Avatar billede Butterfly Ekspert
13. februar 2018 - 10:25 Der er 5 kommentarer

Tæl hvis, bestemt startværdi

Hej
1. Hvordan kan jeg tæl hvis en tekststreng starter med et bestemt bogstav?
2. Findes der en funktion der kan vælge kvartal, i lighed med måned eller dag.
3. Kan jeg i en sumif have flere data under kriterier?

Jeg skal lave en sumif funktion der lægger tallene fra de enkelte kvartaler sammen.
Avatar billede finb Ekspert
13. februar 2018 - 10:30 #1
1. =tæl.hvis(venstre(streng;1)=Bogstavet)

2. i VBA hedder det Q

3. sum.hviss ?? (2 x s)

Hvis du har en kolonne med kvartal-nr, kan du bruge Subtotaler
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. februar 2018 - 16:33 #2
@finb

Var det ikke kun en kort overgang der var noget der hed SUM.HVISS?
Avatar billede Butterfly Ekspert
15. februar 2018 - 12:40 #3
Jeg vil gerne have summen af kolonne A på Ark2, kriteriet er B1, C1 eller D1 på Ark1 og summen er kolonne B på Ark2
Avatar billede anedi Ekspert
19. februar 2018 - 14:47 #4
Du kan prøve med denne matrixformel et sted på ark1:
=SUM(HVIS(VENSTRE(Ark2!$A$1:$A$100;1)=B1:D1;Ark2!$B$1:$B$100;""))

Tilret selv området på ark2, hvis det strækker sig længere end 100 rækker.
Formlen summerer tallene fra kolonne B på ark 2, hvis startbogstavet i kolonne A på ark 2 starter med bogstaverne du har stående i ark 1 celle B1 til D1.

Når du har indtastet formlen skal du husk at holde CTRL+SHIFT nede inden du trykker ENTER, så kommer der Tuborg-klammer rundt om udtrykket.

Vh
Anedi
Avatar billede finb Ekspert
04. marts 2018 - 10:04 #5
Ad 2#:
Det har du HVISSt ret i
ha