Avatar billede cone63 Juniormester
17. februar 2018 - 09:57 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Stationær starter ikke

Hej,

Jeg har en ældre stationær pc hvor der sker absolut intet når jeg trykker på start knappen. Ingen lyde.

Jeg har købt ny Strøm forsyning men det hjalp ikke.

Nogen gode forslag til fejlfinding?

Jeg kan godt klare mig uden den pc, men vil meget gerne have hevet data ud af harddiskene. Problemet er at det er i tre diske i raid 5.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. februar 2018 - 10:40 #1
Prøv at gennemgå ALLE stikforbindelser. Med alle stikforbindelser mener jeg forbindelsen til fra strømforsyningen til motherboardet, til CPU´en, til grafikkortet. Man kan nemt overse et eller andet, det kender jeg fra mig selv.
Evt. er det måske lysnetkablet til computeren der er synderen, hvis ikke du altså anvender det kabel der evt. fulgte med den nye strømforsyning.
Der sidder også en lille tænd/sluk knap på selve strømforsyningen er måske på sluk (Off) Hvis de små ledninger fra startknappen har været fjernet og enten ikke er sat tilbage på deres respektive pladser, eller er sat forkert, ja så virker "dyret" heller ikke. Fejlmulighederne er mange, men prøv alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2018 - 10:42 #2
når strømforsyning kan udelukkes, så er der bundkort tilbage.
fordi bios ikke bipper at der er ram problem, så er det bundkortet som er stået af.

det eneste du kan gøre er at tage strømstikket af, og sætte det på igen. (på bundkortet) - hjælper det ikke, er vi vist ved bundkortdøden.

du må jo bare sætte diskene over i en ny pc
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2018 - 10:45 #3
Din startknap  virker ved at kortslutte to pins på bundkortet. Den kan jo også være defekt. Det kunne man også teste. Er din pc med en reset knap, man jo sikkert alligevel ikke bruger, kan man bruge den som start knap i stedet. Den fungerer nemlig også ved at kortslutte to pins på bundkort. Her der det så bare at flytte dette stik over på der hvor start knap er monteret,
Avatar billede cone63 Juniormester
17. februar 2018 - 11:44 #4
Jeg har haft en spritny stømforsyning sat i maskinen uden at det hjalp, så stik burde være testet af.

Jeg fandt trick på nettet med at kortslutte to ben i ATX stikket på PSU og kan måle at den gamle virker fint (der kunne jeg have sparet mig en ny PSU, forhåbentlig kan jeg få pengene tilbage)

Jeg har testet at startknap virker med multimeter og prøvet at kortslutte de to pins direkte på bundkortet

Der er ikke noget der bipper, men der er heller ikke PC speaker i computeren, så jeg ved ikke om den vil bippe for RAM fejl hvis det er RAM. Men der er ingen ventilatorer der starter, heller ikke den i PSU, vil de ikke gøre det hvis det er RAM fejl?
Avatar billede cone63 Juniormester
17. februar 2018 - 11:47 #5
Jeg har ikke tænkt mig at købe en ny stationær, vil nøjes med min bærbare.

Jeg kan låne en SATA->USB dims til at få data ud af  SSD'en, men hvad med de 3xRAID 5 diske? Er det muligt at få data ud af dem?

Jeg overvejer at købe en NAS, vil det være muligt at kunne sætte de raid diskene over i den? Mit bundkort er et ASRock Z77 Pro3
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2018 - 12:36 #6
Vil umiddelbart mene at dit bundkort bør starte op selvom du har ram fejl. Kommer normalt en bip kode der beskriver dette problem. Ved godt du ikke kan høre denne bip kode. Men sker der absolut ingenting når de forskellige ting er testet, vil jeg også sige bundkort nedbrud.

Har du forsøgt med at fjerne det lille bios batteri, og herefter holde startknappen nede i 30 sek. Dette trick udføres uden tilslutning af ekstern strøm.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2018 - 14:01 #7
for at få data ud af dine raid diske, skal de jo sidde i en computer!
så det er bare at flytte dem over i en ny maskine. intet ændrer sig jo.
Avatar billede cone63 Juniormester
20. februar 2018 - 16:15 #8
Jeg erklærer PC død og data tabt da jeg ikke vil købe en ny stationær og ikke kan finde nogle muligheder for at tilslutte 3x raid diske til min bærbar.