse lidt op på det igår og som jeg læser det så er der gemt noget info i BIOS'en om at den oprindelig kører Windows 7 og derfor ikke åbner op med Windows 10. Den ville jo netop ikke åbne op med den nye disk i går.

Måske virker din løsning jeg skal måske bare have lidt mere vejledning.
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. februar 2018 - 10:23 #3
Din SSD er sikkert fra en PC med UEFI  og HP har en BIOS så derfor kan du ikke starte den op  på SSD'en  Men hvis du kan installere en ny version af win 10 med ovennævnte USB -pind . Under boot skal du vælge --> USB  - mener du på en HP får boot menu ved at trykke på F9 !
Avatar billede Pilde Juniormester
07. februar 2018 - 11:48 #4
Har forsøgt i timer nu og giver op. Kan ikke få maskinen til at boote fra USB selvom jeg vælger det i menuen.
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. februar 2018 - 12:18 #5
Har du lavet USB-pind  efter vejledningen på siden ?
Du downloader et lille program  - som du kører , dette program henter og formaterer USB nøglen  . (der skal hentes ca 4 GB)
Avatar billede Pilde Juniormester
07. februar 2018 - 13:02 #6
Har kun en USB på 4GB og der anbefales 8GB så jeg skal lige skaffe lidt større model.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2018 - 13:47 #7
Du kan sagtens bruge din 4GB USB Nøgle Download programmet som ISO Fil og brug så Windows eget USB Værktøj til dit USB Stik
https://www.microsoft.com/en-us/download/confirmation.aspx?id=56485
Avatar billede Pilde Juniormester
07. februar 2018 - 13:54 #8
Har skaffet en 8 GB i aften så jeg prøver igen senere.
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2018 - 13:59 #9
Der er vel en grund til, at Microsoft anbefaler min. 8 GB
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2018 - 14:02 #10
#9  Pladder den måde jeg anbefaler er nøjagtigt det samme der sker når der laves en DVD!
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2018 - 14:12 #11
Jeg er i hvert tilfælde mindst oppe på at have installeret over 10 PC: Med denne 4GB Nøgle
https://ibb.co/jk7mbH
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. februar 2018 - 14:32 #12
Du kan sikkert godt bruge en på 4 - men jeg vælger altid en på mindst 8 da der så kan være både 32 og 64 bit versioner og home/pro versioner på samme stik !
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2018 - 14:44 #13
#12 De er alle sammen på den 4GB jeg viser.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2018 - 14:54 #14
Avatar billede Pilde Juniormester
08. februar 2018 - 10:33 #15
Hej igen,
Inden jeg kommer videre så skal jeg have slået min nye SSD sammen til ét drev og ikke 2 som den havde fra Lenovo. Er der nogen som på Windows 10 kan fortælle mig hvordan jeg gør det ?
Avatar billede hjolsen Ekspert
08. februar 2018 - 10:37 #16
Når du installere win 10 får du automatisk muligheden for at slette alle partitioner på disken - og det vil sikkert være nødvendigt i dit tilfælde  pga UEFI/BIOS  - eller sagt på en anden måde SSD'en er GPT nu men skal være MBR for at kunne bruges i HP'en
Avatar billede Pilde Juniormester
08. februar 2018 - 10:43 #17
Fandt en vejledning hvor jeg fil slettet den ene partion men de 25Gb der lå på dette drev er ikke frigivet til det drev jeg har bibeholdt.

Fuck det er besværligt må jeg sige.
Avatar billede Pilde Juniormester
08. februar 2018 - 10:51 #18
Bum - så er der kun ét drev og fuld plads.