Avatar billede sismofytten Juniormester
12. februar 2018 - 09:29 Der er 11 kommentarer

Elektronisk underskrift

Hvordan får jeg lavet en elektronisk underskrift på et Word dokument på en PC uden touch skærm.
Det dur ikke rigtigt at bruge musen som underskriftspen - hvem har en bedre ide/metode?
Kan man f.eks. få en "mus" der er udformet som en blyant så den er til at bruge i praksis?
Avatar billede mjansen Seniormester
12. februar 2018 - 09:40 #1
Du skal lave dit word dokument om til pdf og så lave en digital signatur med nemid
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2018 - 10:43 #2
Der findes kuglepen til pcen, hvor du skriver noget med pennen og derefter kan du overføre det til pcen via usb - der er også den mulighed at du kan købe en plade med en kuglepen, hvor det bliver ført direkte over til skærmen (ligesom på en tablet) og så kunne du også scanne din underskrift ind, og indsætte det som et billede i word
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2018 - 10:44 #3
jeg bruger en billed-gif med min underskrift (skannet og med en pixel i forkert farve - bare så jeg kan se, om min underskrift er sat at mig, eller billedet)
Avatar billede falster Ekspert
12. februar 2018 - 16:20 #4
Touch-skærm er ikke nødvendig for at underskrive et Word-dokument digitalt.

Fanen "Indsæt", gruppen "Tekst", knappen "Signaturlinje".

Mere - på engelsk - her
https://support.office.com/en-us/article/Add-or-remove-a-digital-signature-in-Office-files-70d26dc9-be10-46f1-8efa-719c8b3f1a2d
Avatar billede sismofytten Juniormester
12. februar 2018 - 16:23 #5
Jeg vil helst undgå at scanne noget ind da det besværliggør processen - jeg forestiller mig et felt i et word dokument hvor man sætter sin underskrift - i princippet kan det ske med musen, det er bare ikke særlig brugervenligt - en pen istedet for muset ville være meget nemmere - men det findes måske ikke.
@mjansen, Elektronisk underskrift er ikke praktisk muligt da jeg ikke kan stille krav om at underskriveren har dette.
@claes57, det er en anden persons underskrift jeg skal bruge (forskellig hver gang)
@Thomas, ja løsningen med pladen kommer tættest på min ønske - findes det ikke uden pladde (altså som en mus)?
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. februar 2018 - 17:15 #6
Avatar billede sismofytten Juniormester
13. februar 2018 - 07:39 #7
@Uvanga, det ville være fint hvis det var min egen underskrift, men det er det ikke - det er en ny hver gang - lige som postbuddet der skal have en kvittering på hans PDA.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 08:28 #8
Avatar billede sismofytten Juniormester
13. februar 2018 - 09:59 #9
@Thomas S, Tak for tippet - desværre virker den som mange andre kun på den måde at du kan downloade det du har skrevet ind i et specifikt program.
Det jeg forsøger at at skrive direkte ind i et Word dokument - real time - som om du tegner med en mus i et tegneprogram.
Men det ser ikke ud til det er muligt.
Avatar billede falster Ekspert
13. februar 2018 - 12:23 #10
Denne "grafiske" underskrift er, som du er inde på, nok ikke mulig i Word.

Når du anvender et Word-dokument, er alle underskrivere alligevel bundet til at underskrive i Word-programmet.

Anvendelse af signaturlinjen (#4) giver kontrol/sikkerhed for, at dokumentet ikke er ændret.

Når begge parter har et eksemplar af det signerede er dokumentationen på plads.
Avatar billede Uvanga Ekspert
13. februar 2018 - 12:36 #11
En "hjemmebrygget" løsning kan udføres som følger:
#1 Kunden skriver sin underskrift på et stykke papir
#2 Dette papir scannes
#3 På scanning anvend klippeværktøj, så du får det udsnit du ønsker
#4 Det klip indsættes i word dokument

Det man så skal gøre, er når man skal underskrive, er tage en kopi af underskrifts klip fra word dokument, og så sætte ind på ønsket sted i det dokument der skal underskrives.
Det er ikke lige den løsning du efterlyser, men det virker. Netop afprøvet ;-)
Nu ved jeg ikke hvor mange kunder det drejer sig om, men du kunne jo tilbyde at lave fil med underskrift. Denne fil udleveres så til kunden. Det skulle jo også alt andet lige være en sikkerhed for at det er den rigtige persons der underskriver.