Avatar billede kite10 Novice
07. februar 2018 - 09:57 Der er 9 kommentarer

Ekstern SSD disk til imac 2009

Jeg har en iMac ultimo 2009. Kan jeg - for at få en hurtigere respons på eks. Final Cut redigering - tilslutte en SSD disk som ekstern.
Specifikationerne er:
3,06 GHz Intel Core 2 Duo
16 GB 1067 MHz DDR3
Hilsen
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2018 - 10:44 #1
det vil næppe kunne måles - det dør lidt på usb-hastigheden
Avatar billede escape4ever Novice
07. februar 2018 - 13:05 #2
Enig med #1, usb hastigheden vil bare være en flaskehals for dig, hvis du vil have en hurtigere respons skal du sætte den i som primær harddisk istedet for
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2018 - 13:36 #3
Som jeg skrev i den forrige tråd
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1021801?k=8285820
kan man sætte den i som primær disk. Enten ved at erstatte den gamle disk eller bruge DVD pladsen. Men som du kan se på flere videoer på YouTube er det en spændende opgave for amatører.
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2018 - 13:39 #4
Avatar billede kite10 Novice
07. februar 2018 - 17:24 #5
Jo, det må jeg da indrømme. Det ligner lidt af en spændende opgave for en amatør. Skulle der være een, der ligger inde med værktøjerne er jeg en interesseret køber.
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2018 - 20:42 #6
Man kan på nettet købe nødvendige værktøjer og evt. kabel.
I mit tilfælde havde bundkortet en ekstra SATA udgang, så jeg kunne bibeholde den gamle "roterende" HDD og tilslutte min SSD uden at skrotte DVD drevet. Det kræver dog at vi ved helt præcist hvilken model iMac du har. Under æblet i øverste venstre hjørne læser du "om denne mac". Årgang, størrelse, ram, processor, hukommelse, grafik mv.
Derefter findes på eBay, Amazon eller tilsvarende den pakkeløsning, der skal til.
For en 500 GB ssd løsning må du nok regne med min. 1500 kr. Det kan muligvis levetidsforlænge din iMac med et par år. Det er kun dig, der kan vurdere om det er pengene og tiden værd. Det er en lidt svag processor du har, men SSD er vejen frem.
Hvis du bor i nærheden af postnummer 2990, så kontakt mig direkte.
Avatar billede kite10 Novice
08. februar 2018 - 11:33 #7
Disse er specifikationerne:
iMac (27-inch, Late 2009)
3,06 GHz Intel Core 2 Duo
16 GB 1067 MHz DDR3
ATI Radeon HD 4670 256 MB
Det kunne, selvfølgelig, være mægtigt, at kunne kontakte dig direkte, men jeg bor i Aabenraa, og det er, selv i dette minimale rige, dog et stykke vej fra 2990.
Spørgsmålet er, om det overhovedet er investeringen værd, tiden og pengene, at gøre noget ved min maskine?
Avatar billede INK Ekspert
08. februar 2018 - 11:42 #8
#7, Jeg tror du har nået den rigtige konklusion. Processoren er lige i underkanten til at en opgradering kan svare sig. Man må også huske, at adskillelse af en fungerende maskine er en risiko. Hvis et kabel knækker eller selve skærmen lider skade, så har det været et dårligt valg.
Avatar billede kite10 Novice
08. februar 2018 - 12:11 #9
Tak for dine oplysninger.